http://www.bbcpersian.com

12:11 گرينويچ - يکشنبه 24 ژوئن 2007 - 03 تیر 1386

حسینی: 'پاسخ به آژانس منوط به نتیجه گفتگو با سولاناست'

محمد علی حسینی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، گفت اگر نتایج مذاکرات علی لاریجانی و خاویر سولانا مثبت باشد، ایران ظرف دو ماه به سوالات باقی مانده آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره برنامه اتمی اش پاسخ خواهد داد.

آقای حسینی در جلسه هفتگی خود با خبرنگاران درباره دیدارهای روز جمعه آقای لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، با محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، و روز شنبه او با آقای سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفت موضع آقای لاریجانی بعد از دیدار با آقای البرادعی روشن بود.

به گفته آقای حسینی، ایران پاسخ به سوالات آژانس را به نتایج مذاکرات با سولانا منوط کرده است و اگر مذاکرات مثبت باشد ظرف 60 روز پاسخ آژانس را خواهد داد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در پاسخ به این سوال که آیا بحث تعلیق غنی سازی ایران در گفتگوهای آقای لاریجانی با آقای سولانا مطرح شده، گفت: "بحث تعلیق زمانش گذشته است و اکنون بحث شناسایی حق ایران در زمینه غنی سازی مطرح است."

گفتگوهای آقای لاریجانی با آقای سولانا روز شنبه و در ساختمان وزارت خارجه پرتغال در لیسبون برگزار شد.

در پایان این گفتگوها که چهار ساعت به طول انجامید، هر دو طرف گفتگوها را "خوب و سازنده" توصیف کردند، و سولانا اعلام کرد که دور بعدی این گفتگوها سه هفته بعد برگزار خواهد شد.

هدف از اين گفتگوها اين است که مذاکرات ميان ايران و اتحاديه اروپا برای حل اختلافی که طرفين بر سر فعاليت اتمی ايران دارند از سرگرفته شود.

اين مذاکرات از دو سال پيش که ايران روند دستيابی به فناوری غنی سازی اورانيوم را از سرگرفت متوقف شد و دولتهای بريتانيا، آلمان و فرانسه که به نمايندگی از اتحاديه اروپا مذاکره با ايران را پيش می بردند اعلام کردند که تنها در صورتی حاضر به بازگشت به مذاکراتند که ايران کليه فعاليتهای مرتبط با غنی سازی اورانيوم را دست کم تا زمانی که مذاکرات طرفين به نتيجه برسد متوقف کند.

بشنويدگفتگو با صادق صبا، تحلیلگر مسائل ایران در بخش جهانی بی بی سی

خواست اين دولتها بعداً در قالب قطعنامه هايی که به تصويب شورای امنيت سازمان ملل متحد رسيد تبديل به تصميم گيری الزام آور جامعه جهانی شد.

اما ايران تاکنون اصرار ورزيده که به عنوان امضاکننده پيمان بين المللی منع گسترش جنگ افزارهای اتمی و عضو آژانس بين المللی انرژی اتمی، غنی سازی اورانيوم را حق خود می داند و حاضر به توقف آن نيست.

آژانس بين المللی انرژی اتمی تأييد کرده که ایران در حال حاضر به توانایی غنی سازی اورانیوم در مقیاس صنعتی دست یافته است.

این آژانس همچنين اعلام کرده که اگر ایران به برخی پرسشهایی که هنوز در مورد فعالیت اتمی ایران مطرح است پاسخ دهد می تواند با اطمینان نظر دهد که آیا ايران به دنبال دستیابی به سلاح اتمی است یا نه.