سپیده قلیان به علت توهین به خامنهای در لحظه آزادی از زندان اوین، «دو سال دیگر حبس گرفت»
ایستگاه خبر؛ پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ برابر با ۴ مه ۲۰۲۳ از ایران، افغانستان، جهان، علم و دانش، ورزش، دنیای هنر، سرگرمی و …
پوشش زنده
قاضی دیوان عالی آمریکا با یک ادعای دیگر «فساد مالی» روبرو شد
منبع تصویر، Getty Images
توضیح تصویر، پروبابلیکا میگوید قاضی کلارنس توماس پرداخت هزینه تحصیل نوه او از سوی آقای کرو را علنی نکرده است
کلارنس توماس، یکی از ۹ قاضی دیوان عالی آمریکا یک بار دیگر با اتهام رسانهای مبنی بر پنهان نگهداشتن دریافت هدیه و کمک مالی روبرو شده است.
موسسه رسانه ای - تحقیقاتی پروبابلیکا که با هدف جلوگیری از فساد اهل قدرت تحقیقات متعددی انجام میدهد در گزارشی جدید خبر داده که هارلان کرو، یکی از ثروتمندترین چهرههای بازار املاک در آمریکا، مخارج تحصیل نوه قاضی توماس در یک مدرسه خصوصی را پرداخت کرده است.
مطابق قوانین آمریکا، قضات باید هر سال فهرستی از هدایایی که دریافت کردهاند را رسما اعلام کنند.
قاضی کلارنس توماس که یکی از قضات قدیمی و محافظه کار دیوان عالی آمریکاست، پیشتر از هارلان کرو تحت عنوان «دوست صمیمی» خود یاد کرده بود.
یک چهره نزدیک به این قاضی دیوان عالی آمریکا ضمن دفاع از او گزارش پروبابلیکا را «عناد ورزانه» خوانده است.
نگرانی و انتقاد از وضعیت نامعلوم کیوان صمیمی ۱۴ روز بعد از بازداشت
مصطفی نیلی، وکیل کیوان صمیمی، روزنامهنگار و فعال سیاسی در گفتگو با شرق میگوید با وجود گذشت دو هفته از بازداشت موکلش، خانواده و وکلای او هیچ اطلاعی از محل نگهداری، نهاد بازداشتکننده و اتهاماتش ندارند.مصطفی نیلی، وکیل دادگستری، میگوید: «از روز بازداشت کیوان صمیمی تا امروز، هیچ تماسی از سوی او گرفته نشده است. نه وکلا و نه خانواده نمیدانند محل نگهداری آقای صمیمی کجاست. کسی هم پاسخگوی سئوالات ما درباره دلایل و اتهامات آقای صمیمی که منجر به بازداشت او شده، نیست.»
کیوان صمیمی دو هفته پیش و در آستانه آغاز همایش گفتگو برای نجات ایران، و در حالی که نامش در میان یکی از سخنرانان این همایش مجازی بود، بازداشت شد هر چند پیامی که او برای این همایش تهیه کرده بود در غیاب او برای چند هزار شرکت کننده قرائت شد.
این مطلب شامل محتوایی از Instagram است. قبل از بارگیری این محتوا از شما اجازه می گیریم، زیرا ممکن است این سایت ها از کوکی ها و یا سایر انواع فن آوری استفاده کنند. می توانید سیاست Instagram را درباره کوکی ها و سیاست مربوط به حفظ حریم خصوصی را پیش از موافقت بخوانید. برای دیدن این محتوا روی "موافقت و ادامه"کلیک کنید.
توضیح: بی بی سی مسئول محتوای سایت های دیگر نیست.
پایان پست Instagram
سپیده قلیان به علت توهین به خامنهای در لحظه آزادی از زندان اوین، دو سال دیگر به حبس محکوم شد
منبع تصویر، Social Media
توضیح تصویر، سپیده قلیان از محکومان پرونده اعتراضات نیشکر هفت تپه خوزستان بود که تا کنون بارها بازداشت شده و دوران حبسش را در زندانهای مختلف ایران گذرانده است
سپیده قلیان فعال مدنی که ۲۵ اسفند ماه گذشته تنها چند ساعت بعد از آزادی از زندان اوین مجددا بازداشت شد، مجددا به تحمل دو سال زندان محکوم شده است.
