یورش ارتش اسرائیل به بیمارستان غزه در چهلمین روز جنگ
پس از حدود ۴۰ روز اختلاف نظر میان ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد، ساعتی پیش این شورا قطعنامهای که کشور مالت پیشنهاد کرده بود را با ۱۲ رای موافق و ۳ رای ممتنع از سوی روسیه، بریتانیا و آمریکا تصویب کرد که در آن درخواست وقفه انساندوستانه، آزادی بیقید و شرط و فوری گروگانها از سوی حماس و احترام طرفین جنگ به معاهدات بینالمللی درج شده است. همزمان اسرائیل تصاویری از چند قبضه سلاح منتشر کرده و میگوید آنها را در «مقر حماس که داخل بیمارستان شفا بوده» کشف کرده است. حماس ادعای اسرائیل را رد کرده و پیشنهاد اعزام کمیته حقیقتیاب را طرح کرده است.
پوشش زنده
درگیری تظاهرکنندگان با پلیس در مقابل کمیته ملی حزب دمکرات در واشنگتن
منبع تصویر، Getty Images
پلیس میگوید حداقل شش مامور در درگیری با تظاهرکنندگان در
مقابل کمیته ملی حزب دمکرات در واشنگتن دی سی زخمی شدهاند.
ماموران پلیس با تجهیزات ضدشورش برای پراکنده کردن
تظاهرکنندگانی که خواستار پایان عملیات نظامی اسرایئل در غزه بودند از گاز فلفل
استفاده کردند.
به گفته پلیس تاکنون حداقل یک نفر بازداشت شده است.
براد شرمن نماینده کالیفرنیا در کنگره از جمله کسانی بود که از دفتر مرکزی حزب به جای دیگری منتقل شد.
او در شبکههای اجتماعی نوشت: «تظاهرکنندگان به خشونت روی آوردند، به
طرف ماموران پلیس گاز فلفل پاشیدند و تلاش کردند به زور وارد ساختمان شوند.»
یورش ارتش اسرائیل به بیمارستان غزه در چهلمین روز جنگ
منبع تصویر، Getty Images
دقیقا نمیتوان گفت که امشب در شهر غزه چه میگذرد اما از طریق یک پخش زنده ویدئویی در ناحیه که در تاریکی فرو رفته، گهگاه صدای
انفجارهایی را میشنویم.
ارتش اسرائیل روز چهارشنبه گفت که درحال شروع یک عملیات «دقیق و
هدفمند» در بیمارستان شفا است.
در جریان این یورش، یک خبرنگار که در بیمارستان بود به بیبیسی گفت
که کماندوها وارد اورژانس اصلی شدهاند.
او گفت که سربازان اتاق به اتاق جلو میرفتند و از بیماران و خدمه
سوال میپرسیدند، درحالی که به مردان جوانتر دستور داده شد به حیاط بروند و لباسهای رو را برای بازجویی درآوردند.
چهارده ساعت بعد، گزارشهایی به دست بیبیسی رسید که این نیروها خروج
از بیمارستان را شروع کردهاند. ارتش اسرائیل بعدا در عصر روز چهارشنبه ویدئویی را منتشر کرد که گفت سلاحها و تجهیزات ذخیره شده در داخل بخشهای مختلف بیمارستان
توسط حماس را نشان میدهد.
اسرائیل مکررا حماس را به استقرار مراکز فرماندهی و کنترل در شبکه
تونلهای زیر بیمارستان متهم کرده است - اتهامی که آمریکا میگوید به طور مستقل با
کمک دستگاههای اطلاعاتی خود تایید کرده است.
حماس این اتهام را رد میکند.
سازمان ملل میگوید در جنوب غزه باران سیل آسا و هوای سردتر باعث
افزایش رنج دهها هزار نفری شده که از خانههای خود گریخته و آنجا پناه گرفتهاند.
اسرائیل برای اولین بار از زمان شروع جنگ اجازه تحویل ۲۵ هزار لیتر سوخت به غزه از طریق مرز
رفح را داده است.
دور از غزه، گزارش میشود که میانجیگران قطری در تلاش بودهاند توافقی
را میان حماس و اسرائیل برای آزادی برخی از گروگانهای اسیر شده در حمله روز ۷ اکتبر پیکارجویان شکل دهند.
