18:47 گرينويچ - سه شنبه 14 نوامبر 2006 - 23 آبان 1385
آژانس بين المللی انرژی اتمی در تازه ترين گزارش خود از ادامه غنی سازی اورانيوم در ايران به رغم احتمال وضع تحريم عليه اين کشور در شورای امنيت خبر داده و اعلام کرده تا زمانی که ايران فعاليت های خود را کاملا شفاف نکند، اين آژانس نمی تواند تاييد کند که فعاليت های اعلام نشده در برنامه هسته ای ايران صورت می گيرد يا خير.
اين گزارش قرار است هفته آينده به شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی ارايه شود و در متن آن به وجود آثار اورانيوم غنی شده در برخی تاسيسات هسته ای ايران اشاره شده که به گفته بازرسان آژانس، 'منبع و دليل اين آلودگی ها' هنوز از طرف ايران روشن نشده است.
خبرگزاری ها در حالی از متن اين گزارش خبر داده اند که روز سه شنبه 14 نوامبر (23 آبان ماه) محمود احمدی نژاد، رئيس جمهور ايران، در نشست خبری خود به عزم کشورش برای راه اندازی دهها هزار سانتريفوژ اشاره کرده و گفته بود سالگرد انقلاب اسلامی در بهمن ماه (فوريه) زمان "جشن های پرشكوه در عرصه هسته ای و فناوری خواهد بود."
آقای احمدی نژاد که ابتدا از "دو دستاورد مهم و بسيار پيشرفته" خبر داده بود، اندکی بعد به خبرنگاران گفت منظور وی "تثبيت حق هسته ای ايران در سطح جهان" بوده است.
مقام های جمهوری اسلامی مکررا اعلام کرده اند که انرژی هسته ای را 'حق مسلم' خود می دانند و درخواست آژانس و قطعنامه شورای امنيت برای توقف فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را رد کرده اند.
گزارش تازه آژانس بين المللی انرژی اتمی بار ديگر به 'مسايل حل نشده' در برنامه های هسته ای ايران اشاره کرده و نوشته با وجود آنکه در بخش های اعلام شده فعاليت ايران تخلفی صورت نگرفته، اما برای اينکه مشخص شود فعاليت های اعلام نشده ای صورت نمی گيرد نياز به 'شفافيت' بيشتر از سوی ايران است.
آمريکا و کشورهای اروپايی نگرانند که ايران از برنامه های هسته ای خود برای مقاصد غيرصلح آميز و دستيابی به سلاح اتمی بهره بگيرد؛ موضوعی که همواره از سوی مقام های جمهوری اسلامی ايران رد شده است.
دولت های سه کشور اروپايی (بريتانيا، فرانسه و آلمان) هفته گذشته پيش نويس قطعنامه ای را تهيه کردند که در آن اقدام های تنبيهی عليه ايران در نظر گرفته شده، اما موضوع تحريم ايران با مخالفت روسيه و چين مواجه شده و مذاکرات برای متن قطعنامه و تحريم های احتمالی عليه ايران همچنان ادامه دارد.
برخی منابع ديپلمايک در سازمان ملل متحد روز سه شنبه اعلام کردند که در مذاکرات گروه 1+5 برای توافق در مورد تدوين پيش نويس قطعنامه جديد شورای امنيت پيشرفت هايی حاصل شده اما توافق نهايی به دست نيامده است.