روز پنجشنبه گزارش شد که حکم جدید دو سال حبس خانم قلیان به وکیل او اعلام شده است.
خانم قلیان که ۲۵ اسفند ماه گذشته پس از تحمل ۴ سال و ۷ ماه حبس آزاد شده بود در همان لحظه آزادی و مقابل زندان اویل علیه علی خامنهای، رهبر جمهوری اسلامی شعار سر داد و فریاد زد: «خامنهای ضحاک، میکشیمت زیر خاک».
او همان روز در اینستاگرام نوشته بود: «او بعد از آزادی از زندان در اینستاگرام نوشت «بعد از ۴ سال و ۷ ماه از پرونده هفتتپه آزاد شدم. اینبار به امید آزادی ایران اومدم بیرون. به امید آزادی خیلی زود عزیزانم سپیده کاشانی، نیلوفر بیانی، زهرا زهتابچی، بهاره هدایت، گلرخ ایرایی، ناهید تقوی و همه زندانیان سیاسی...»
ساعتی بعد و در حالی که خانم قلیان به همراه خانواده قصد داشتند به دزفول، محل زندگیشان بروند، در مسیر جاده قم - اراک، چند ماشین نیروهای امنیتی آنها را متوقف کرده و این فعال مدنی را بازداشت کردند.
سپیده قلیان از محکومان پرونده اعتراضات نیشکر هفت تپه خوزستان بود که تا کنون بارها بازداشت شده و دوران حبسش را در زندانهای مختلف ایران گذرانده است.
او در مجموع به ۱۹ سال و شش ماه زندان محکوم شده بود که بعدها اعلام شد پنج سال آن قابل اجرا خواهد بود.
خانم قلیان گفته بود که حاضر به نوشتن عفونامه نیست چون خودش را "گناهکار" نمیداند.
جنجال بر سر استادیوم مسابقه پیکان و پرسپولیس
منبع تصویر، Getty Images
توضیح تصویر، پرسپولیس با دو گل عیسی آل کثیر در دو هفته گذشته برابر استقلال و گل گهر (جام حذفی) امیدوار به پیروزی برابر پیکان و حفظ صدر جدول است
کمتر از چند ساعت مانده به آغاز مسابقات هفته ۲۸ لیگ برتر فوتبال ایران، اختلاف سه تیم مدعی قهرمانی یعنی پرسپولیس (صدرنشین)، سپاهان (دوم) و استقلال (سوم) بر سر ساعت، روز و مکان مسابقات با مقامهای برگزاری مسابقات به اوج رسیده است.
جنجال نخست از سوی سپاهان و استقلال بود که معترض بودند چرا آنها باید فردا (جمعه) به میدان بروند و دیگر مدعی قهرمانی یعنی پرسپولیس یک روز بعد (شنبه) مسابقه خود را با اطلاع از نتایج دیگر رقبا برگزار کند.
این اعتراض به جایی نرسید و مقامها گفتند مطابق آنچه از پیش تعیین شده بود تنها مسابقات دو هفته پایانی لیگ امسال - یعنی هفتههای ۲۹ و ۳۰ - به طور همزمان برگزار خواهد شد.
پس از آن پرسپولیس که تنها با یک اختلاف در صدر جدول قرار دارد نسبت به برگزاری مسابقه خود برابر پیکان بدون حضور تماشاگران اعتراض و حتی تهدید کرد که چنانچه تماشاگران اجازه حضور نداشته باشند به میدان نخواهد رفت.
امروز شورای تامین شهر تهران از موافقت خود با برگزاری مسابقه در ورزشگاه آزادی و با حضور تماشاگران اعلام کند.
