http://www.bbcpersian.com

06:21 گرينويچ - چهارشنبه 21 فوريه 2007 - 02 اسفند 1385

اصرار ايران بر غنی سازی در پايان مهلت 60 روزه

مقام های ايرانی در آستانه پايان مهلت 60 روزه شورای امنيت سازمان ملل به اين کشور برای تعليق بخش های حساس برنامه اتمی يک بار ديگر اعلام کرده اند که تحت شرايط فعلی قصد ندارند به خواسته شورای امنيت تن دهند.

علی لاريجانی، دبير شورای عالی امنيت ملی ايران، روز سه شنبه در وين، پايتخت اتريش، با محمد برادعی رئيس آژانس بين المللی انرژی اتمی که در 4 سال گذشته سرگرم بررسی برنامه اتمی ايران بوده ديدار کرده است.

هدف اين گفتگوها بررسی راه های زنده کردن مذاکرات ايران با غرب برسر برنامه اتمی است با اين حال جزئيات آن فاش نشد.

آقای لاريجانی بعد از اين ديدار مواضع قبلی کشورش را در رابطه با مساله هسته ای تکرار کرد.

وی به خصوص تلويحا به آمريکا هشدار داد از هرگونه حرکت به گفته وی "غيرمنطقی" عليه کشورش خودداری کند.

مسئول اصلی مذاکرات هسته ای ايران تهديد برای به کار گيری زور برای حل برنامه اتمی کشورش را رد کرد و تاکيد کرد مساله تنها از طريق گفتگو قابل حل است.

آقای لاريجانی گفت ايران می تواند ضمانت دهد که هيچ انحرافی در برنامه اتمی اش به سوی ساخت بمب اتمی صورت نخواهد گرفت.

با اين حال وی اين اقدام را به آغاز مذاکرات بدون پيش شرط با غرب منوط دانست.

انتظار می رود محمد برادعی روز چهارشنبه اعلام کند که ايران به مهلت 60 روزه برای معلق کردن بخش های حساس برنامه اتمی اش بی توجهی کرده است.

آقای لاريجانی ظاهرا در واکنش به تحرکات اخير نظامی آمريکا در منطقه از جمله اعزام دو ناو هواپيمابر به خليج فارس هشدار داد: "هر کسی که به حرکات نامتعارف، غيرمنطقی يا غيرعقلانی تمايل داشته باشد مسلما پاسخ مناسب آن را دريافت خواهد کرد."

آمريکا عليرغم تجديد قوای نظامی خود در منطقه طی هفته های اخير می گويد قصد حمله به ايران را ندارد و همچنان راه های ديپلماتيک را برای حل مساله دنبال می کند.

پيشتر محمود احمدی نژاد، رئيس جمهور ايران، تعليق غنی سازی اورانيوم را رد کرده بود.

هرچند ممکن است عدم اطاعت ايران از قطعنامه 1737 شورای امنيت به وضع تحريم های گسترده تر عليه اين کشور منجر شود اما به نظر می رسد دولت جمهوری اسلامی عزم جزم کرده است به راهی که تاکنون در آن سرمايه گذاری زيادی کرده ادامه دهد.

جمهوری اسلامی در حدود 22 سال پيش تلاش برای دستيابی به چرخه سوخت هسته ای را آغاز کرد. اين تلاش ها اواخر سال 2002 پس از 18 سال پنهانکاری فاش شد و پرونده ايران را در آژانس بين المللی انرژی اتمی به جريان انداخت که نهايتا به خاطر عدم رضايت آژانس از سطح همکاری ايران برای سر درآوردن از ماهيت واقعی اين برنامه يک سال قبل به شورای امنيت گزارش شد.

شورای امنيت سازمان ملل روز 23 دسامبر طی قطعنامه ای 60 روز به ايران مهلت داد غنی سازی اورانيوم را معلق سازد و تحريم هايی را بر صادرات کالاهای مرتبط با برنامه اتمی و موشکی ايران به اين کشور وضع کرد.

ايران اين قطعنامه را که مهلت آن روز چهارشنبه به سر می رسد غيرقانونی خوانده است.

دستور رهبر

آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، که تصميم ساز نهايی سياست های کلان جمهوری اسلامی است اخيرا مقام های کشور را از کوتاه آمدن در برابر آنچه حق هسته ای ايران خواند منع کرد.

وی روز 18 بهمن طی يک سخنرانی در شهر قم در اين باره گفت: "البته ملت ايران بدون ترديد از حق خود نمى‏گذرد و مسئولان كشور هم حق ندارند از حق ملت ايران صرف‏نظر كنند."

دستيابی به چرخه سوخت هسته ای که غنی سازی اورانيوم مهمترين بخش آن است از حقوق ايران در چارچوب پيمان ان پی تی است به شرطی که تحت نظارت انجام شود و از آن برای ساخت سلاح اتمی استفاده نشود.

آيت الله خامنه ای همچنين در روز 28 بهمن در ديدار با مردم آذربايجان شرقی مساله هسته ای را به آينده و سرنوشت کشور گره زد.

وی گفت: "... مساله هسته ‏اى، فقط مساله امروز كشور ما نيست، مساله فرداهاى كشور و آينده كشور است، مساله سرنوشت كشور است... آن كسانى كه توانسته‏اند انرژى هسته ‏اى را به دست بياورند، در آينده‏ نه‏چندان دورى خواهند توانست سرنوشت انرژى دنيا را در دست داشته باشند."

ايران همواره در مقابل فشارهای غرب استدلال کرده است که انرژی نفت بی پايان نيست و با توجه به نيازهای داخلی بايد راه دومی برای کسب انرژی داشته باشد.

رهبر ايران در آن سخنرانی بر سياست هسته ای "مسئولان" که باعث ايجاد تنش شديد ميان ايران و سازمان ملل شده مهر تاييد زد.