http://www.bbcpersian.com

ايران اتهامات فرانسه را بی اساس دانست

علی لاريجانی، دبير شورای عالی امنيت ملی ايران و سرپرست مذاکرات هسته ای ايران، در واکنش به تازه ترين اظهارات وزير امور خارجه فرانسه، بار ديگر تاکيد کرده است که ايران هرگز درصدد دستيابی به تسليحات هسته ای نيست.

فيليپ دوست-بلازی، وزير خارجه فرانسه، روز پنجشنبه 16 فوريه، در مصاحبه ای با يک شبکه تلويزيونی اين کشور گفت هيچ برنامه هسته ای غيرنظامی نمی تواند فعاليت های ايران را توجيه کند و در نتيجه، اين برنامه ها ماهيت نظامی دارد.

اين برای نخستين بار است که يک مقام ارشد فرانسوی، جمهوری اسلامی را آشکارا به داشتن برنامه های مخفيانه هسته ای با مقاصد نظامی متهم می کند.

دبير شورای عالی امنيت ملی جمهوری اسلامی گفته است به آقای دوست بلازی پيشنهاد می کند که از لحنی ديپلماتيک استفاده کند و با خودداری از چنين اظهارنظرهايی درباره برنامه های هسته ای ايران، مانع از افزايش تنش شود و افزود که پيچيده کردن اوضاع ساده است اما ديپلمات ها بايد از چنين اظهارات تندی خودداری ورزند.

آقای لاريجانی همچنين در گفتگويی با يک شبکه راديويی فرانسه گفت که از شنيدن چنين اظهاراتی از سوی وزير امور خارجه فرانسه بسيار متاسف شده است و افزود که فرانسه از جايگاه والايی نزد ايرانيان برخوردار است و بهتر است كه فرانسه از موقعيت خود برای حل مساله هسته ای ايران استفاده كند.

تفاوت آمريکا و اروپا

وی اظهار اشت "ما نبايد اظهاراتی مشابه آنچه را از سوی آمريكايی ها مطرح می ‌شود، از كشورهای اتحاديه اروپا بشنويم."

پيام به ايران
 جامعه جهانی پيام قاطعانه ای را ارسال داشته و به ايرانی ها گفته است که به عقل و منطق بازگردند و تمامی فعاليت های هسته ای و غنی سازی اورانيوم و فرآوری اورانيوم را به حال تعليق در آورند
 
وزير امور خارجه فرانسه

فرانسه يکی از سه کشور اروپايی شرکت کننده در مذاکرات هسته ای با ايران و از اعضای دايم شورای امنيت سازمان ملل متحد است و در تدوين و تصويب قطعنامه اخير شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی برای گزارش پرونده اتمی جمهوری اسلامی به شورای امنيت فعالانه مشارکت داشته است.

وزير امور خارجه فرانسه در سخنان خود گفت که جامعه جهانی پيام قاطعانه ای برای ايران ارسال داشته و از اين کشور خواسته است تا، به گفته وی، به عقل و منطق بازگردد، تمامی فعاليت های هسته ای خود و غنی سازی اورانيوم و فرآوری اورانيوم را به حالت تعليق در آورد و افزود که "ايران به ما گوش نمی دهد."

با تصويب قطعنامه شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی در اوايل ماه جاری، دولت ايران از روز سه شنبه، 14 فوريه، فعاليت تاسيسات غنی سازی اورانيوم در نطنز را، که به حالت تعليق در آورده بود، از سر گرفت.

در عين حال، خبرگزاری دولتی ايران - ايرنا - از قول غلامرضا آقازاده، معاون رييس جمهوری و رييس سازمان انرژی اتمی ايران، گزارش کرد که تنها معدودی از دستگاه های سانتريفوژ نطنز فعال شده و مساله توليد اورانيوم غنی شده در حجم صنعتی در کوتاه مدت مطرح نيست.

واکنش جهانی به غنی سازی

تصميم ايران برای از سرگيری فعاليت در توليد اورانيوم غنی شده، که محصول آن در نيروگاه های هسته ای و، به صورت خالص تر، در ساخت بمب اتمی کاربرد دارد با واکنش منفی تعدادی از کشورهای جهان مواجه شده است.

روز چهارشنبه، پارلمان اروپا ايران را به دليل برنامه های هسته این کشور به شدت مورد انتقاد قرار داد، از گزارش پرونده هسته ای جمهوری اسلامی به شورای امنيت حمايت کرد و از اين کشور خواست پيشنهاد روسيه برای غنی سازی اورانيوم مورد نياز ايران را بپذيرد.
احمدی نژاد و آقازاده در بازديد از نطنز
ايران در واکنش به ارجاع پرونده به شورای امنيت سازمان ملل، غنی سازی اورانيوم را از سر گرفته است

براساس طرح پيشنهادی روسيه، که قرار است در مذاکرات دو کشور در 20 ماه فوريه بررسی شود، مراحل ابتدايی فرآوری اورانيوم در ايران انجام می شود اما تکميل اين مراحل تا توليد اورانيوم غنی شده در خاک روسيه صورت می گيرد و سپس فرآورده نهايی در حد مورد نياز نيروگاه های هسته ای در اختيار ايران قرار می گيرد.

اين طرح از حمايت ايالات متحده هم برخوردار بوده هرچند اين کشور بر بازگرداندن پسمانده سوخت نيروگاهی به روسيه نيز تاکيد داشته است تا از آن برای توليد مواد قابل استفاده در ساخت بمب اتمی استفاده نشود.

در سفر اخير نخست وزير فرانسه به روسيه، رهبران دو کشور طرح پيشنهادی روسيه را راه حل مناسبی برای بحران هسته ای ايران توصيف کردند.

در مقابل، جمهوری اسلامی، که بر صلح آميز بودن برنامه های خود تاکيد دارد، غنی سازی اورانيوم به منظور توليد سوخت نيروگاهی را از حقوق خود دانسته و اصرار داشته است که هر راه حلی برای بحرانی کنونی، از جمله در چارچوب طرح روسيه، بايد شامل غنی سازی در خاک ايران باشد.