اما این خبر خیلی زود با واکنش تند مدیرتیم استقلال روبرو شد که گفته بود این تصمیم همچون «لکه ننگی» بر پیشانی برگزارکنندگان لیگ امسال باقی خواهد ماند چرا که از نظر او برگزاری این مسابقه در استادیوم آزادی و در حضور تماشاگران به سود پرسپولیس خواهد بود.
ساعتی بعد از این اظهارات بیژن طاهری، مدیر تیم استقلال، سازمان لیگ فوتبال ایران جوابیهای صادر کرد که در آن برخلاف موضعگیری بیژن طاهری و همچنین مدیران باشگاه پیکان گفته شده: «انتخاب ورزشگاه آزادی، درخواست باشگاه پیکان بود و با موافقت مدیرعامل استقلال انجام شد».
سازمان لیگ که مجری برگزاری مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران است در این بیانیه که رسانههای داخل ایران منتشر کردهاند آورده: «انتخاب ورزشگاه آزادی جهت برگزاری مسابقه دو تیم پیکان تهران و پرسپولیس در هفته بیست و هشتم لیگ برتر با تقاضای باشگاه پیکان و موافقت مدیران عامل دو باشگاه استقلال و پرسپولیس صورت پذیرفت که دلیل اصلی اتخاذ چنین تصمیمی، اعلام آمادگی باشگاه پیکان برای حضور تماشاگر در این مسابقه بود».
این سازمان در پایان بیانیه از اظهارات تند مدیر تیم استقلال و همچنین برخی از دیگر از مسئولان باشگاهها و انتقاد کرده و آنها را تهدید به طرح شکایت در کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال کرده است.
لیگ برتر فوتبال ایران که تنها سه هفته از آن باقی مانده در هفتههای اخیر به اوج هیجان خود رسیده چرا که سه تیم اول تا سوم، یعنی پرسپولیس، سپاهان و استقلال هر کدام تنها با یک امتیاز فاصله همچنان شانس قهرمانی دارند و لغزش هر کدام از تیمها شانس قهرمانی دو تیم دیگر را افزایش خواهد داد.
فردا - جمعه - استقلال باید در تهران با صنعت نفت آبادان روبرو شود که این تیم هم در قعر جدول و خطر سقوط به دسته اول را دارد.
سپاهان در مسجد سلیمان برابر تیم نفت این شهر به میدان خواهد رفت. نفت مسجد سلیمان قعرنشین و گزینه اصلی سقوط به لیگ دسته اول فوتبال ایران است.
روز شنبه هم پرسپولیس برابر پیکان قرار خواهد گرفت و برای حفظ فاصله خود با دو رقیب دیگر چارهای جز شکست تیم جوان و سختکوش پیکان ندارد.
وزیر خارجه ایتالیا در واکنش به اظهارات وزیر کشور فرانسه از سفر به این کشور خودداری کرد
منبع تصویر، epa
توضیح تصویر، آنتونیو تاجانی، وزیر خارجه ایتالیا
آنتونیو تاجانی، وزیر خارجه ایتالیا در پی اظهارات وزیر کشور فرانسه در مورد «مهاجرت» از سفر به پاریس برای دیدار با همتای فرانسوی خود خودداری کرد.
جرالد دارونین، وزیر کشور فرانسه در گفتگویی با یک رادیوی فرانسوی گفته بود که جورجیا ملونی، نخست وزیر ایتالیا قادر به حل مشکلات مهاجرت در کشور نیست.
وزیر کشور فرانسه به طور ضمنی گفته بود که خانم ملونی مانند دیگر سیاستمداران راست افراطی درمورد مشکلات مهاجرتی به مردم «دروغ» گفته است.
وزیر خارجه ایتالیا چنین اظهاراتی را «غیرقابل قبول» و مغایر با روحیه ای دانسته که باید با چالش های مشترک در اروپا روبرو شد.
روی کار آمدن خانم ملونی در ایتالیا با افزایش موج مهاجران در سراسر مدیترانه همزمان شده است.
