15:29 گرينويچ - جمعه 27 آوريل 2007 - 07 اردیبهشت 1386
گفتگوهای وزيرخارجه عراق با مقامات ايرانی برای راضی کردن آنان به شرکت در نشستی که قرار است هفته آينده در مصر برگزار شود بی نتيجه مانده و او برای گفتگوهای مشابهی راهی ترکيه شده است.
در نشستی که قرار است سوم و چهارم مه (سيزدهم و چهاردهم ارديبهشت) در تفريحگاه ساحلی شرم الشيخ مصر برگزار شود، از وزيران خارجه دولتهای همسايه عراق و همچنين پنج عضو دائم شورای امنيت سازمان ملل متحد، به اتفاق کانادا، آلمان، ژاپن، بحرين و مصر دعوت شده است به بررسی راههايی برای پايان دادن به نا امنی و بی ثباتی در عراق بپردازند.
ايران شرکت خود در اين نشست را مشروط به آزادی پنج شهروند خود اعلام کرده که در بازداشت نظاميان آمريکايی در عراق به سر می برند و در عين حال به ترکيب شرکت کنندگان نشست و محل نشست نيز اعتراضاتی ابراز کرده است.
آمريکا شرط ايران را برای شرکت در نشست رد کرده و ايران نيز شرکت خود در نشست شرم الشيخ را نه تأييد و نه رد می کند.
سفر هوشيار زيباری، وزيرخارجه عراق به ايران تغييری در موضع ايران نداد.
ترکيه که آقای زيباری از ايران عازم آن شده نيز از لحاظ اعتراض به ترکيب و محل نشست شرم الشيخ موضعی نزديک به ايران دارد.
ترکيه و ايران خواهان آن بوده اند که اين نشست در يکی از همسايگان عراق برگزار شود و نه در مصر، دو کشور همچنين به شرکت کشورهايی همچون مصر که همسايه عراق نيستند اعتراض دارند و معتقدند که دولتهای عرب بدين ترتيب قصد دارند در امور عراق، وزن خود را سنگينتر از همسايه های غيرعرب عراق، يعنی ايران و ترکيه کنند.