http://www.bbcpersian.com

14:30 گرينويچ - دوشنبه 14 اوت 2006 - 23 مرداد 1385

دور تازه جمع آوری ديش های ماهواره در تهران

نيروهای انتظامی در ايران دور تازه ای از توقيف و جمع آوری آنتن های ماهواره ای را در تهران آغاز کرده اند.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، بخشی از نيروهای پليس با عنوان يگان امداد فرماندهی انتظامی تهران ‌بزرگ پنجشنبه شب گذشته 19 مرداد (10 ژوئن) با در دست داشتن حکم وارد چند مجتمع مسكونی در شهرک قدس، واقع در شمال غرب تهران، شدند و ديش های ماهواره را از پشت بام اين ساختمان ها جمع كردند.

دور تازه جمع آوری تجهيزات ماهواره ای در حالی آغاز شده که پيشتر سعيد مرتضوی، دادستان تهران، از 'اولويت جلوگيری' از نصب آنتن های ماهواره ای در ساختمان های 'مشرف به بزرگراه ها' خبر داده و گفته بود افرادی که ديش های ماهواره را مشرف به "محل تردد مردم نصب می كنند قصد هنجارشكنی در جامعه دارند."

بر اساس قوانين ايران "توليد، ورود، انبار، نصب، فروش و استفاده از گيرنده و تجهيزات ماهواره ممنوع بوده و متخلف مشمول مجازات قانونی خواهد بود." اما به رغم اين منع قانونی در سال های گذشته شمار بينندگان شبکه های تلويزيونی ماهواره ای در ايران افزايش قابل ملاحظه ای داشته و به نظر می رسد پليس ايران هنوز راه کارآمدی برای اجرای اين قانون پيدا نکرده است.

يک مقام ارشد پليس ايران ورود ماموران نيروی انتظامی به خانه ها را منوط به داشتن 'مجوز قانونی' دانسته اما در عين حال اعلام کرده است که "در مواردی كه ديش ماهواره‌ به طور آشكار مشاهده شود، پليس بدون مجوز هم می ‌تواند وارد عمل ‌شود."

بنا به برخی گزارش ها پس از مراجعه نيروهای پليس، مسئولان برخی از مجتمع های مسکونی - در شمال و شمال غرب تهران - که هنوز به آنها مراجعه نشده نيز خود اقدام به جمع آوری ديش های ماهواره از روی پشت بام ها کرده اند.

با اين حال خبرگزاری ايرنا به نقل از رييس مركز اطلاع رسانی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ نوشته است که 'موضوع جمع‌ آوری اين آنتن‌ها جديد نيست' و آن را بخشی از 'روال عادی' پليس دانسته است.

اين مقام مسئول گفته است در مجتمع‌ های مسكونی برای جمع آوری تجهيزات ماهواره ای با 'مديران اين مجتمع‌ ها مذاكره می ‌شود' و در شرايطی که ساکنان ساختمان خود اقدام لازم را انجام ندهند "با حكم مقام قضايی نسبت به جمع ‌آوری آنتن‌ها از روی پشت بام‌ ها اقدام خواهد شد."