http://www.bbcpersian.com

16:54 گرينويچ - چهارشنبه 25 ژوئيه 2007 - 03 مرداد 1386

آمریکا بالا بردن سطح مذاکره با ایران را رد کرد

پس از آنکه وزیر امورخارجه ایران، مذاکره با آمریکا را در سطح معاون وزیر قابل بررسی خواند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که در شرایط کنونی احتمال مذاکره با ایران در چنین سطحی وجود ندارد.

شان مک کورمک، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اشاره به مذاکرات سفیر کشورش در عراق با همتای ایرانی خود به خبرنگاران گفته: "ما در حال حاضر کانال تثبیت شده ای برای مذاکرات داریم و در حال بررسی تشکیل هیئتی هستیم که در واقع مذاکرات را در سطح کارشناسی ادامه خواهند داد که سطح پایینتری است".

اظهارات منوچهر متکی، وزیر امورخارجه ایران درباره قابل بررسی بودن مذاکره با آمریکا در سطح معاون وزیر پس از آن بیان شد که هوشیار زیباری، وزیر خارجه عراق ابراز امیدواری کرد که دور بعدی مذاکرات بین ایران و آمریکا در مورد عراق در سطح بالاتری انجام گیرد.

اما پس از انتشار خبر عدم موافقت آمریکا با ارتقای سطح مذاکره با ایران، خبرگزاری جمهوری اسلامی از آقای متکی نقل کرد که اساساً درخواست ارتقای سطح مذاکرات با ایران مطرح نشده و ارتقای سطح مذاکرات در دستور کار ایران نیست.

در خبری دیگر در مورد مذاکرات بغداد، گزارش شده است که به زودی یک کمیته سه جانبه امنیتی با شرکت نمایندگان آمریکا، ایران و عراق برای هماهنگی و مشورت در مورد نحوه برقراری ثبات و امنیت در عراق تشکیل می شود.

وزیر خارجه عراق گفته است که این کمیته، با عضویت کارشناسان سه کشور، به زودی تشکیل می شود و به طور مرتب جلساتی را برای بررسی مسایل امنیتی عراق برگزار خواهد کرد.

پس از دور دوم مذاکرات ایران و آمریکا در بغداد، هشیار زیباری به خبرنگاران گفت که طی مذاکرات سفیران ایران و آمریکا، برای اولین بار توافق بر سر تشکیل هیئتی سه جانبه حاصل شده و دفتر نخست وزیر عراق هم اطلاعیه ای صادر کرده که بنابر آن، هدف از تشکیل این هیئت، تلاش برای مهار گروههای مسلح، مبارزه با القاعده و بهبود امنیت مرزها خواهد بود.