شما در حال مشاهده نسخه متنی وبسایت بیبیسی هستید که از داده کمتری استفاده میکند. نسخه اصلی وبسایت را که شامل تمام تصاویر و ویدیوهاست، مشاهده کنید.
بازگشت به وبسایت یا نسخه اصلی
اطلاعات بیشتر درباره نسخه لایت که برای مصرف کمتر حجم دادههاست
ایران و عمان «چهار سند» همکاری اقتصادی امضا کردند
ایستگاه خبر؛ ایستگاه خبر؛ یکشنبه هفتم خرداد ماه ۱۴۰۲ برابر با ۲۸ مه ۲۰۲۳ از ایران، افغانستان، جهان، علم و دانش، ورزش، دنیای هنر، سرگرمی و …
پوشش زنده
ایران و عمان «چهار سند» همکاری اقتصادی امضا کردند
ایران و عمان چهار سند اقتصادی برای همکاری در مناطق آزاد و حوزه انرژی امضا کردند.
هیثم بن طارق آل سعید سلطان عمان برای یک دیدار دو روزه در تهران است و به گزارش رسانههای ایران، ابراهیم رئیسی در نشست مشترک هیأتهای عالیرتبه دو کشور گفت روابط ایران و عمان «از مرحله تجاری به مرحله سرمایهگذاری رسیده است.»
هیثم بن طارق هم گفت پس از سفر سال گذشته رئیسجمهور ایران به عمان، «روابط و همکاریهای منطقهای دو کشور ارتقای چشمگیری داشته و حجم تبادلات تجاری دو برابر شده است.»
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران هم در نشست خبری با همتای عمانی گفت «سند جامع راهبردی» همکاری دو کشور نهایی میشود.
سلطان عمان پیش از سفر به ایران به مصر رفته بود و گزارش شده که قصد میانجیگری میان تهران و قاهره را دارد. همچنین گفته میشود که او حامل پیام دولت آمریکا برای حکومت ایران است.
عمان قبلا هم نقش میانجی بین ایران و آمریکا را بازی کرده از جمله در مذاکرات محرمانهای که از سال ۱۳۹۱ بین مقامهای دو کشور در عمان انجام و در نهایت به توافق هستهای برجام منجر شد.
این مذاکرات که ظاهرا پس از نامه سلطان قابوس پادشاه قبلی عمان به رهبر جمهوری اسلامی شروع شد، تا چند سال تکذیب میشد تا اینکه مقامهای جمهوری اسلامی آن را تایید کردند از جمله حسن روحانی رئیسجمهور سابق که گفت این مذاکرات با مجوز آقای خامنهای بوده است.
هیثم بن طارق که ۶۹ دارد هم پادشاه هم رئیس دولت است و در سال ۲۰۲۰ به سلطنت رسید، پس از درگذشت و به توصیه سلطان قابوس که نیم قرن پادشاه عمان بود.
انتحابات ترکیه؛ رجب طیب اردوغان اعلام پیروزی کرد
لیگ برتر فوتبال انگلیس به پایان رسید، لستر و لیدز سقوط کردند
لیگ برتر فوتبال انگلیس به پایان رسید.
با وجود بازیهای هیجانانگیز، بسیاری از مکانهای مهم جدول قبلا مشخص شده بودند.
منچسترسیتی که قهرمانیاش مسجل شده بود یک بر صفر از برنتفورد شکست خورد تا به فکر دو فینال، لیگ قهرمانان اروپا و جام حذفی انگلیس باشد.
آرسنال ولوز را پنج بر صفر خرد کرد در حالیکه این نتیجه تاثیری بر نایب قهرمانیاش نداشت.
یکی از رتبههایی که در بازیهای روز آخر تکلیفش مشخص شد سومی منچستر یونایتد بود که دو بر یک مهمانش فولام را شکست داد.
نیوکسل با چلسی یک بر یک مساوی کرد و چهارم شد.