همچنین در جبهه دیپلماتیک، شورای امنیت سازمان ملل از قطعنامهای
حمایت کرد که خواستار «وقفههای مفصل بشردوستانه» در غزه میشود. تلاشهای قبلی شورای
امنیت در این زمینه شکست خورده بود.
اسرائیل میگوید که در حمله حماس در آن روز ۱۲۰۰ نفر کشته شدند و ۲۳۹ نفر هم در غزه گروگان هستند.
وزارت بهداشت غزه که تحت کنترل حماس است در تازهترین آمار گفت که بیش
از ۱۱ هزار نفر در
حملات اسرائیل کشته شدهاند که شامل بیش از ۴۵۰۰ کودک است.
بایدن از چین خواست «ایران را به پرهیز از اقدامات تحریکآمیز تشویق کند»
منبع تصویر، Getty Images
یک مقام ارشد آمریکایی روز چهارشنبه به خبرنگاران گفته است
که جو بایدن در جریان دیدار چهار ساعته خود با شی جین پینگ در سان فرانسیسکو از چین
خواسته است ایران را به پرهیز از اقدامات تحریکآمیز در خاورمیانه تشویق
کند.
به گزارش رویترز این مقام که نخواست نامش فاش شود گفت که
مقامهای چینی در مورد خطراتی که منطقه را تهدید میکند با ایران وارد بحث شدهاند.
رئیس جمهور آمریکا و سایر مقامهای بلندپایه دولت او بعد از
حمله روز ۷ اکتبر حماس به اسرائیل بارها از ایران خواستهاند به تنش و مناقشه دامن
نزند.
حسین امیرعبداللیان وزیر خارجه ایران روز ۱۵ آبان گفت که
آمریکا تاکنون حداقل دو بار درباره جنگ اسرائیل و حماس به ایران پیام داده است.
به گزارش خبرگزاری فارس او گفت: «محور
اول (این پیام ها) اینکه ما مایل به گسترش جنگ نیستیم و محور دوم اینکه از ایران
میخواهیم خویشتنداری کند.»
براساس
این گزارش او همچنین در سفر اخیر خود به نیویورک در گفتوگویی با روزنامه نیویورک
تایمز گفت: «آمریکاییها
به طور مشخص در پیامشان میخواهند به ما اطمینان بدهند که به دنبال توسعه جنگ
نیستند. میخواهم تأکید کنم ما هم واقعا دنبال توسعه جنگ نبوده و نیستیم.»
آمریکا میگوید که نیروهای نزدیک به ایران در سوریه و عراق در این مدت دهها بار به مواضع نیروهای آمریکا و ائتلاف بینالمللی حمله کردهاند که در چند مورد واکنش آمریکا را به دنبال داشته است.
همچنین نیروهای حوثی تحت حمایت ایران در چندین مورد موشک یا پهپادهایی را به سوی اسرائیل شلیک کردهاند.
حوثیها همچنین روز ۱۷ آبان - ۹ نوامبر - یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکا از نوع «ام کیو ۹» را در آبهای نزدیک ساحل یمن سرنگون کردند.
در تازه ترین تحول یک مقام آمریکایی روز چهارشنبه گفت که یک ناو جنگی آمریکا هنگام تردد در جنوب دریای سرخ، پهپادی که از یمن به سوی این کشتی پرتاب شده بود را ساقط کرده است.
تصویب قطعنامهای در شورای امنیت سازمان ملل که خواستار «وقفههای مدتدار انساندوستانه» در غزه میشود واکنشهایی به دنبال داشته است.
این قطعنامه با ۱۲ رای
مثبت و سه رای ممتنع - آمریکا، بریتانیا و روسیه - تصویب شد.
گیلاد اردان، سفیر اسرائیل در سازمان ملل، میگوید که این قطعنامه
«ارتباطی با واقعیت ندارد و بیمعنی است.»
او میگوید که اسرائیل «همچنان براساس قوانین بینالمللی عمل خواهد
کرد» و از این قطعنامه به خاطر عدم اشاره به حمله روز ۷ اکتبر حماس به اسرائیل انتقاد میکند.
لیندا توماس گرینفیلد سفیر آمریکا در سازمان ملل هم گفت «وحشتناک است
که شمار کمی از اعضای این شورا هنوز نمیتوانند حملات
وحشیانه تروریستی که حماس علیه اسرائیل انجام داد را محکوم کنند.»
او افزود: «از چه می ترسند؟».
لوئی شاربنو، مدیر دیدبان حقوق بشر که یک سازمان غیردولتی است، از این قطعنامه استقبال کرد.
