15:59 گرينويچ - يکشنبه 25 ژوئن 2006 - 04 تیر 1385
مقام های مسئول ايرانی از راه اندازی اردوگاه هايی برای 'معتادان پر خطر' خبر داده و گفته اند برای معتادان شناسنامه تهيه می شود تا وضعيت آنها زمان پذيرش در اردوگاه ها و پس از آزاد شدن مشخص باشد.
به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، فداحسين مالکی دبير کل ستاد مبارزه با مواد مخدر، روز يکشنبه (25 ژوئن) اعلام کرده است برای راه اندازی اين اردوگاه ها 'موافقت شفاهی' محمود احمدی نژاد، رئيس جمهور ايران، گرفته شده است.
آقای مالکی گفته است 70 تا 75 درصد از زندانيان در ايران را معتادان و کسانی تشکيل می دهند که جرايم مربوط به مواد مخدر داشته اند.
برخی ناظران بر اين باورند که طرح تدوين شناسنامه برای معتادان اگر چه به لحاظ کسب آمار دقيقتر از وضعيت اين افراد مطلوب است، اما در عين حال می تواند به لحاظ حقوقی مشکلاتی را برای شخص دارنده شناسنامه ايجاد کند.
سينا قنبرپور، خبرنگار اجتماعی در ايران، در گفتگو با بخش فارسی بی بی سی با تائيد جنبه های مثبت اين طرح به سبب اطلاع دقيق از وضعيت معتادان گفت: "اين [شناسنامه] می تواند به عنوان برچسبی مورد سوء استفاده قرار بگيرد و حتی اگر قابل دسترسی برای عموم هم نباشد، باز می توان به آن استناد کرد."
آقای قنبرپور يکی از پيامدهای مثبت اجرای اين طرح را کمک به زنانی دانست که با همسران معتاد زندگی می کنند و برای اثبات مدعای خود در دادگاه و درخواست طلاق با مشکل روبرو هستند.
بنا به آمار ارائه شده از سوی اين مقام مسئول، 61 درصد بيماران مبتلا به ايدز از بين 'معتادان پر خطر' هستند که با توزيع سرنگ رايگان می توان به کنترل بيمای ايدز نيز کمک کرد.