هرانا: انتقال دو زندانی عقیدتی محکوم به اعدام در اراک به سلول انفرادی
هرانا، ارگان خبری فعالان حقوق بشر در ایران گفته است که یوسف مهراد و صدرالله فاضلی دو زندانی عقیدتی در زندان اراک که به خاطر «سب النبی» (توهین و اهانت به پیامبر اسلام) به اعدام محکوم شدهاند، به سلولهای انفرادی در این زندان منتقل شده اند.
براساس این گزارش انتقال ناگهانی آنها به سلول انفرادی باعث افزایش نگرانیها در مورد وضعیت آنها شده است.
یک منبع مطلع به هرانا گفته است که هم بندیهای این دو زندانی، به خانوادههای آنها در مورد انتقالشان به سلول انفرادی خبر دادهاند.
اما تاکنون رسما به خانوادهها و یا وکلا در مورد اجرای حکم اطلاعی داده نشده است.
حضور زنان بدون حجاب اجباری در مراسمی در رشت: امام جمعه میگوید از همهتان بیزارم
این مطلب شامل محتوایی از Instagram است. قبل از بارگیری این محتوا از شما اجازه می گیریم، زیرا ممکن است این سایت ها از کوکی ها و یا سایر انواع فن آوری استفاده کنند. می توانید سیاست Instagram را درباره کوکی ها و سیاست مربوط به حفظ حریم خصوصی را پیش از موافقت بخوانید. برای دیدن این محتوا روی "موافقت و ادامه"کلیک کنید.
توضیح: بی بی سی مسئول محتوای سایت های دیگر نیست.
پایان پست Instagram
دفن اجباری متوفیان بهائی در گورستان خاوران؛ ۴ بهائی در این رابطه دستگیر شدند
جامعه جهانی بهائی از بازداشت ۴ نفر در رابطه با خاکسپاری اجباری متوفیان بهائی در گورستان خاوران خبر داده است.
در بیانیه این گروه آمده: «در اقدامی کینهجویانه، سه نفر که سالها در آرامستان بهائیان به سایر همکیشان خود کمک میکردند به اسامی آقایان منصور امینی، ولیالله قدمیان و عطاءالله ظفر توسط وزارت اطلاعات دستگیر شدهاند.»
بر اساس این گزارش همچنین شادی شهیدزاده، که به دنبال درخواست اجازه دفن مادربزرگش با رعایت آداب بهائی بوده و سعی میکرد مسائل کفن و دفن را از راههای قانونی حل کند نیز بازداشت شده است.
طی روزهای اخیر خاکسپاری پیکرهای ۶ بهائی «بدون اطلاع خانواده هایشان و بدون رعایت آداب کفن و دفن بهائی» درگورستان خاوران انجام شده است و سه جسد دیگر در سردخانه است و «در حالیکه خانوادههای آنان همچنان به تلاش خود برای دفن آبرومندانه عزیزانشان ادامه میدهند.»
جامعه جهانی بهائی میگوید که «مسعود مومنی مأمور وزارت اطلاعات»، به دفن اجباری
متوفیان بهائی بدون اطلاع خانوادههایشان و بدون رعایت آداب کفن و دفن بهائی ادامه
میدهد و بدون دادن رسید «مبالغ هنگفی» درخواست میکند.
سیمین فهندژ، نمایندۀ جامعۀ جهانی بهائی در سازمان ملل میگوید: «اقدام ظالمانۀ دفن اجباری و دستگیری ناعادلانه این ۴ بهائی بیگناه حقیقتاً باورکردنی نیست. خانوادههایی که در سوگ مرگ عزیزان خود غمگین و عزادار هستند، اکنون بار مضاعفی را بر دوش میکشند، از دفن عزیزانشان با رعایت آداب بهائی در قبرستان خودشان منع میشوند، و در مواردی مشاهده میکنند که خانواده و هموطنان بهائیشان برای احقاق حقوق اولیه خود به سادگی بازداشت میشوند. این سنگدلی و بیرحمی باید متوقف شود.»
