مارکو روبیو، وزیر خارجه آمریکا، روز سهشنبه سفر خود به کشورهای حاشیه خلیج فارس را از امارات متحده عربی آغاز کرد. او همچنین به کویت و بحرین، دو کشوری که میزبان پایگاههای نظامی آمریکا هستند، سفر خواهد کرد تا درباره توافق با تهران گفتوگو کند.
آقای روبیو روز سهشنبه یک بار دیگر تاکید کرد که از نظر آمریکا هیچ کشوری حق ندارد برای عبور کشتیها از تنگه هرمز عوارض یا هزینه تعیین کند؛ موضوعی که در پی تلاش ایران برای دریافت هزینه از کشتیهای عبوری مطرح شده است.
او هنگام ورود به امارات گفت: «تنگه هرمز یک آبراه بینالمللی است. هیچ کشوری اجازه ندارد در یک آبراه بینالمللی عوارض یا هزینه دریافت کند. این موضوع بخشی از قوانین موجود بینالمللی است.»
آقای روبیو افزود: «فکر نمیکنم در اینجا لازم باشد کسی را در این مورد متقاعد کنیم. به گمان من، همه کشورهای این منطقه با ما همنظر هستند.»
اظهارات وزیرخارجه آمریکا که به نظر می رسد در بدو ورود به امارات، همسو با مواضع این کشور عنوان شده، تنها ساعاتی پس از آن بود که ایران و عمان در بیانیهای مشترک اعلام کردند به حفظ تنگه هرمز بهعنوان یک آبراه امن و باز برای کشتیرانی بینالمللی متعهدند و همزمان، بر حاکمیت و حقوق حاکمیتی خود بر آبهای سرزمینی در تنگه هرمز تاکید کردند.
آنها همچنین اعلام کردهاند که مدیریت آینده تنگه هرمز و هزینه خدمات ارائهشده در این آبراه را با تشکیل یک کمیته مشترک بررسی خواهند کرد.
این بیانیه پس از دیدار مقامهای ارشد دو کشور در مسقط منتشر شد.
محمدباقر قالیباف، رئیس هیئت مذاکرهکننده ایران و عباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران پس از ترک سوئیس به عمان رفتند و با بدر بوسعیدی، وزیر خارجه و سلطان هیثم بن طارق، پادشاه عمان، دیدار کردند.