http://www.bbcpersian.com

13:47 گرينويچ - سه شنبه 17 آوريل 2007 - 28 فروردین 1386

نه دانشجوی دانشگاه مازندران آزاد شدند

نه تن از پانزده دانشجوی دانشگاه مازندران که بامداد ديروز (شانزدهم آوريل) به دست افراد لباس شخصی بازداشت شده بودند، آزاد شدند.

آن گونه که فعالان دانشجويی می گويند، بازداشت اين افراد بر اساس شکايت رؤسای دانشگاه مازندران و دانشگاه غيرانتفاعی نوشيروانی بابل و مدعی العموم (دادستان) صورت گرفته که رئيسان دانشگاههای مازندران و نوشيروانی بعداً از شکايت خود گذشت کرده اند.

بنابر گزارشها چهار تن از دانشجويان بدون قرار وثيقه و پنج نفر از آنان با قرار وثيقه پنجاه ميليون تومانی آزاد شده اند اما شش دانشجوی ديگر همچنان در بازداشت به سر می برند.

اين دانشجويان افرادی بودند که در اعتراض به بازداشت يکی ديگر از دانشجويان دانشگاه مازندران به نام بيژن صباغ دست به تجمع و اعتصاب غذا زده بودند.

بشنويدگزارشی رادیویی در مورد بازداشت دانشجویان

در پی بازداشت آنان، انجمنهای اسلامی 36 دانشگاه ايران با صدور بيانيه مشترکی به "هجوم نیروهای لباس شخصی" به دانشگاه مازندران و دستگیری دانشجويان آن اعتراض کرده، خواستار آزادی آنان شدند.

در اين بيانيه علاوه بر آزادی "فوری و بی قيد و شرط" دانشجويان دستگير شده، شناسايی و دستگيری و محاکمه آمران و عاملان بازداشت آنان خواسته شده و همچنين از رئيس جمهور خواسته شده که متعهد به "حفظ امنیت و صیانت از حریم مقدس دانشگاه" شود.

وزير اطلاعات ايران اخيراً طی سخنان واکنش برانگيزی، حرکتهای دانشجويی در ايران را در راستای برنامه هايی ارزيابی کرد که به گفته وی، برخی دولتهای خارجی به منظور "براندازی نرم" حکومت جمهوری اسلامی در ايران دنبال می کنند.

علی نيکونسبتی، از فعالان دانشجويی دانشگاه مازندران در گفتگو با بخش فارسی بی بی سی گفت که در پی سخنان وزيراطلاعات، برخورد با حرکتهای دانشجويی شدت گرفته و آنچه در دانشگاه مازندران رخ داده اتفاقی کم سابقه است.

وی می گويد بازداشت بيژن صباغ که باعث اعتراض دانشجويان دانشگاه مازندران و در نهايت دستگيری گروهی از معترضان شد به اين دليل بود که او در پی فعاليتهايش مورد برخورد کميته انضباطی دانشگاه قرار گرفته بوده و نسبت به حکم اين کميته اعتراض می کرده است.