در حالیکه اسرائیل به جنگ علیه حماس در بخش جنوبی غزه ادامه میدهد، بار دیگر برای محافظت از غیرنظامیان در غزه زیر فشار قرار گرفته است.
به ویژه ایالات متحده آمریکا، متحد اصلی اسرائیل، گفته است که نباید در جنوب غزه همان وضعیتی تکرار شود که در شمال روی داد.
در عملیات اسرائیل در شمال غزه، گاه کل یک محله ویران شده است، چند هزار نفر کشته و دهها هزار نفر آواره شدهاند.
ارتش اسرائیل میگوید هدفگیری در حملاتش را دقیقتر کرده و اقداماتی را برای هشدار به مردم در مورد حملات نظامی انجام داده است.
اما این حمله به طرز چشمگیری بحران انسانی در غزه را بدتر کرده است.
بیمارستانها از تعداد زیادی زخمی پر شدهاند که بسیاری از آنها کودک هستند و پزشکان مجبورند با کمبود امکانات عمل جراحی انجام دهند.
انبوهی از مردم مجبور به فرار از منطقه درگیری میشوند و برای بسیاری از آنها این اولین بار نیست. مردم به سوی مناطق کوچکتر و کوچکتر در جنوب رانده میشوند.
محلهای امن تعیینشده که قبلا هم با ازدحام آوارگان مواجه بودند قادر به مقابله با کمبود شدید غذا و آب نیستند، زیرا تنها بخش کمی از کمک مورد نیاز به غزه وارد میشود.
نهاد ویژه سازمان ملل در امور آوارگان فلسطینی - اونروا (UNRWA) - اعلام کرده است که کمکهای بشردوستانه «تقریباً به هیچ کاهش یافته» و نگرانی درباره گرسنگی و بیماری در مقیاس گسترده را برای ۲/۲ میلیون نفر از مردم غزه افزایش داده است.
علیرغم فشار بر اسرائیل، ارتش این کشور اعلام کرده که تاکتیکهای عملیات آن «هیچ تغییری» نکرده و «یک رشته حملات به زیرساختهای مسکونی و غیرنظامی» از جمله بیمارستانها، مساجد، ساختمانهای دولتی و مدارس در سراسر غزه را شرح داده است.
این نهاد سازمان ملل در بیانیهای شدیداللحن اعلام کرد: «الگوی حملاتی که زیرساختهای غیرنظامی را هدف قرار میدهد یا بر زیرساختهای غیرنظامی اثر میگذارد، نگرانی جدی در مورد تبعیت اسرائیل از قوانین بشردوستانه بینالمللی را به همراه دارد و به طور قابلتوجهی خطر وقوع 'جنایات شنیع' را افزایش میدهد.»
اسرائیل بارها گفته است که اقداماتش در چارچوب قوانین بینالمللی است و حماس را به قرار دادن تاسیسات نظامی در مناطق مسکونی و استفاده از مردم غیرنظامی به عنوان سپر انسانی متهم میکند.
با کشته شدن غیرنظامیان بیشتر و بدتر شدن شرایط کسانی که جان سالم به در میبرند، عملکرد ارتش اسرائیل همچنان زیر نظر خواهد بود.