11:48 گرينويچ - سه شنبه 01 اوت 2006 - 10 مرداد 1385
راجر هاردی
تحلیلگر امور خاورمیانه در بی بی سی
در حالی که تلاش ها برای يافتن يک راه حل ديپلماتيک برای جنگ در خاورميانه ادامه دارد، منوچهر متکی وزير خارجه ايران در بيروت با همتای فرانسوی خود ملاقات و گفتگو کرده است.
آمريکا می گويد ايران در اين بحران نقش دارد و ايران را از اين جهت ملامت می کند ولی مقامات دولت فرانسه می گويند ايران می تواند در رفع بحران موثر واقع شود.
برای آمريکا ايران بخشی از مشکل است در حالی که برای فرانسوی ها ايران بايد بخشی از راه حل باشد.
وزير خارجه فرانسه قبل از ملاقات با آقای متکی اظهار داشت که ايران کشور مهمی است و در تثبيت اوضاع در خاورميانه دارای نقش است.
ايران از اين اظهارات استقبال می کند زيرا آنچه که بيش از هرچيز ديگری می خواهد اين است که اين موضوع پذيرفته شود که ايران يک قدرت منطقه ای است که بايد جدی گرفته شود.
ايران همچنين می خواهد بحران به نحوی خاتمه يابد که به گروه حزب الله که متحد ايران است تا حد ممکن لطمه ای وارد نشود.
و در ارتباط با همين مورد است که نقش فرانسه مطرح می شود.
در حالی که آمريکايی ها و اسرائيلی ها می خواهند حزب الله و ايران را مجازات کنند، فرانسه خواستار همکاری آنان برای به اجرا گذاشتن يک راه حل ديپلماتيک است.
اين موضوع جالب است که در حالی که وزير خارجه فرانسه با همتای ايرانی خود در بيروت سرگرم صرف شام بود، نماينده فرانسه در سازمان ملل متحد به قطعنامه ای رای می داد که برای اولين بار ايران را تهديد می کند که در صورت به تعليق درنياوردن برنامه غنی سازی اورانيوم، تحريم هايی عليه اين کشور اعمال خواهد شد.
هر قدر ايران در ارتباط با مسئله هسته ای بيشتر تحت فشار قرار گيرد به همان اندازه مصمم تر خواهد شد که به عنوان يک قدرت منطقه ای، قدرت نمايی کند.