او گفت که این قطعنامه پیامی نادر و قدرتمند به اسرائیل، حماس و سایر
گروههای مسلحی میفرستد مبنی بر این که پایبندی به قوانین بشردوستانه بین المللی قابل مذاکره
نیست.»
سرنوشت نوزادان نارس بیمارستان شفا چه شد؟
منبع تصویر، Reuters
توضیح تصویر، دکتر مروان ابو سعدا گفته بیمارستان شفا از ۵ روز پیش پذیرش نوزادان نارس را متوقف کرده است
در چند روز گذشته یکی از نگرانیها درباره محاصره و قطع برق و سوخت در بیمارستان شفا، سرنوشت چند نوزاد نارس و بیسرپرست بود که پزشکان میگفتند با نبود برق و سوخت خطر مرگ آنها را تهدید میکند.
این نگرانی نیمه شب گذشته و همزمان با یورش نیروهای ارتش اسرائیل به این بیمارستان به اوج خود رسید.
ایثار شلبی، خبرنگار بخش عربی بیبیسی، امروز از دکتر مروان ابو سعدا، مدیر بخش جراحی عمومی بیمارستان شفا تلفنی از سرنوشت این ۳۹ نوزاد پرسیده و پاسخ شنیده که: «اینها ۳۹ نوزاد بودند اما ۳ نوزاد را از دست دادیم».
«اونهایی که زنده ماندهاند یا والدین و اقوامشان را از دست دادهاند یا در میانه این جنگ هنوز خانواده آنها شناسایی نشده است».
دکتر مروان به ایثار شلبی گفته: «دو نوزاد را تک و تنها و پس از حملات هوایی اسرائیل پیدا کردند و به بیمارستان آوردند. چهار نوزاد دیگر در حالی که مادر آنها جان داده بود با سزارین به دنیا آمدند».
به گفته این پزشک بیمارستان شفا به علت کمبود سوخت، این نوزادان از دستگاههای نگهداری نوزادان نارس به بخش نوزادان و زنان و زایمان منتقل کردیم و در آنجا روی یک پتو برقی گرم گذاشته شدند و هر کدام هم با ورق آلومینیومی قنداق شدند که گرم بمانند.
هر ۸-۱۰ نوزاد در یک تخت خوابانده شده اند و با برچسبی که روی آن نوشته «دختر فلانی یا پسر فلانی» که نام مادرشان است - اگر بدانیم نام مادرشان را - شناسایی میشوند.
با کمبود آب ، ناتوانی در حفظ شرایط بهداشتی و میکروبزدایی منظم در بیمارستان شفا، دکتر مروان ابو سعدا گفته که نگران عفونت ریوی این نوزدان است چرا که امکان استرلیزه کردن مداوم لولههای اکسیژن آنها وجود ندارد.
«برای همین است که ما خواستهایم این نوزادان هر چه زودتر از اینجا منتقل شوند».
دکتر مروان ابو سعدا به خبرنگار بخش عربی بیبیسی گفته شب گذشته و هنگام یورش سربازان اسرائیلی به بیمارستان، ارتباط میان ساختمان جراحی و بخش نوزادان قطع شده و برای مدتی وی از سرنوشت این نوزادان بیخبر مانده بوده است.
پزشکان بیمارستان شفا از «خسارت فراوان» به تجهیزات و دستگاهها خبر میدهند
تام بیتمن، خبرنگار خاورمیانه بیبیسی میگوید دکتر مروان ابو سعدا که رئیس بخش جراحی بیمارستان شفا است گفته در پی یورش شب گذشته نیروهای اسرائیل، به بخش رادیولوٓژی این بیمارستان «خسارات جدی» وارد شده است.
این مقام بیمارستان شفا به بیبیسی گفته: «ارتش اسرائیل بخش رادیولوٓژی را که در ساختمان جانبی جراحی بود تصرف کردند».
«آنها چند مرد را در یک اتاق دستبند زدند و به دستگاههای سیتی اسکن، امآرآی و چند دستگاه اولتراساند و مبلمان آنجا آسیب جدی وارد کردند».
به گفته این مقام بیمارستان شفا، «دو نفر از بخش نگهداری و سرویس هم دستگیر شدند».
ارتش اسرائیل در اطلاعیه امروز خود مدعی شد که در بخش امآرآی بیمارستان شفا تسلیحات و تجهیزات عملیاتی «متعلق به حماس» پیدا کرده و در این بیمارستان با چند شبهنظامی گروه حماس درگیر و آنها را کشته است.
