http://www.bbcpersian.com

03:47 گرينويچ - جمعه 21 ژوئيه 2006 - 30 تیر 1385

قدرتهای اروپايی ايران را تهديد به تدابير تنبيهی کردند

بریتانیا، فرانسه و آلمان طرح قطعنامه تاره ای را میان اعضای شورای امنیت پخش کرده اند که دولت ایران را تهدید می کند اگر در خلال ماه آینده برنامه غنی سازی اورانيوم را متوقف نکند، مشمول اقدامات تنبیهی خواهد شد.

قطعنامه قبلی که به شورای امنیت ارائه شده بود، با مخالفت چین و روسيه روبرو شده بود.

هدف قطعنامه تازه سه کشور اروپایی آنست که موافقت چین و روسيه را نیز جلب کند.

مطابق قطعنامه تازه ایران موظف است کلیه فعالیتهای مربوط به غنی سازی را متوقف سازد، وگرنه با اين کشور بر اساس مواد 39 و 40 فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد برخورد خواهد شد. طبق مواد یادشده، اگر قطعنامه به تصویب برسد، ایران مورد اقدامات تنبیهی اقتصادی قرار می گیرد.

بشنويدگفتگو با ماشاالله شمس الواعظين خبرنگار در تهران

ماده 41 فصل هفتم نیز مورد نظر است که رشته ای از تحریمات اقتصادی را شامل می گردد، اما استفاده از قهر و زور را مجاز نمی دارد.

هفته گذشته پنج عضو دایمی شورای امنیت به اضافه آلمان تصمیم گرفتند که پرونده هسته ای ایران را برای تصمیم گیری به شورای امنیت سازمان ملل متحد برگردانند، زیرا دولت ایران به تقاضای آنها مبنی بر معلق ساختن کامل غنی سازی اورانیوم پاسخ نداده بود.

کشورهای اروپايی طرف مذاکره ايران، همچنين مجموعه ای از پيشنهادهای تشویقی را به ايران ارائه کرده اند که ایران هنوز به آن پاسخ نداده است.

مقام های جمهوری اسلامی با وجود تاکيد مکرر طرفهای اروپايی و آمريکا بر لزوم پاسخگويی سريع به مجموعه پيشنهادی، اعلام کرده اند که پاسخ خود را 22 ماه اوت ارائه خواهند کرد.