http://www.bbcpersian.com

15:29 گرينويچ - جمعه 27 آوريل 2007 - 07 اردیبهشت 1386

زيباری با دست خالی از تهران راهی آنکارا شد

گفتگوهای وزيرخارجه عراق با مقامات ايرانی برای راضی کردن آنان به شرکت در نشستی که قرار است هفته آينده در مصر برگزار شود بی نتيجه مانده و او برای گفتگوهای مشابهی راهی ترکيه شده است.

در نشستی که قرار است سوم و چهارم مه (سيزدهم و چهاردهم ارديبهشت) در تفريحگاه ساحلی شرم الشيخ مصر برگزار شود، از وزيران خارجه دولتهای همسايه عراق و همچنين پنج عضو دائم شورای امنيت سازمان ملل متحد، به اتفاق کانادا، آلمان، ژاپن، بحرين و مصر دعوت شده است به بررسی راههايی برای پايان دادن به نا امنی و بی ثباتی در عراق بپردازند.

ايران شرکت خود در اين نشست را مشروط به آزادی پنج شهروند خود اعلام کرده که در بازداشت نظاميان آمريکايی در عراق به سر می برند و در عين حال به ترکيب شرکت کنندگان نشست و محل نشست نيز اعتراضاتی ابراز کرده است.

آمريکا شرط ايران را برای شرکت در نشست رد کرده و ايران نيز شرکت خود در نشست شرم الشيخ را نه تأييد و نه رد می کند.

سفر هوشيار زيباری، وزيرخارجه عراق به ايران تغييری در موضع ايران نداد.

ترکيه که آقای زيباری از ايران عازم آن شده نيز از لحاظ اعتراض به ترکيب و محل نشست شرم الشيخ موضعی نزديک به ايران دارد.

ترکيه و ايران خواهان آن بوده اند که اين نشست در يکی از همسايگان عراق برگزار شود و نه در مصر، دو کشور همچنين به شرکت کشورهايی همچون مصر که همسايه عراق نيستند اعتراض دارند و معتقدند که دولتهای عرب بدين ترتيب قصد دارند در امور عراق، وزن خود را سنگينتر از همسايه های غيرعرب عراق، يعنی ايران و ترکيه کنند.