بهائیان بیش از چهار دهه است که با مشکلات کفن و دفن مواجه بودهاند.
گورستانهای آنها ویران شده، قبرها هتک حرمت شده و خانوادهها حتی از زیارت آرامستانها منع شدهاند، همه اینها بخشی از «آزار و اذیت سیستماتیک» حکومت ایران بر جامعه بهائی است.
چهار عضو گروه راستگرای «پسران مغرور» در ارتباط با حمله به کنگره آمریکا مجرم شناخته شدند
توضیح تصویر، انریکه تاریو، ( سمت چپ)،رهبر سابق گروه «پسران مغرور» در دسامبر ۲۰۲۰ در کنار یکی دیگر از اعضای این گروه
دادگاهی در واشنگتن چهار عضو گروه راست افراطی،«پسران مغرور» (پراید بویز) را به اتهام «فتنه انگیزی» برای حمله به ساختمان کنگره آمریکا در ژانویه سال ۲۰۲۱ مجرم شناخته است.
از جمله افرادی که محکوم شده اند، انریکه تاریو، رهبر۲۹ ساله سابق این گروه است.
دادستانها استدلال کردهاند که این گروه راست افراطی «تشنه خشونت» بوده و خود را «ارتش دونالد ترامپ» میدانستند که به دنبال بی اعتبار کردن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ بود.
وکلای مدافع گفته اند که هیچ توطئه ای در کار نبوده و از این گروه به عنوان «قربانیان ترامپ» استفاده شده است.
هواداران دونالد ترامپ رئیس جمهور وقت آمریکا در روز ششم ژانویه ۲۰۲۱ درحالی به کنگره یورش بردند که نهاد قانونگذاری برای تصدیق نهایی نتایج انتخابات آماده می شد.
پراد بویز یک گروه راستگرای افراطی است که تمام اعضای آن مرد و مخالف مهاجرت هستند. این گروه سابقه رویارویی خشونتبار در رویدادهای سیاسی را دارد.
دوچرخه سواری از هرات تا خزر برای یک هدف محیط زیستی
این مطلب شامل محتوایی از Instagram است. قبل از بارگیری این محتوا از شما اجازه می گیریم، زیرا ممکن است این سایت ها از کوکی ها و یا سایر انواع فن آوری استفاده کنند. می توانید سیاست Instagram را درباره کوکی ها و سیاست مربوط به حفظ حریم خصوصی را پیش از موافقت بخوانید. برای دیدن این محتوا روی "موافقت و ادامه"کلیک کنید.
توضیح: بی بی سی مسئول محتوای سایت های دیگر نیست.
پایان پست Instagram
رئیس دانشکده حقوق دانشگاه تهران: از ۸ دانشجوی بازداشتی، ۷ نفر سهمیه ایثارگری بودند
ابراهیم متقی، رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران گفته است که از «۸ دانشجوی بازداشتی این دانشکده، ۷ نفر آنها دانشجوی با سهمیه ایثارگری بودند.»
او گفته پدرهای این دانشجویان «جانباز و شیمیایی و سپاهی» بودند.
آقای متقی همچنین گفته: «از رسانه ملی ناامید شدم... صد برابر الجزیره هزینه می کنیم، اما ببینید چقدر تاثیرگذاری داریم.»
رئیس دانشکده حقوق با اشاره به این که باید رسانه نگاه انتقادی داشته باشد، هشدار داده که چنانچه «نگاه انتقادی» نداشته باشند، رسانههای فارسی زبان خارج از ایران «جایگزین» صدا و سیما خواهد شد.
جایزه حقوق بشری گوانگجو ۲۰۲۳ به یک تشکل صنفی معلمان ایران اهدا میشود
منبع تصویر، twitter
بنیاد ۱۸ مه، سازمان فعال حقوق بشری در کره جنوبی، جایزه ویژه صلح گوانگجو امسال خود را به طور مشترک به شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران و چا هانگتونگ فعال دموکراسیخواه هنگکنگی اهدا کرد.
