http://www.bbcpersian.com

13:01 گرينويچ - يکشنبه 05 فوريه 2006

معاون نخست وزير روسيه: تحريم بی فايده است

سرگئی ايوانف، وزير دفاع و معاون نخست وزير روسيه، ضمن اعلام مخالفت مسکو با دستيابی کشورها - از جمله ايران - به سلاح هسته ای، گفته است گزينه تحريم را کارامد نمی داند.

آقای ايوانف روز يکشنبه، پنجم فوريه (شانزدهم بهمن) در يک کنفرانس بين المللی در مونيخ گفته است روسيه نمی خواهد ايران سلاح اتمی داشته باشد، اما تاکيد کرده که کشورش ارجاع مساله به شورای امنيت سازمان ملل را هم نمی پسندد.

وی همچنين از تمايل کشورش برای باقی ماندن پرونده هسته ای ايران در دستان آژانس بين المللی انرژی اتمی خبر داده و اين آژانس را نهادی متخصص در بررسی اين مساله خوانده است.

به گفته راب واتسن، خبرنگار بی بی سی در محل کنفرانس، لحن اين مقام روسی بسيار با زبان به کار گرفته شده از سوی مقام های آمريکايی و آلمانی متفاوت بوده است.

راب واتسن می گويد موضع گيری سرگئی ايوانف و زير سوال بردن تحريم عليه ايران، می تواند نشانی از مشکلات آينده ديپلماسی قدرت های بزرگ در برخورد با ايران باشد.

مواضع يکپارچه؟
آنگلا مرکل
خانم مرکل، صدراعظم آلمان، در نطق خود در کنفرانس مونيخ محمود احمدی نژاد را با آدولف هيتلر مقايسه کرده بود

پيش از اين و به عنوان سخنران های ديگر اين کنفرانس، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و دونالد رامسفلد، وزير دفاع ايالات متحده، به انتقاد بسيار شديد از برنامه های هسته ای ايران و از محمود احمدی نژاد، رييس جمهور اين کشور، پرداخته بودند.

اما در سوی ديگر، آقای ايوانف با اشاره به نمونه عراق (در دهه 90 ميلادی) کارايی تحريم های بين المللی را مورد ترديد قرار داده و گفته است: " من عموما نسبت به تحريم ها بدبين هستم، به ويژه در دنيای امروزی و در اين منطقه از جهان."

خبرنگار بی بی سی در محل کنفرانس می گويد با وجود انتقادهای مکرر از سياست های دولت روسيه توسط سخنرانان مختلف، به نظر می رسد فعلا دولت های اروپايی و آمريکا با تکيه بيشتر بر لفظ 'يکپارچگی'، از اينگونه انتقادها در موضع گيری های رسمی پرهيز می کنند.

همه اينها در حالی است که روز يکشنبه، مقام های ايرانی نيز از تمايل کشورشان به برگزاری دور دوم گفتگو با روسيه خبر داده اند.

حميدرضا آصفی، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران، در گفتگو با خبرنگاران ضمن اشاره به تغيير وضعيت پس از گزارش شدن پرونده هسته ای کشورش به شورای امنيت، گفته است: " يک دور مذاكره با روس‌ ها داشتيم و دور دوم نيز به قوت خود باقی است."