16:32 گرينويچ - شنبه 24 نوامبر 2007 - 03 آذر 1386
رئيس سازمان انرژی اتمی ايران در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری جمهوری اسلامی از پیشرفت در ساخت نخستین رآکتور تحقیقاتی آب سنگین در کشورش خبر داد.
این در حالی است که ساخت این رآکتور مورد اعتراض آمریکا و متحدان غربی اش است و از موارد مناقشه برانگیز در فعالیت اتمی ایران است که شورای امنیت سازمان ملل متحد در قطعنامه های خود خواهان توقف آن شده است.
به گفته غلامرضا آقازاده، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، دو کارخانه بزودی برای تولید سوخت هسته ای و میله های غلاف سوخت هسته ای و فلز رادیواکتیو زیرکونیوم بزودی راه اندازی می شود و این کارخانه ها تاکنون توانسته اند میله های قرصهای سوخت قابل استفاده برای رآکتور آب سنگین تحقیقاتی چهلمگاواتی اراک را بر اساس استانداردهای موجود تولید کنند که نمونه هایی از محصولات آنها در حال پشت سر گذاشتن مراحل آزمایشی است.
آقای آقازاده گفته که این دو کارخانه تا نیمه نخست سال آینده خورشیدی قادر خواهند بود سوخت مورد نیاز رآکتور آب سنگین اراک را تأمین کنند.
وی همچنین در مورد غنی سازی اورانیوم در تأسیسات نطنز که مناقشه برانگیزترین بخش فعالیت اتمی ایران است گفته که هم اکنون در این تأسیسات سه هزار دستگاه سانتریفوژ اورانیوم فعالیت می کند و گسترش این تأسیسات طبق برنامه تا زمان راه اندازی 56 هزار دستگاه سانتریفوژ پیش خواهد رفت.
سخنان رئیس سازمان انرژی اتمی ایران از ادامه فعالیتهای مناقشه برانگیز در تأسیسات اتمی کشورش در شرایطی انتشار می یابد که آمریکا و متحدانش قصد دارند برای متوقف ساختن این فعالیتها با صدور قطعنامه تازه ای در شورای امنیت سازمان ملل متحد تحریمهای شدیدتر و سختگیرانه تری بر ایران اعمال کنند.
ایران هر سه قطعنامه پیشین شورای امنیت را که برای توقف غنی سازی اورانیوم و ساخت رآکتور آب سنگین صادر شده رد و اعلام کرده که به عنوان عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی و امضاکننده پیمان بین المللی منع گسترش جنگ افزارهای اتمی، غنی سازی اورانیوم برای تولید سوخت اتمی را حق خود می داند و حاضر به دست کشیدن از این حق نیست.
آژانس بین المللی انرژی اتمی اخیراً گزارش تازه ای از فعالیت اتمی ایران به شورای امنیت داده که این شورا قرار است بر اساس آن و همچنین نظر مسئولیت سیاست خارجی اتحادیه اروپا در قبال تحریم بیشتر ایران تصمیم گیری کند.
ایران این گزارش را مثبت و به نفع خود ارزیابی کرده اما آمریکا و متحدانش بر آن بخش از گزارش آژانس تکیه می کنند که بنابرآن، هنوز به برخی پرسشهای آژانس در مورد فعالیت اتمی ایران پاسخ گفته نشده است.
در این میان، روسیه و چین به عنوان دو عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل با اعمال تحریم بیشتر بر ایران مخالفت می ورزند.