دیگر سهمیهای که قطعی نبود سهمیه لیگ کنفرانس اروپا بود که استون ویلا با پیروزی دو بر یک مقابل برایتون از آن خود کرد در حالیکه این نتیجه تاتنهام را از حضور در رقابتهای اروپایی محروم کرد. لیدز که چهار بر یک از تاتنهام شکست خورد به دسته پایینتر سقوط کرد.
لستر هم با اینکه دو بر یک وستهم را شکست داد به دسته پایینتر رفت چون اورتون موفق شد در زمین خودش بورنموث را یک بر صفر شکست دهد.
ساتمپتون تیمی بود که سقوطش از قبل مشخص شده بود اما در دیداری هیجانانگیز با لیورپول چهار بر چهار مساوی کرد در حالیکه نتیجه مسابقه تاثیری بر جایگاه هیچ یک در جدول نداشت.
لیورپول پنجم شد و فصل آینده در لیگ اروپا بازی میکند.
مولوی عبدالحمید به مقامهای ایران و طالبان: مسائل حقابه و تنشهای مرزی را از طریق مذاکره حل کنید
مولوی عبدالحمید اسماعیلزهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان از مقامهای طالبان و ایران خواسته که مسائل حقابه هیرمند و تنشهای مرزی را از طریق مذاکره حل کنند.
در حساب توییتری منسوب به مولوی عبدالحمید آمده است: «ایران و افغانستان دو کشور همسایه با مرزهای طولانی و منافع مشترک هستند. ملتهای دو کشور پیوندهای تاریخی عمیقی دارند. طرفین مسائل حقابه و تنشهای مرزی را از طریق مذاکره و گفتوگو حل کنند.»
روز شنبه میان نیروهای طالبان و مرزبانان ایرانی در ولسوالی کنگ نیمروز و زابل درگیری رخ داد. طالبان کشته شدن یکی از نیروهایش را تایید کرده است و رسانههای ایران از کشتهشدن دو مرزبان این کشور در تبادل آتش خبر دادهاند.
شاهزاده رضا پهلوی با خانوادههای مرزبانان کشته شده در درگیری با طالبان ابراز همدردی کرد
شاهزاده رضا پهلوی در توییتی با خانوادههای دو مرزبان ایرانی که روز گذشته در درگیری با طالبان کشته شدند، همدردی کرده و گفته است: « ارتش قدرتمند ایران را که حافظ تمامیت ارضی کشور و ضامن صلح و ثبات منطقه بود، ضعیف کردند.»
او همچنین گفته:« یونیفورم نظامی را به نماد سرکوب و کشتار مردم ایران تبدیل کردند. تا امروز ناتوان از پاسخ در خور به تروریستهایی باشند که به خاک کشورمان تعرض کرده و جان سربازان میهن را گرفتهاند.»
هرانا: فرهاد شیخی، فعال کارگری بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شد
هرانا، ارگان خبری فعالان حقوق بشرایران از بازداشت فرهاد شیخی، فعال کارگری توسط نیروهای امنیتی در هشتگرد کرج خبر داده است.
براساس این گزارش او در منزل شخصیاش بازداشت شده است.
عرفان کرم ویسی، وکیل او گفته آقای شیخی پس از بازداشت به مکان نامعلومی منتقل شده و تلفن همراهش توسط ماموران ضبط شده است.
فرهاد شیخی که پیشتر در بهمن ماه سال گذشته (۱۴۰۱) بازداشت و به زندان رجایی شهر کرج منتقل شده بود، بعدا پس از بخشنامه عفو از زندان آزاد شد.
این فعال کارگری قبلا هم بخاطر فعالیتهایش سابقه بازداشت و برخورد قضایی داشته است.