حماس میگوید ارتش اسرائیل سلاح و تجهیزات نظامی را «به بیمارستان شفا برده و جلوی دوربین گذاشته»
همان طور که ساعتی پیش برایتان گزارش کردیم ارتش اسرائیل با انتشار بیانیه و تصاویری مرتبط به حمله دیشب خود به بیمارستان شفا، مدعی شده که در بخش امآرای این بیمارستان «یک مقر عملیاتی و هماهنگی» حماس را پیدا کرده و در حین یورش با چند شبهنظامی حماس در داخل بیمارستان شفا درگیر و آنها را کشته است.
اکنون حماس مدعی شده که سلاحهایی که در تصاویر پیوست اطلاعیه ارتش اسرائیل آمده، متعلق به این گروه نیست، بلکه به گفته بسام نعیم، مقام ارشد حماس ادعاهای ارتش اسرائیل «بیارزش و احمقانه» است و به ادعای او «آنها سلاحها را با خود به بیمارستان برده و آنجا گذاشتهاند».
بیبیسی قادر نیست ادعاهای هیچ کدام از طرفین جنگ اسرائیل-غزه را در این باره تایید و راستیآزمایی کند.
خبر فوری, قطعنامه «وقفه انساندوستانه» در غزه در شورای امنیت تصویب شد
بعد از حدود ۴۰ روز اختلاف نظر میان اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد بر سر متن و محتوای قطعنامهای مرتبط با جنگ اسرائیل-غزه، این شورا عصر چهارشنبه با ۱۲ رای موافق و سه رای ممتنع توانست بر سر قطعنامهای که کشور مالت به عنوان عضو غیردايم شورای امنیت پیشنهاد کرده بود به توافق برسد.
بریتانیا، روسیه و آمریکا سه عضو اصلی شورای امنیت به این قطعنامه رای ممتنع دادند و بدون استفاده از حق وتوی خود، اجازه دادند آرای موافق ۱۲ عضو دیگر این شورا به کرسی بنشیند.
این قطعنامه خواستار وقفه در غزه با هدف کمکرسانی به صدها هزار غیرنظامی است که از چهل روز پیش تاکنون در میانه درگیری سنگین میان ارتش اسرائیل و حماس گیر افتادهاند.
اعضای این شورا در ماه اکتبر گذشته نتوانسته بودند بر سر مفاد ۴ قطعنامه پیشنهادی دیگر به توافق برسند.
در متن این قطعنامه علاوه بر درخواست برقراری وقفه فوری با هدف اقدامات انساندوستانه، شورای امنیت خواستار آزادی فوری گروگانها از سوی حماس شده و همچنین از طرفین مخاصمه خواسته به تمامی قوانین و معاهدات بینالمللی احترام بگذارند.
در این قطعنامه تعیین شده که در صورت برقراری وقفه انساندوستانه در غزه، دبیرکل سازمان ملل متحد موظف به نظارت بر حسن اجرای آن شود.
تظاهرات حمایت از «آتشبس غزه» در لندن همزمان با رای «نه» در پارلمان
در بریتانیا، نمایندگان پارلمان طرح حزب کارگر برای درخواست آتشبس در خاورمیانه را با ۲۹۳ رای مخالف در برابر ۱۲۵ رای موافق رد کردند.
پیش از برگزاری این رایگیری عصر چهارشنبه تظاهراتی در حمایت این طرح در مرکز لندن و نزدیک پارلمان برگزار شد که در آن هزاران نفر شرکت کردند.
اسد احمد، گزارشگر بیبیسی که در لندن به میان این تظاهراتکنندگان رفته میگوید مسیحی، مسلمان، یهودی و اعضای دیگر مذاهب و یا ناخداباوران، همگی در این تظاهرات با یک شعار و پیرامون یک باور حضور پیدا کرده بودند که آن را مگنن اینون روی پلاکارد نوشته بود و آن این که «همه بنی بشر یکسانند و همگان شایسته احترام و امنیتاند».
اسد احمد میگوید همسر خانم اینون یکی از جان باختگان حمله هفتم اکتبر حماس به اسرائیل است و او به خبرنگار بی بی سی گفته: «من این طوری بزرگ شدم و اکنون هم فرزندانم را همین طور بزرگ میکنم».
