19:21 گرينويچ - دوشنبه 29 مه 2006
يکی از مقامهای سازمان انرژی اتمی ايران از پيشرفت ايران در دستيابی به فناوری توليد انرژی اتمی از راه همجوشی (فوزيون) يا گداز هسته ای خبر داده است.
انرژی اتمی در نيروگاههای هسته ای از طريق شکافت هسته اتم که طی آن عناصر سنگين راديواکتيو به عناصر سبکتر تجزيه می شوند توليد می شود اما در ستارگان، انرژی اتمی از طريق همجوشی يا گداز هسته ای يعنی پيوستن هسته اتمهای سبکتر برای توليد عناصر سنگينتر به دست می آيد.
بشر هنوز به فناوری لازم برای توليد اين شيوه از انرژی اتمی در نيروگاهها دست نيافته، هرچند اخيراً چندين کشور جهان برای ساخت نيروگاهی در فرانسه که از طريق همجوشی، انرژی اتمی توليد کند سرمايه گذاری کرده اند.
آقای سادات حسينی، از مديران سازمان انرژی اتمی ايران در گفتگويی که از شبکه اول تلويزيون ايران پخش شده گفته که ايران پنج سال پيش برای نخستين بار دست به آزمايش همجوشی هسته ای زده و کارشناسان ايرانی پا به پای کشورهای پيشرفته خارجی در حال ادامه پژوهش و آزمايش در اين زمينه اند.
اظهارات اين مقام ايرانی درباره تلاش ايران برای دستيابی به انرژی اتمی از راهی متفاوت با شيوه های عملی موجود در شرايطی مطرح می شود که فعاليت اتمی ايران از بحث برانگيزترين مسائل سياسی در جهان است و مخالفتهای آمريکا و متحدان غربی اش را برانگيخته است.