http://www.bbcpersian.com

12:37 گرينويچ - چهارشنبه 15 فوريه 2006

صدور حکم برای هفت متهم بمبگذاری در اهواز

جمال کريمی راد وزير دادگستری و سخنگوی قوه قضائيه ايران اعلام کرده که هفت نفر در ارتباط با بمبگذاری در شهر اهواز، مرکز استان خوزستان ايران مجرم شناخته شده و برای آنها حکم مجازات صادر شده است.

روزنامه ايران، ارگان خبرگزاری جمهوری اسلامی مجازات صادره برای اين افراد را اعدام اعلام کرده است.

وی عصر سه ‌شنبه چهاردهم فوريه (25 بهمن) در جمع خبرنگاران اعلام کرده اين افراد متهم به محاربه (مبارزه مسلحانه با حکومت اسلامی)، افساد فی ‌الارض (فساد و فتنه افکنی روی زمين)، قتل و ايجاد تشکلهای غيرقانونی اند اما حکم آنها در مرحله اوليه است و در صورتی که به آن اعتراض شود دادگاه تجديدنظر بايد بار ديگر آن را بررسی کند.

مجازات محاربه و افساد فی الارض در قوانين ايران، اعدام است.

شهر اهواز که از بهار گذشته درگير نا آراميهای قومی شده، طی ماههای گذشته سه بار شاهد بمبگذاريهايی بوده که دست کم نوزده کشته برجای گذاشته و چند بار نيز مسئولان اين شهر از کشف و خنثی سازی بمب در نقاط مختلف آن خبر داده اند.

تازه ترين انفجارهای مرگبار در اين شهر 24 ژانويه گذشته (چهارم بهمن) در بانک سامان و ساختمان فنی اداره کل منابع طبيعی رخ داد که طی آنها شش نفر جان باختند اما آن گونه که وزير دادگستری ايران گفته، هفت نفری که برای آنها حکم صادر شده در ارتباط با بمبگذاريهايی در شهر اهواز بوده است که پانزدهم اکتبر (23 مهر) گذشته رخ داد و دست کم چهار کشته برجای گذاشت.

به گفته وزيردادگستری ايران، در مجموع 45 نفر در ارتباط با بمبگذاريهای اهواز بازداشت شده و تحت محاکمه قرار دارند.

هنوز هيچ فرد يا گروهی مسئوليت بمبگذاريهای اهواز را نپذيرفته اما مسئولان ايرانی اين حملات را به عاملانی در آن سوی مرزهای کشورشان نسبت داده و دولت بريتانيا را به حمايت از اين بمبگذاران متهم کرده اند.

دولت بريتانيا چنين اتهامی را رد کرده است.

اهواز که بخش بزرگی از جمعيت بومی آن و شهرستانهای اطرافش را اعراب ايرانی تشکيل می دهند در بهار گذشته صحنه نا آراميهای قومی خشونتباری شد که در نتيجه آنها دست کم پنج نفر در درگيری با نيروی انتظامی کشته و شمار زيادی مجروح يا دستگير شدند.

در پی اين نا آراميها اين شهر چند بار شاهد بمبگذاری شد و خطوط لوله نفت اطراف آن دستخوش انفجارهايی گرديد که مسئولان ايرانی آنها را خرابکاری اعلام کردند.

مسئولان ايرانی می گويند افرادی که در ارتباط با اين بمبگذاريها بازداشت شده اند اعتراف کرده اند که در مناطق تحت کنترل ارتش بريتانيا در جنوب عراق تحت آموزش نظامی قرار گرفته اند.