http://www.bbcpersian.com

18:21 گرينويچ - جمعه 02 فوريه 2007 - 13 بهمن 1385

ايران ايجاد مانع برای بازرسان هسته ای را رد کرد

يک مقام بلندپايه هسته ای ايران می گويد آژانس بين المللی انرژی اتمی طی روزهای اخير برای نظارت بر فعاليت های تاسيسات اتمی نطنز دوربين های مدار بسته نصب کرده است.

اين مقام ايرانی که حاضر نشده است نامش فاش شود گزارش های قبلی در اين مورد را که ايران مانع از نصب اين دوربين ها شده بود، تکذيب کرد.

وی همچنين گفت کار برای آماده سازی محل سه هزار سانتريفوژ جديد جهت غنی سازی برای توليد سوخت هسته ای در حال انجام است.

پيشتر، گزارش های تاييد نشده از آن حکايت داشت که ايران عملياتی را برای ساخت و راه اندازی تاسيسات زيرزمينی غنی سازی اورانيوم آغاز کرده است.

روز جمعه، 2 فوريه، به نقل از منابع ديپلماتيک در مقر آژانس بين المللی انرژی اتمی در وين، که خواسته اند نامشان فاش نشود، گزارش شد که ايران با سرعت عمليات نصب لوله و کابل کشی برای يک محوطه بزرگ زير زمينی غنی سازی اورانيوم را با صدها کارگر در تاسيسات نطنز ادامه می دهد.

اين اقدام در زمانی گزارش می شود که فرصت دو ماهه شورای امنيت سازمان ملل به ايران برای تعليق غنی سازی اورانيوم تا اواخر ماه جاری به پايان می رسد.

شورای امنيت در روز 22 دسامبر سال گذشته با صدور قطعنامه ای ايران را به دليل بی اعتنايی به خواست های قبلی شورا و شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی برای توقف بخشی از برنامه های هسته ای اين کشور، به خصوص غنی سازی اورانيوم، مشمول تحريم هايی قرار داد.

ايران اين قطعنامه را غيرقانونی دانسته و آن را نپذيرفته است و احتمال دارد شورای امنيت پس از انقضای مهلت دوماهه به ايران، تشديد تحريم های بين المللی عليه اين کشور را مورد بررسی قرار دهد.

اتهام غرب و حفاظت در برابر حملات احتمالی؟

کشورهای غربی ايران را متهم کرده اند که می کوشد در پوشش برنامه های صلح آميز هسته ای به توليد اسلحه اتمی دست بزند.

جمهوری اسلامی اين اتهام را تکذيب کرده و در عين حال، غنی سازی اورانيوم را به عنوان حق قانونی اين کشور در چارچوب پيمان منع گسترش جنگ افزارهای هسته ای مورد تاکيد قرار داده است.

خودداری ايران از اجرای قطعنامه شورای امنيت و همچنين اتهاماتی که آمريکا در مورد دست داشتن جمهوری اسلامی در بی ثباتی در عراق مطرح کرده باعث تيرگی بيشتر روابط دو کشور در هفته های اخير شده است.

احتمال حمله هوايی آمريکا يا اسرائيل عليه تاسيسات اتمی ايران در برخی منابع خبری مطرح شده است اما مقامات اسرائيلی و آمريکايی اصرار داشته اند که چنين عملياتی را در نظر ندارند.

به نظر برخی کارشناسان، حمله نظامی به تاسيسات هسته ای شناخته شده ايران نمی تواند برنامه های اتمی اين کشور را متوقف کند زيرا احتمال دارد مراکز مخفی ديگری نيز در اين زمينه فعال باشند و همچنين، از آنجا که ايران به دانش هسته ای دست يافته، می تواند دوباره فعاليت در اين زمينه را از سر بگيرد.

به گفته آنان، حمله هوايی می تواند نتيجه معکوس به بار آورد و باعث شود ايران با استناد به لزوم حفاظت از خود در برابر حمله خارجی، عملا به پيگيری برنامه های هسته ای نظامی روی آورد و به اين منظور، حتی همکاری خود را ناظران بين المللی را قطع کند.