http://www.bbcpersian.com

11:55 گرينويچ - پنج شنبه 14 سپتامبر 2006 - 23 شهریور 1385

شيراک: پرونده ايران به شورای امنيت ارجاع نشود

رييس جمهوری فرانسه اين نظر را مطرح کرده است که در جريان مذاکرات ايران و اروپاييان پرونده هسته ای جمهوری اسلامی به شورای امنيت ارجاع نشود.

روز دوشنبه، 18 سپتامبر، ژاک شيراک، رييس جمهوری فرانسه، در مصاحبه با يک شبکه راديويی گفت که به راه حلی برای بحران هسته ای ايران که از راه مذاکره به دست نيايد اعتقاد ندارد و اشاره کرد که در مقابل، ايران فعاليت غنی سازی اورانيوم را به حالت تعليق در آورد.

آقای شيراک، که قرار است برای سخنرانی در اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نيويورک سفر کند، پيشنهاد کرد که دو طرف دستور کاری را برای مذاکرات خود تعيين کنند و در جريان گفتگوها، به دادن امتيازات متقابلی مبادرت ورزند.

بر اساس اظهارات ژاک شيراک، از ايران انتظار می رود به محض آغاز مذاکرات، تصميم خود به تعليق غنی سازی اورانيوم را اعلام دارد و به اين ترتيب، اين اقدام به عنوان واکنشی به از سرگيری مذاکرات و نه پيش شرطی برای آن تبديل می شود.

وی گفت که ايرانيان يک ملت بزرگ هستند و می توان از طريق گفتگو، راه حلی برای بحران جاری يافت.

رييس جمهوری فرانسه گفت که نسبت به حل و فصل اين بحران بدبين نيست.

قرار است رييس جمهوری فرانسه در طول اقامت در نيويورک با جورج بوش، رييس جمهوری آمريکا، ديدار و گفتگو کند و بحران هسته ای ايران نيز احتمالا در دستور مذاکرات دو طرف خواهد بود.

آقای بوش نيز در اجلاس مجمع عمومی سخنرانی خواهد کرد و گفته می شود در سخنان خود از جامعه جهانی خواهد خواست ايران را برای تعليق غنی سازی اورانيوم تحت فشار قرار دهد.

ايالات متحده گفته است که از آنجا که جمهوری اسلامی به قطعنامه 1696 شورای امنيت برای تعليق غنی سازی اورانيوم تا پايان ماه اوت عمل نکرده، لازم است مشمول تنبيه های بين المللی شود.

محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران نيز در اجلاس مجمع عمومی سخنرانی خواهد کرد اما معلوم نيست که در جريان اين سفر، وی با آقای شيراک يا ساير رهبران غربی ملاقات و گفتگو کند.

روز دوشنبه، خبرگزاری دولتی ايران - ايرنا - از قول سخنگوی وزارت خارجه فرانسه گزارش کرد که اين کشور بر ادامه مذا
قرار است اعضای شورای امنيت سازمان ملل به زودی برای بررسی موضوع هسته ای ايران تشکيل جلسه دهند.