۶۰ فعال حقوق بشر، دانشگاهیان از افغانستان و بینالمللی در نامه سرگشاده به دبیرکل سازمان ملل خواهان اقدامات فوری برای پایان دادن به «جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت» حکومت طالبان علیه «جامعه قوم تاجیک» شدند.
آنها از «اقدامات خشونتآمیز
طالبان علیه جامعه تاجیک در مناطق پنجشیر، ولسوالیهای اندراب و خوست ولایت بغلان
و ولسوالی ورسج تخار ابراز نگرانی شدید» کردهاند.
طالبان همواره اتهامهای بازداشت، شکنجه و کشتار غیرنظامیان را رد کرده است.
در نامه آمده که بنا به اسناد و شواهد تصویری و
ویدیویی و گزارش ساکنان محلی، نیروهای طالبان دست به «اعدامهای صحرایی، گروگانگیری،
بازداشتهای خودسرانه، سوزاندن خانهها، کوچ دادن اجباری، و شکنجه غیرنظامیان زدهاند
که مصداق جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت است.»
در نامه آمده که گزارشهای مستند وجود دارد که طالبان
در کابل نیز اقدام به «دستگیریهای خودسرانه، جستجوی خانهها و آزار تاجیکها در کابل،
به ویژه مردم پنجشیر کردهاند».
در نامه آمده که به گفته شاهدان، «مردم از خانههای خود
فرار میکنند و اجازه ندارند اجساد عزیزان خود را دفن کنند.»
نویسندگان این نامه سرگشاده از دبیرکل
سازمان ملل خواستهاند که تصریح کند که بنا به قوانین بین المللی، جنایت جنگی و جنایت
علیه بشریت در پنجشیر، اندراب و تخار رخ داده است. همچنین طالبان
وادار به پاسخگویی شود، و دسترسی کمکهای بشردوستانه در پنجشیر، اندراب و تخار فراهم
شود.
آنها ازسازمان ملل خواستهاند که «تحقیقات فوری» را آغاز کرده و جلسه ویژه شورای امنیت در مورد «کشتار هدفمند تاجیکها در پنجشیر، بغلان، و تخار افغانستان» را برگزار کند.