مراسم اهدای این جایزه روز ۱۸ ماه مه در گوانگجو کره جنوبی برگزار خواهد شد.
در بیانیه این بنیاد آمده که اعضای شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران «با تبعیض و نابرابری مبارزه میکنند تا حداقلی از حقوق بشر را با بهبود سیستم آموزشی تضمین کنند.»
در بیانیه داوران این جایزه به بازداشت بیش از ۲۰۰ معلم طی یک سال گذشته و وثیقههای سنگین معلمان آزاد شده اشاره شده و «فعالیتهای جنبش معلمان در دفاع از آزادی بیان، آزادی، حق تشکلیابی، دسترسی عمومی به آموزش رایگان و باکیفیت و مقابله با خصوصیسازی آموزش، سرکوب و بازداشت دانشآموزان، دانشجویان و معلمان و فعالان اتحادیههای کارگری در ایران» را ستوده است.
چا هانگتونگ فعال دموکراسیخواه هنگکنگی، دیگر برنده این جایزه هم به دلیل فراخوان برای بزرگداشت سالگرد قیام میدان تیانآنمن به ۱۵ ماه زندان محکوم شده است.
کمیته داوران این جایزه از دولتهای هنگ کنگ و ایران خواست تا بازداشت چا هانگتونگ و معلمان ایرانی را لغو کنند و آزادی بیان و اجتماعات مسالمت آمیز را تضمین کنند.
این نهاد مدافع حقوق بشر امیدوار است که «ابراز علاقه و توجه و حمایت آنها بتواند کمک کوچکی در مسیر دشوار برای ساختن دموکراسی در ایران و هنگکنگ باشد.»
جایزه سالانه حقوق بشر گوانگجو را "بنیاد یادبود ۱۸ ماه مه" از سال ۲۰۰۰ و به یاد کشته شدگان اعتراضات روزهای ۱۸ تا ۲۷ ماه مه سال ۱۹۸۰ اهدا می کند. هدف از راهاندازی این بنیاد، فعالیت در جهت صلح و حقوق بشر در سراسر جهان است.
پیشتر این جایزه حقوق بشری به گروه مادران خاوران، بازماندگان اعدام شدگان دهه ۶۰ در ایران تعلق گرفت.
منبع تصویر، 518org
توضیح تصویر، پوستر جایزه صلح و حقوق بشر گوانگجو
با تداوم درگیریها در سودان، برقراری آتش بس بار دیگرناکام ماند
منبع تصویر، Reuters
در سودان آتش بسی دیگر با ادامه درگیریها در خارطوم، پایتخت به نتیجه نرسیده است.
شاهدان از انفجارهای مهیب و تیراندازی در خیابانهای این شهر خبر دادهاند. این در حالی است که صدای بمبارانهای شدید در شهرهای مجاور پایتخت، ام درمان و بحری شنیده میشود.
نیروهای مسلح تصاویری از وسایل نقلیه و سلاح های نظامی را منتشر کردهاند که به گفته آنها از شبه نظامیان به غنیمت گرفتهاند.
آژانس پناهندگان سازمان ملل اعلام کرد که قصد دارد بیش از ۸۰۰هزار نفر را از سودان خارج کند. این سازمان گفته که برای حمایت از این پناهجویان طی پنج ماه آینده به ۴۵۰ میلیون دلار بودجه نیاز دارد.
خلبان ۹۳ سالهای که در تاجگذاری ملکه سابق بریتانیا حضور داشته، مشتاق پرواز دوباره است
یک خلبان ۹۳ ساله سابق که در مراسم تاجگذاری ملکه الیزابت دوم حضور داشته گفته است که دوست دارد در مراسم تاجگذاری چارلز سوم هم همان کارها را انجام دهد.