خاکسپاری ابوالفضل امیرعطایی؛ حضور مادر سیاوش محمودی و والدین محمدمهدی کرمی
لیلا مهدوی مادر سیاوش محمودی ویدیوهایی را در استوری اینستاگرام خود منتشر کرده که حضور او و والدین محمدمهدی کرمی را در مراسم خاکسپاری ابوالفضل امیرعطایی نشان میدهد.ابوالفضل امیرعطایی، معترض ۱۶ سالهای که در ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ در اعتراضات شهر ری بنابر روایت نزدیکانش بر اثر اصابت گلوله گاز اشکآور از فاصله نزدیک به سرش، فلج شده بود، روز گذشته جان باخت. دادستان شهرری شهادت خانواده و نزدیکان را رد کرده است.
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران: درگیری طالبان و ایران مانند دعوای خانوادگی است که با گفتگو حل میشود
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی ایران با اشاره به درگیری اخیر نیروهای طالبان و مرزبانان ایران گفته است که این اتفاق «مانند دعوای بچهها در یک خانه» است.
اسماعیل کوثری، نماینده تهران در مجلس، گفته است: «بحث گزینه نظامی مطرح نیست. از این اتفاقات برای بچههای که در یک خانه باهم هستند میافتد که اختلافی بوجود میآید و دعوا میشود و بحث نظامی مطرح نیست. قطعا این مسائل با گفتگو حل میشود.»
بنا به گزارش رسانههای ایرانی آقای کوثری تاکید کرده که «طالبان جرأت ناامن کردن مرزهای ما را ندارد، اما کسانی هستند همانند استکبار جهانی، صهیونیسم، منافقین و کسانی که چشم دیدن جمهوری اسلامی ایران را ندارند می خواهند این کار را انجام دهند که مرزهای ما را نا امن کنند و ایران و طالبان را درگیر کنند».
خبر مرتبط:
- درگیری مرگبار در مرز ایران و افغانستان؛ همزمان با سفر دو فرمانده نظامی به منطقه، ایران میگوید هر نوع درگیری به زیان دو طرف است
سپیده رشنو به دادسرای اوین احضار شد
سپیده رشنو از احضار خود به دادسرای اوین خبر داد.
خانم رشنو، نویسنده و ویراستار و معترض به حجاب اجباری است که در هفته پایانی تیرماه سال گذشته، به دلیل اعتراض به رایحه ربیعی، زن محجبهای که به او تذکر حجاب داده بود، دستگیر شد. ویدیویی که اعتراض او را نشان میداد در شبکههای اجتماعی پربیینده شد.
در احضاریه اخیر او آمده است که «ظرف مدت ۵ روز جهت دفاع از اتهام انتسابی» در شبعه یکم دادسرای اوین حاضر شود.
پس از آنکه خانم رشنو سال پیش بازداشت شد، اعترافات اجباری و تلویزیونی او از صدا و سیما پخش شد که اعتراضات زیادی را در پی داشت. در فاصله کوتاهی بعد از پخش «اعترافات» خبرگزاری هرانا به نقل از منابع مطلع گزارش داد که او پیش از پخش این برنامه، به دلیل ضرباتی که به شکمش وارد شده بود، به بیمارستان منتقل شد و برای ساعاتی تحت نظر پزشکان بود.
خانم رشنو سپس با وثیقه آزاد شد و اخیرا در صفحه اینستاگرامش نوشت که دانشگاه الزهرا به دلیل «عدم رعایت پوشش اسلامی» دو ترم او را از تحصیل تعلیق کرده است.
بیشتر بخوانید:
دیدار رئيس هیات نمایندگی پاکستان در کابل با سرپرست نخستوزیری و وزیر خارجه طالبان
عبیدالرحمن نظامانی، سرپرست سفارت پاکستان در کابل همراه با هیأتی از این کشور روز گذشته (شنبه) با محمد عبدالکبیر، سرپرست نخستوزیری و امیرخان متقی، وزیرخارجه طالبان جداگانه دیدار کرده است.
در خبرنامه دفتر نخستوزیر طالبان آمده که در این دیدار آقای عبدالکبیر خواستار تسریع در صدور ویزای پاکستان برای افغانها و حل مشکلات مهاجرین در آن کشور و ایجاد تسهیلات بیشتر به منظور رفت و آمد در گذرگاههای مرزی تورخم و اسپین بولدک شده است
آقای نظامانی نیز به تشریح سیاست کشورش در مورد افغانستان پرداخته است.
