20:46 گرينويچ - جمعه 11 ژانويه 2008 - 21 دی 1386
محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی طی سفر خود به ایران گفت از دولت این کشور انتظار دارد که به همکاری خود با آژانس سرعت بدهد و به پرسشهایی که در مورد برنامه اتمی اش وجود دارد پاسخ گوید.
آقای برادعی که در جمع خبرنگاران سخن می گفت در عین حال اذعان کرد که همکاری ایران با آژانس بیشتر شده و گفت مذاکراتی صریح با رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در مورد مسائل پرسش برانگیز فعالیت اتمی این کشور داشته است.
وی که قرار است ماه مارس آینده گزارش تازه ای در مورد فعالیت اتمی ایران به شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی بدهد گفت که با غلامرضا آقازاده، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در این باره صحبت کرده که تا هنگام تنظیم این گزارش چگونه می تواند به همکاری آژانس و ایران برای حل مسائل مربوط به فعالیت اتمی این کشور سرعت بخشد.
غلامرضا آقازاده نیز پس از گفتگو با محمد البرادعی به خبرنگاران گفت که مذاکرات بسیار خوبی میان طرفین جریان داشته و ایران همکاری همه جانبه با آژانس بین المللی انرژی اتمی را برای حل مشکلات موجود ادامه خواهد داد.
آقای آقازاده که در نشست خبری مشترکی با آقای البرادعی به پرسشهای خبرنگاران جواب می داد گفت همکاری ایران و آژانس در حال ورود به مرحله تازه ای است و به عقیده او شرایط مناسبی برای همه مسائل مربوط به فعالیت اتمی ایران وجود دارد، او به "غربیها" توصیه کرد که از این "شرایط مناسب" استفاده کنند.
به نظر می رسد "شرایط مناسبی" که غلامرضا آقازاده از آن سخن می گوید اشاره به تردیدهایی باشد که گزارش اخیر دستگاه اطلاعاتی آمریکا در مورد اتهاماتی ایجاد کرده که علیه فعالیت اتمی ایران مطرح می شود.
بنابراین گزارش، ایران از چهار سال پیش فعالیتهای خود برای دستیابی به سلاح اتمی را متوقف کرده است.
با این حال، رئیس جمهور آمریکا، همزمان با سفر محمد البرادعی به تهران بار دیگر تصریح کرده که با وجود این گزارش همچنان اعتقاد دارد که ایران با غنی سازی اورانیوم به دنبال دستیابی به دانش و توانایی تولید سلاح هسته ای است و باید غنی سازی اورانیوم را متوقف کند.
مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار است طی دومین روز اقامت خود در تهران با رهبر و رئیس جمهور ایران و همچنین سعید جلیلی، مسئول مذاکرات اتمی این کشور دیدار و گفتگو کند.