23:32 گرينويچ - يکشنبه 25 فوريه 2007 - 06 اسفند 1385
وزرای خارجه هفت کشور اسلامی نسبت به اوجگيری خطرناک تنش بر سر برنامه اتمی ايران هشدار داده و گفته اند که برای حل آن بايد از توسل به زور پرهيز شود.
بيانيه آنها در پايان نشستی در اسلام آباد که به درخواست رئيس جمهور پاکستان برای يافتن راه حلی برای مناقشه های کنونی در خاورميانه برگزار می شد صادر شد.
اجلاس روز يکشنبه با حضور وزيران خارجه کشورهای پاکستان، ترکيه، اندونزی، مالزی، مصر، اردن و عربستان سعودی برگزار شد.
بيانيه اجلاس بر نياز به رفع تنش ها به جای مقابله جويی ميان ايران و غرب تاکيد می کند.
هرچند در اين گردهمايی قرار بود برای اجلاس ديگری ميان سران اين هفت کشور در آينده ای نزديک در شهر مکه مقدمه چينی شود اما وزير خارجه پاکستان گفت پيش از برگزاری آن به گفتگوهای بيشتر نياز است.
هشدار
خورشيد قصوری، وزير خارجه پاکستان، در مورد مساله ايران گفت: "جنبه حياتی دارد که همه مسائل بايد از طريق ديپلماسی حل شود و نبايد هيچ گونه توسلی به زور صورت گيرد. ما در منطقه خليج (فارس) نيازمند رفع تنش هستيم نه تشديد آن و مقابله جويی."
وی همچنين مناقشه شيعه و سنی در عراق را "وحشتناک" توصيف کرد و گفت از آن می ترسد که "اين مناقشه به آن سوی مرزهای عراق سرازير شود."
ايران و سوريه به اين نشست دعوت نشده بودند.
پاکستان ادعاهای برخی رسانه های ملی گرای عرب را داير بر اينکه پاکستان در حال تشکيل بلوکی از کشورهای سنی برای مقابله با ايران است را رد کرده است.
پرويز مشرف، رئيس جمهور پاکستان، به عنوان رهبر کشوری که بيش از ساير کشورهای مسلمان در معرض تهديد اختلاف های فرقه ای و خشونت های ناشی از برداشت های افراطی از اسلام بوده، مدت هاست که نسبت به رشد افراط گرايی در دنيای اسلام هشدار می دهد و بر لزوم گسترش برداشتی معتدل و عقلانی از اسلام اصرار می ورزد.