ترنس دیوی اسمیت، اهل ملبورن در دربی شایر یکی از آخرین خلبانان باقی مانده از مراسم تاجگذاری ملکه سابق بریتانیا است که در دوم ژوئن ۱۹۵۲به همراه چند خلبان دیگربر فراز کاخ باکینگهام پرواز کرد.
او می گوید که «مفتخر است که بخشی از آن برنامه بوده است.»
این خلبان سابق همچنین گفته که تنها چیزی را که بیاد می آورد، هیجان این مراسم بوده است.
آقای اسمیت افزوده: « ما مدت زیادی قبل از انجام مراسم تمرین کردیم و آمادگی های زیادی برای انجام آن شده بود. اما به دلیل هوای بد و باران و دید نامناسب، مراسم ساعت ها به تعویق افتاد و مشخص نبود که انجام می شود یا نه. اما سرانجام در بعدازظهر هوا تغییر کرد و برنامه پرواز انجام شد.»
قرار است مراسم تاجگذاری چارلز سوم در شنبه ششم مه (۱۶ اردیبهشت) انجام شود.
منبع تصویر، Getty Images
منبع تصویر، TERENCE DEVEY SMITH
تجمع مخالفان جمهوری اسلامی در سیدنی استرالیا در اعتراض به «مسمومیتهای» زنجیرهای در ایرا ن
این مطلب شامل محتوایی از Instagram است. قبل از بارگیری این محتوا از شما اجازه می گیریم، زیرا ممکن است این سایت ها از کوکی ها و یا سایر انواع فن آوری استفاده کنند. می توانید سیاست Instagram را درباره کوکی ها و سیاست مربوط به حفظ حریم خصوصی را پیش از موافقت بخوانید. برای دیدن این محتوا روی "موافقت و ادامه"کلیک کنید.
توضیح: بی بی سی مسئول محتوای سایت های دیگر نیست.
پایان پست Instagram
امضای سند «برنامه جامع همکاریهای مشترک ایران و سوریه»
حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران از امضای سند «برنامه جامع همکاریهای مشترک ایران و سوریه» خبر داده است.
او گفته که این سند توسط روسای جمهوری دو کشور امضا شده است.
در حال حاضر ابراهیم رئیسی برای دیدار و گفتگو با مقامات سوریه در این کشور است.
وزیر خارجه ایران در مورد این سند گفته است که امضای «سند برنامه جامع همکاریهای مشترک ایران و سوریه برای اولین بار در تاریخ دو کشور اتفاق افتاده است.»
به گفته آقای امیرعبداللهیان در این سند همه «موضوعات فی مابین با نگاه بلند مدت و راهبردی و چند ده ساله» مورد توجه قرار گرفته است.
ابراهیم رئیسی هم گفته که امضای این سند به معنای «آغاز فصلی جدید» در روابط بین دو کشور است.
تلویزیون آمو نشرات ماهوارهای خود را به زبانهای فارسی و پشتو از آمریکا برای مخاطبان در افغانستان آغاز کرد
منبع تصویر، amu tv
تلویزیون آمو، نشرات ماهوارهای خود را به زبانهای فارسی و پشتو از ویرجینای آمریکا برای مخاطبان در افغانستان آغاز کرده است.
این تلویزیون از سوی لطفالله نجفیزاده، ريیس پیشین تلویزیون طلوعنیوز و سمیع مهدی، رییس پیشین دفتر رادیو آزادی در کابل راه اندازی شده است.
آقای مهدی در مورد منابع مالی این تلویزیون گفت که پول راهاندازی آن از سوی چند سازمان غیردولتی آمریکایی از جمله بنیاد «موقوفه ملی برای دموکراسی» (NED) و چند سازمان غیردولتی اروپایی تامین شده است.
بنیانگذاران این تلویزیون به بیبیسی گفتند، این تلویزیون روزانه شش ساعت برنامه تازه از جمله دو بولتن خبری فارسی و پشتو از ساعت شش تا ۱۲ شب به وقت افغانستان پخش میکند.
