17:00 گرينويچ - سه شنبه 15 ژوئن 2004
اقليم شناسان برجسته آمريکا می گويند که دولت بوش بايد در مقابله با خطری که از ناحيه گرم شدن هوا جهان را تهديد می کند دست به اقدام بزند.
اين اقليم شناسان در جريان يک نشست در واشنگتن گفتند که دانش تغييرات اقليمی مدتهاست که به نتايجی در باره نوع تغييرات آينده رسيده است و سياستمداران ايالات متحده آمريکا نيز بايد به اين نتايج توجه کنند و مانند ديگر کشورها بويژه اتحاديه اروپا در اين زمينه دست به اقدام بزنند.
دانشمندان اذعان دارند که مدلهای کامپيوتری از تغييرات آتی اقليم شناختی دارای نقاط ناروشنی هستند و نکات مبهم در اين مدلها وجود دارد اما می گويند حتی صرف احتمال بالا آمدن آب درياها در سالهای آينده به اندازه کافی نگران کننده است.
بر اساس نظر دانشمندان طی يک قرن آينده سطح آب درياها بيش از يک متر بالا خواهد آمد و اين ايجاب می کند که گازهای گلخانه ای که منشا گرما و آب شدن يخ های قطبی به شمار می روند به عنوان يک اقدام احتياطی حذف شوند.
به نظر دانشمندان، حتی کشورهای ثروتمند ممکن است نتوانند با پيامدهای بالا آمدن سطح درياها مقابله کنند.
نهادهای علمی آمريکا از زمانی که پرزيدنت بوش پروتکل توکيو در باره حذف گازهای گلخانه ای را رد کرد با وی بر سر بحث و مشاجره بوده اند.
اين تازه ترين مورد از انتقادات از دولت بوش است که به دنبال انتقادهای اخير ديپلماتهای سابق آمريکا از سياست خارجی بوش صورت می گيرد. امری که به شورش متخصصان عليه دولت تعبير می شود.