ارتش اسرائیل میگوید در بیمارستان شفا سلاح و «تجهیزات جنگی متعلق به حماس» کشف کرده است
منبع تصویر، IDF
توضیح تصویر، ارتش اسرائیل مدعی است که این سلاحها را در داخل بیمارستان شفا کشف کرده و آنها متعلق به پیکارجویان حماس بوده است
ارتش اسرائیل در جدیدترین اطلاعیه خود درباره جزییات حمله شب گذشته به بیمارستان شفا در غزه، گفته نیروهای این کشور در بخش امآرای این بیمارستان یک مقر هماهنگی عملیاتی حماس را تصرف و چند قبضه سلاح و تجهیزات عملیاتی در آن پیدا کردهاند.
در اطلاعیه عصر چهارشنبه ارتش اسرائیل آمده: «تجهیزات تکنولوژیکی و حجم مفصلی از دادههای اطلاعاتی» پیدا شده که «برای بررسی دقیق به بخشهای مربوطه انتقال داده شده» است.
در این اطلاعیه گفته شده نیروهای اسرائیلی شب گذشته پس از ورود به بیمارستان شفا با چند پیکارجو حماس درگیر و آنها را کشتهاند هر چند جزییات بیشتری درباره تعداد، مشخصات و یا نحوه این درگیریها در این اطلاعیه درج نشده است.
ارتش اسرائیل گفته «همچنان در حال ادامه عملیات در بیمارستان شفا است و مشغول استخراج اطلاعات و همچنین پیشگیری از آسیبرسیدن به کارکنان بیمارستان و غیرنظامیانی» است که در این بیمارستان همچنان حضور دارند.
به همراه این اطلاعیه چند عکس و ویدیو هم از سوی ارتش اسرائیل مخابره شده - که هنوز بیبیسی نتوانسته مستقلا اصالت و جزییات آنها را تایید کند - اما ارتش اسرائیل میگوید آنچه در تصاویر دیده میشود سلاح های ضبط شده از حماس در داخل بیمارستان شفا است.
حماس مکررا منکر انجام عملیات نظامی یا استفاده از بیمارستان شفا برای مقاصد نظامی شده اما بیبیسی قادر به تایید یا رد ادعاهای دو طرف در این باره نیست.
گزارشهایی از آغاز «ترک» بیمارستان شفا از سوی سربازان ارتش اسرائیل
روزنامهنگاری که در داخل بیمارستان شفا است میگوید نیروهای ارتش اسرائیل شروع به ترک این بیمارستان کردهاند و به پشت دیوارهای محوطه آن میروند.
هنوز ارتش اسرائیل رسما آغاز روند تخلیه نیروهای خود از این بیمارستان و یا پایان عملیات خود در این محوطه را اعلام نکرده است.
بیبیسی هم هنوز نمیتواند مستقلا ادعای خروج نیروهای اسرائیل از این بیمارستان را تایید کند.
اما در تحولی جداگانه، بخش عربی بیبیسی میگوید یکی از خبرنگارانش با دکتر محمد ابو سلامیه، مدیرعامل بیمارستان شفا صحبت کرده و او گفته که سربازان بخش ویژه جراحی بیمارستان را ترک کردهاند.
با این حال، دکتر سلامیه هم نتوانسته تایید کند که آیا نظامیان اسرائیلی بقیه بخشها و ساختمانهای این بیمارستان را ترک کردهاند یا خیر.
او گفته: «هنوز تانکهایی را میبینم که در ورودی به محوطه بیمارستان مستقرند».
دکتر سلامیه نیروهای اسرائیلی را متهم کرده که در جریان یورش شب گذشته به تجهیزات تخصصی بیمارستان آسیب رساندهاند.
رئیس امور انساندوستانه سازمان ملل متحد همزمان با درخواست آتشبس در غزه: سلاحهایتان را پایین بگیرید
منبع تصویر، Getty Images
مارتین گریفیتس، رئیس بخش امور انساندوستانه سازمان ملل متحد از هر دو طرف جنگ در غزه خواسته که «سلاحهایشان را پایین بگیرند» و همزمان یک بار دیگر درخواست آتشبس در غزه کرده است.
آقای گریفیتس امروز در یک کنفرانس خبری گفت: «دست از روی ماشه بردارید. جنگ را متوقف کنید و اجازه دهید مردم بتوانند در امنیت حرکت کنند و جابجا شوند. سلاحهایتان را خاموش کنید بلکه مردم غزه بتوانند نفسی بکشند در میانه این هم بدبختی، در میان این همه مصیبتی که تنها طی چند هفته گذشته به سرشان آمده».