به گفته آنها برعلاوه خبر، برنامههای سیاسی، تفریحی، پخش سریالهای ترجمه شده و موسیقی بقیه محتوای این تلویزیون را تشکیل میدهد.
وزارت علوم ایران:۲۰ درصد رشتههای تحصیلی بدون متقاضی حذف میشوند
قاسم عموعابدینی، معاون آموزشی وزیر علوم ایران گفته است که حداقل «۲۰ درصد رشته هایی که متقاضی نداشته یا استانهای کشور به آنها نیاز ندارند و یا اشتغال برای آنها وجود ندارد در سال ۱۴۰۲ حذف می شوند.»
او همچنین گفته به دانشگاهها اجازه داده می شود نسبت به جایگزینی رشته های حذف شده با رشته های نیاز محور جدیدی که دارای شغل هستند، اقدام و درخواست خود را به وزارت علوم ارائه دهند.
دیدهبان حقوق بشر: پلیس چین، مسلمانان اویغور را به خاطر داشتن قرآن در موبایل بازجویی میکند
دیدهبان حقوق بشر میگوید که پلیس در منطقه سینکیانگ در چین، مسلمانان در این منطقه را به دلیل انجام «شعائر دینی» مصداق «افراط گرایان خشن» میداند.
دیده بان حقوق بشر گفته است که تحقیقات آنها نشان میدهد که مقامات چین، «۵۰ هزار فایل چند رسانهای را به عنوان فایلهایی با مضامین «خشونت و افراط گرایی» فهرست کردهاند و برای کشف این فایلها، موبایلهای مسلمانان اویغور را بازرسی میکنند.
تحقیقات دیدهبان حقوق بشر در مورد این فایلها نشان داده که پلیس چین طی ۹ ماه از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸، نزدیک به ۱۱ میلیون بار جستجو و بازرسی بر روی ۱.۲ میلیون موبایل در شهر ارومچی، مرکز استان سین کیانگ انجام داده است. این شهر ۳.۵ میلیون نفر جمعیت دارد.
مایا وانگ، سرپرست بخش چین در دیدهبان حقوق بشر گفته است: «استفاده نادرست دولت چین از فناوری نظارت در سین کیانگ به معنای آن است که اویغورهایی که به سادگی قرآن را در تلفن خود ذخیره میکنند، ممکن است مورد بازجویی پلیس قرار بگیرند.»
او گفته: «دولتهای ذیربط باید شرکتهای فناوری دخیل در صنعت نظارت جمعی و کنترل اجتماعی را شناسایی کرده و برای پایان دادن به مشارکت آنها، اقدام مناسب را انجام دهند.»
دیدهبان حقوق بشر بارها در مورد رویکرد چین برای مقابله با اقداماتی که آن را «تروریسم و افراط گرایی» می نامد، ابراز نگرانی کرده است.
طالبان: ۲۵۰۰ هکتار کشتزار خشخاش را تخریب کردیم
منبع تصویر، Getty Images
وزارت داخله حکومت طالبان میگوید که با تطبیق
فرمان رهبرطالبان مبنی بر
جلوگیری از کشت خشخاش، بیش از ۲۵۰۰ هکتار از کشتزار خشخاش در افغانستان را تخریب
کرده است.
به گفته مقامهای طالبان شماری از دهقانان با این
تصور که ممکن است حکومت طالبان در مورد منع کشت خشخاش تصمیم خود را تغییر دهد، دست
به کشت خشخاش زده بودند.
کشاورزان گفتهاند به دلیل وضعیت شکننده اقتصادی
و افزایش قیمت تریاک، این گیاه را کشت کرده بودند.
فرمانی از هبتالله آخوندزاده، رهبر طالبان در
اپریل/آوریل سال منتشر شد که براساس آن آن کشت خشخاش کاملاً ممنوع شد، هرچند
برداشت محصول خشخاش همان سال از این فرمان مستثنی بود.
دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل،
بعد از آن در گزارشی گفت که کشت خشخاش در افغانستان در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال
قبل از آن افزایش ۳۲ درصدی داشته است.