http://www.bbcpersian.com

15:35 گرينويچ - پنج شنبه 31 اوت 2006 - 09 شهریور 1385

نخستين فضاگرد زن آماده سفر می شود

انوشه انصاری، سرمايه دار آمريکايی ایرانی الاصل، اولين زنی خواهد بود که به صورت توريستی به فضا سفر می کند. این سفر فضایی 14 سپتامبر (23 شهریور) آغاز می شود.

خانم انصاری جایگزین دایسوکه انوموتو بازرگان ژاپنی شده است که در آزمایش های پزشکی آژانس فضایی روسیه برای پرواز به فضا ناکام ماند.

طبق گزارش آژانس فدرال فضایی روسیه، انوشه 39 ساله، با سفینه سویوز ازسکوی فضايی بایکونور در قزاقستان به فضا می رود.

گفته می شود خانم انصاری برای اين سفر 10 روزه فضايی و آموزشهای مرتبط حدود 20 ميليون دلار پرداخته است.

مايکل لوپ الگريا (راست) از آمريکا و ميخائيل تیورین (وسط) از روسيه دو فضانوردی هستند که انوشه انصاری را در اين سفر فضايی همراهی می کنند.

خانم انصاری طی ماههای اخیر، در مرکز فضایی هیوستون آمریکا و مرکز فضایی يوری گاگارین روسیه مشغول دریافت آموزش های لازم برای سفر فضایی خود بوده است.

انوشه انصاری با این سفر، به چهارمین توریست فضایی دنیا تبدیل می شود. پیش از این، دو آمریکایی و یک تبعه آفریقای جنوبی موفق به انجام این سفر شده بودند.

انوشه انصاری که در تهران متولد شده است، در 17 سالگی به آمریکا رفت و در رشته مهندسی برق از دانشگاه فارغ التحصیل شد. وی یکی از بنیانگذاران شرکت تله کوم تکنولوژی است که بعدها آن را فروخت.

خانم انصاری و حميد انصاری، همسرش در ميدان سرخ شهر مسکو.