ظاهرا این نخستین دیدار سفیر پاکستان با سرپرست نخست وزیری طالبان است.
آقای نظامانی و هیأت همراهش با امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان نیز دیدار جداگانهای داشته است.
احمدضیا تکل، معاون سخنگوی وزارت خارجه طالبان در توییتر نوشته که «بنا به درخواست و اصرار آقای متقی، در این جلسه کمیته مشترک سفارت پاکستان و ریاست کنسولی وزارت امور خارجه جهت تسهیل تردد اتباع ایجاد شد».
نیلوفر حامدی و الهه محمدی روزنامه نگاران زندانی تنها ۲۴ ساعت قبل از دادگاه با وکلایشان دیدار کردند
محمدحسین آجورلو، همسر نیلوفر حامدی، روزنامه نگار زندانی در توییتی گفته که او و الهه محمدی امروز ظهر تنها ۲۴ ساعت قبل از برگزاری دادگاهشان توانستهاند با وکلای انتخابی خود ملاقات کنند.
قرار است دادگاه این دو روزنامه نگار در روزهای دوشنبه و سه شنبه (۸ و ۹ خرداد) به ریاست ابوالقاسم صلواتی برگزار شود.
این دو روزنامهنگار درباره جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد و همچنین مراسم خاکسپاری او گزارش تهیه کرده بودند و از ۸ ماه پیش در بازداشت هستند.
انجمن صنفی روزنامه نگاران تهران و فدراسیون بین المللی روزنامه نگاران خواستار برگزاری دادگاهی «عادلانه و علنی» برای این دو روزنامه نگار شده اند.
صالح نیکبخت، وکیل و حقوقدان هم برگزاری غیرعلنی دادگاه الهه محمدی و نیلوفر حامدی را «غیرقانونی» دانسته است.
صالح نیکبخت، وکیل: دادگاه الهه محمدی و نیلوفر حامدی از عجیبترین دادگاههای کشور است
صالح نیکبخت، حقوقدان و وکیل گفته دادگاه الهه محمدی و نیلوفر حامدی «از عجیبترین دادگاههای کشور بعد از دادگاههای خلخالی» است و برگزاری آن را به طور «غیرعلنی»، «غیرقانونی» دانسته است.
قرار است ۸ و ۹ خرداد دادگاهی به ریاست ابوالقاسم صلواتی برای این دو روزنامه نگار تشکیل شود.
به گفته آقای نیکبخت، متهمین بنا به رسالت حرفهای خود گزارشهایی را منتشر کردند و افزوده حتی اگر گزارشها، «متضمن مسائلی چون نشر اکاذیب، تشویش اذهان عمومی، تبلیغ علیه نظام و دیگر موارد باشد، چنین اتهاماتی مستحق بازداشت ۸ ماهه آنها با عنوان بازداشت موقت نبوده است. زیرا قانونگذار برای این گونه جرائم، حداکثر یک ماه بازداشت موقت و قابل تمدید برای یک ماه دیگر در نظر گرفته است.»
این دو روزنامهنگار درباره جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد و همچنین مراسم خاکسپاری او گزارش تهیه کرده بودند و پس از آن بازداشت شدند.
پس از آن وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران در بیانیه مشترکی که در آبان ماه سال گذشته منتشر کرد، این دو روزنامه نگار را که برای تهیه گزارش درباره کشته شدن مهسا امینی و تشییع جنازه او مطالبی منتشر کردند، «وابسته» و «آموزشدیده سرویسهای اطلاعاتی» دانستند.
آقای نیکبخت با اشاره به این که شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تحت نظر ابوالقاسم صلواتی، دو اتهام دیگر، «اجتماع و تبانی و همکاری با دولت متخاصم آمریکا» را هم به آنها نسبت داده، گفته که این اتهامات به آنها وارد نیست.