این مقام ارشد سازمان ملل متحد از اسرائیل خواسته اجازه دهد کامیونهای حاوی اقلام انساندوستانه (علاوه بر گذرگاه رفح) از نقطه مرزی کرم شالوم در اسرائیل هم وارد غزه شوند.
کاخسفید میگوید حمله اسرائیل به بیمارستان شفا با «چراغ سبز» آمریکا آغاز نشده است
منبع تصویر، EPA
جان کربی، سخنگوی کمیته امنیت ملی کاخسفید امروز به خبرنگاران گفت حمله شب گذشته ارتش اسرائیل به بیمارستان شفا با «چراغ سبز» کاخسفید شکل نگرفته است.
اشاره آقای کربی تلویحا به بیانیه شب گذشته گروه حماس و منتقدان آمریکا در حمایت از اسرائیل معطوف است که اظهارات روز گذشته جو بایدن و مقامهای آمریکایی درباره «استفاده حماس از بیمارستان شفا» برای امور نظامی و عملیاتی را «چراغ سبز» رئیس جمهور آمریکا به اسرائیل برای حمله به بیمارستان شفا و سایر بیمارستانها در غزه تلقی کردهاند.
با این حال، جان کربی صبح چهارشنبه به خبرنگاران گفت حمله اسرائیل به بیمارستان شفا همچون سایر عملیاتهای نظامی این کشور در غزه بوده که طی ۴۰ روز گذشته هیچکدام «با تایید یا اوکی دادن» کاخسفید آغاز یا سرانجام نگرفته است.
سخنگوی کمیته امنیت ملی کاخسفید تاکید کرده اسرائیل این حملات و عملیاتها را بر مبنای پروسههای مدون خود انجام داده و میدهد و آمریکا هم انتظار ندارد که اسرائیل قبل از یک عملیات کاخسفید را در جریان بگذارد.
با وجود این، آقای کربی از توضیح درباره جزییات مکالمه تلفنی جو بایدن و بنیامین نتانیاهو که روز گذشته و تنها چند ساعت قبل از حمله به بیمارستان شفا روی داده بود، سر باز زد هر چند گفت تمرکز این گفتگوی تلفنی بیمارستان شفا نبوده است.
این مقام کاخسفید افزود که از نظر او انتشار گزارش اطلاعاتی کاخسفید درباره «استفاده نظامی حماس از بیمارستان شفا» و حمله چند ساعت بعد نیروهای اسرائیلی به این بیمارستان به هم مرتبط نیستند.
حماس ادعای اسرائیل و کاخسفید مبنی بر استفاده از بیمارستان شفا و دیگر مراکز پزشکی غزه برای مقاصد نظامی و عملیاتی را رد میکند و پیشنهاد کرده یک کمیته بینالمللی برای برررسی این موضوع راهی غزه شود.
در یک نگاه؛ استقرار نیروهای ارتش اسرائیل در اطراف بیمارستانهای غزه
این نقشه موقعیت نیروهای اسرائیلی تا دیروز، ۱۴ نوامبر/۲۳ آبان نشان میدهد:
منبع تصویر، .
نتانیاهو: هیچ جایی در غزه دور از دسترس ما نخواهد بود
منبع تصویر، EVN
بنیامین نتانیاهو، نخستوزیر اسرائیل، در بازید از اردوگاهی نظامی در نزدیکی غزه گفت پس از حمله ۷ اکتبر «هیچ مخفیگاهی» برای نظامیان حماس وجود ندارد و «هیچ جایی در غزه» دور از دسترس ارتش اسرائیل نخواهد بود.
نتانیاهو گفت: «یادتان هست که میگفتند وارد غزه نخواهیم شد؟ ما وارد شدیم. میگفتند به حومه شهر غزه نمیرسیم، اما رسیدیم. میگفتند وارد (بیمارستان) شفا نخواهیم شد، اما شدیم.»
«هیچ جایی در غزه دور از دسترس ما نخواهد بود. هیچ مخفیگاهی، هیچ پناهگاهی و هیچ محل امنی برای جنایتکاران حماس وجود ندارد. ما میرسیم و حماس را از بین میبریم و گروگانها را بازمیگردانیم.»
منبع تصویر، .