او همچنین در مورد این اتهامات گفته به نظر میرسد هیچ قاضی در دادگاه انقلاب تهران جز قاضی صلواتی حاضر به محکومیت کسی با این اتهام نباشد.
به گفته آقای نیکبخت، «در حالی که ما با دولت آمریکا به رغم اختلافات سیاسی، ایدئولوژیک، اقتصادی و دیگر موارد، همانگونه که در آرا دیوانعالی کشور هم آمده-و باید از این رویه تبعیت شود- در تخاصم قرار نداریم.»
این حقوقدان همچنین درباره بازداشت موقت این دو روزنامهنگار هم گفته: « میزان بازداشت موقت نیز باید حداکثر، کمتر از حداقل مجازات آن اتهام-فعالیت تبلیغی علیه نظام(حداقل ۳ ماه و حداکثر یک سال حبس) باشد. از آن جا که رئیس دادگاه، قاضی صلواتی بوده، مراجع تحقیقاتی طوری اتهامات را ردیف کردهاند که جز ایشان، قاضی دیگر حاضر به محاکمه بر این اساس نخواهد بود. این دادگاه به هر صورت برگزار شود، جز یک دادگاه علنی با حضور روزنامهنگاران و حضار، یک محاکمه غیرقانونی بوده و به مانند سایر محاکمات، نه تنها تاثیری در جامعه نخواهد داشت، بلکه تبدیل به محاکمهای میشود که علیه نظام قضائی جمهوری اسلامی از آن استفاده میکنند.»
بیشتر بخوانید:
سلطان عمان برای دیداری دو روزه وارد تهران شد
هیثم بن طارق، سلطان عمان برای سفری دو روزه وارد ایران شد. این دیدار که با هدف تقویت روابط دو کشور صورت گرفته به دعوت رسمی ایران انجام شده است.
عمان مدتها نقش میانجی را در منطقه بازی کرده است و با ایران روابط حسنه دارد.
امیر موسوی، مدیر مرکز مطالعات استراتژیک و روابط بین الملل و تحلیلگرمسائل منطقه در این باره گفت: «سفر سلطان عمان به تهران سه پرونده مهم، حساس و ضروری را مورد توجه قرار میدهد که اولی مربوط به روابط دوجانبه و تاریخی دو کشور است.»
زهرا برناکی، قهرمان دوومیدانی بر اثر «سقوط» از بلندی درگذشت
در پی انتشار خبر مرگ زهرا برناکی، قهرمان دوومیدانی و دارنده مدال پاراآسیایی بر اثر «سقوط» از بلندی، اخباری در مورد فوت «مشکوک» او در فضای مجازی منتشرشد، اما اسدالله ناکینی، فرمانده انتظامی سمنان به تسنیم گفته که تحقیقات اولیه نشانگر «خودکشی» این ورزشکار است و فرضیه قتل هنوز به اثبات نرسیده.»
او گفته تحقیقات در این زمینه همچنان ادامه دارد.
براساس گزارشها این ورزشکار ۳۳ ساله عصر روز گذشته پس از سقوط از خانهای در طبقه چهارم یک ساختمان به بیمارستان منتقل شد، اما به دلیل جراحات وارده درگذشت.
زهرا برناکی عضو تیم ملی و صاحب شش مدال در رشته دو میدانی کشوری و پاراآسیایی جاکارتا ۲۰۱۸ بود. او همچنین قهرمان رشته ورزشی تیرانداز با تفنگ بادی در رده های استانی، ملی و بین المللی بود.
طالبان: ۴۲ نفر در اثر رویدادهای طبیعی یک ماه گذشته در افغانستان کشته شدند
مقامات وزارت دولت در امور رسیدگی حکومت طالبان میگویند ۴۲ نفر در اثر رویدادهای طبیعی یک ماه گذشته در افغانستان کشته و ۴۵ نفر زخی شدهاند.
شفیع الله رحیمی، سخنگوی این وزارتخانه از واردشدن خسارات سنگین مالی در جندین ولایت افغانستان خبر داده است.
آقای رحیمی به بیبیسی گفت که در اثر ریزش باران و جاری شدن سیلابها در ولایتهای کاپیسا، میدان وردگ، تخار، بدخشان، غور، قندهار، کنر، نورستان، لغمان، پکتیکا، خوست و ننگرهار ۲۴۱ منزل مسکونی نیز قسماً و یا به کلی ویران شده است.
وی در همین حال از تخریب بیش از ۱۹ هزار جریب زمین زراعتی و تلف شدن ۱۳۵۴ راس مواشی/دام در این ولایتها خبر داده است.
به قول مقامات وزارت دولت در امور رسیدهگی طالبان برخی از سازمانهای بشری تا کنون به ۱۵ هزار خانواده آسیب دیده ناشی از رویدادهای طبیعی کمک کردهاند.
حکومت طالبان از سازمانها و نهایهای بینالمللی خواستار کمکهای بیشتر در این زمینه شده است.
تجمع اعتراضی افراد دارای معلولیت در مقابل مجلس ایران
هرانا، ارگان خبری فعالان حقوق بشر در ایران از تجمع اعتراضی گروهی از معلولان در مقابل مجلس خبر داده است.
براساس این گزارش تجمع این افراد در اعتراض به عدم اجرای قانون حمایت از معلولان و عدم لحاظ حقوق افراد دارای معلولیت در برنامه هفتم توسعه کشور است.
تجمع اعتراضی دوندگان ایرانی در بروکسل بلژیک
یک مخاطب بیبیسی فارسی، تصاویری از مسابقه دو نیمه ماراتن بروکسل، پایتخت بلژیک، فرستاده است که دوندگان ایرانی شرکت کننده در این مسابقه تجمع اعتراضی در حمایت و همبستگی با معترضان در ایران برگزار کردهاند.
یک روز پس از درگیری مرزی گذرگاه «پل ابریشم» بین ایران و افغانستان بازگشایی شد
گذرگاه مرزی پل «ابریشم» بین ایران و افغانستان که روز گذشته پس از درگیری مرزبانان ایران با نیروهای طالبان مسدود شده بود، امروز بازگشایی شد.
ایوب کرد، مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای سیستان و بلوچستان به خبرگزاری تسنیم گفته که مبادلات اقتصادی در پایانه مرزی میلک شهرستان هیرمند موسوم به «پل ابریشم» با افغانستان پس از یک روز تعطیلی از سر گرفته شده است.
او افزوده که «با توجه به آرام شدن وضعیت در مرز» مبادلات اقتصادی از سر گرفته شده است.
نماینده چابهار در مجلس: وقتی شهرستانهای چابهار یک تخت بیمارستانی ندارد، رئیسی قول ۱۲ بیمارستان در اندونزی داده
معینالدین سعیدی، نماینده چابهار در مجلس ایران با انتقاد از رئیسجمهور خواستار ساخت بیمارستان در شهرستانهای چابهار و رفع محدودیتهای اینترنتی در کشور شد.
آقای سعیدی گفته در حالیکه ابراهیم رئیسی از «ساخت ۱۲ بیمارستان در اندونزی» خبر داده، چهار شهرستان قصرقند، کنارک، دشتیاری و زرآباد چابهار فاقد حتی یک تخت بیمارستانی هستند.
او گفته: «آقای رئیسی، به کجا چنین شتابان؟ اول دردهای بی پایان مردم سیستان و بلوچستان را ببینید و بعد به فکر مردم اندونزی باشید.»
او همچنین در رابطه با مسدود کردن فضای مجازی از رئیسی انتقاد کرد و افزود: «می شود شما به عنوان رئیس جمهور و من به عنوان نماینده به دنبال تیک آبی اینستاگرام باشیم و ملت را از کسب و کار مجازی خود محروم کنیم.»
این نماینده مجلس همچنین خواستار رفع محدودیتها در فضای مجازی شد.