پزشکان بدون مرز: هنوز ۳۰۰ بیمار و کادر درمانی در بیمارستان شفا هستند
منبع تصویر، Reuters
ناتالی ترتل، معاون هماهنگی سازمان پزشکان بدون مرز، میگوید کسانی که تلاش میکنند از بیمارستان شفا فرار کنند «در معرض تیراندازی، گلولهباران و شلیک پهپاد هستند.»
خانم ترتل گفت با وجود اختلال دائمی، سرانجام موفق شدهاند تماس کوتاهی با کادر پزشکی داخل بیمارستان شفا بگیرند.
او به بیبیسی گفت دستکم ۳۰۰ بیمار و کارمند به همراه سربازان اسرائیلی در داخل این مرکز و بیش از ۱۰۰ کارمند بیمارستان و خانوادهشان هم در نزدیکی آنها هستند.
خانم ترتل گفت امکان خروج از بیمارستان شفا وجود ندارد: «ما سه روز است که سعی میکنیم آنها را خارج کنیم اما به دلیل درگیری مستمر در اطراف بیمارستان، چنین امکانی وجود ندارد و خطرناک است.»
بنا بر گزارشها، پزشکانی که در بیمارستان هستند گفتهاند تا آخر با بیماران میمانند.
در همین حال، رئیس بیمارستان شفا هم به تلویزیون الجزیره عربی گفته است که نیروهای اسرائیل همچنان در این بیمارستان هستند.
محمد ابوسلمیه گفت: «ما نمیتوانیم برای درمان بیماران به داروخانه برویم زیرا اشغالگران به هر کسی که حرکت کند تیراندازی میکنند.»
آقای ابو سلمیه گفت از زمان حمله به بیمارستان، هیچ کس از ارتش اسرائیل با او تماس نگرفته است و آب، برق و اکسیژن کاملا قطع شده است.
او اظهار نگرانی کرد که «زخمهای بیماران پس از توقف کار بیمارستان شروع به عفونت کرده و بوی مرگ همه جا را گرفته است.»
تصاویر ماهوارهای از نیروهای زرهی اسرائیل در نزدیکی بیمارستان شفا
تصویر مربوط به ساعت ۱۴:۵۳ به وقت محلی دیروز (۲۳ آبان) نشان میهد نیروهای اسرائیلی تقریبا در ۳۰۰ متری بیمارستان شفا در شهر غزه مستقر شده بودند.
تیم وریفای، گروه راستیآزمایی خبر بیبیسی، با تحلیل این تصویر به این نتیجه رسید که حدود ۲۰ وسیله خودرو نظامی از جمله تانک و بلدوزر، در شمال بیمارستان و نزدیک دبستان الشاطی قرار داشتند.
در ۲۵۰ متری جنوب بیمارستان هم حدود ۱۰ وسیله نقلیه در فضای باز مستقر بودند.
منبع تصویر، .
ببینید؛ تحویل کمک پزشکی به بیمارستان شفا
ارتش اسرائیل ویدیویی منتشر کرده که سربازانش را در حال تحویل اقلام پزشکی به بیمارستان شفا نشان میدهد.
توضیح ویدئو، ویدیوی ارتش اسرائیل و کمکرسانی به بیمارستان شفا
حماس اظهارات اسرائیل درباره بیمارستان شفا را «پروپاگاندای مبتذل» خواند
حماس اظهارات مقامهای اسرائیلی درباره دفتر مرکزی این گروه در بیمارستان شفا را «پروپاگاندای مبتذل» خواند. اسرائیل میگوید «شواهد عینی» پیدا کرده است که نشان میدهد از بیمارستان شفا به عنوان «مرکز» فرماندهی مورد استفاده قرار گرفته است.
اکنون حماس در بیانیهای گفته است که «این اظهار نظر چیزی جز ادامه دروغ و تبلیغات پیشپاافتاده اسرائیل نیست که از طریق آن [اسرائیل] تلاش میکند جنایت خود را با هدف تخریب بخش بهداشت غزه توجیه کند.»
حماس گفت: «این همان تبلیغات بیارزشی است که اشغالگران در حمله به بیمارستان کودکان رانتیسی انجام دادند و اکنون در حال جاسازی سلاح هستند.»
یک مقام اسرائیلی که نخواست نامش فاش شود به خبرگزاری رویترز گفته است: «سربازان در شفا سلاح و زیرساختهای تروریستی پیدا کردهاند.»