http://www.bbcpersian.com

10:23 گرينويچ - سه شنبه 14 فوريه 2006

ايران از سرگيری غنی سازی را تاييد کرد

يک روز پس از آنکه از قول منابع ديپلماتيک در مقر آژانس بين المللی انرژی اتمی گزارش شد که ايران غنی سازی اورانيوم را از سر گرفته، يک مقام ايرانی اين گزارش را تاييد کرده است.

روز سه شنبه، 14 فوريه، جواد وعيدی، معاون بين الملل شورای عالی امنيت ملی و عضو هيات مذاکره کنندگان هسته ای ایران، گفت که بر اساس مصوبه مجلس در مورد از سرگيری غنی سازی اورانيوم در صورت مداخله شورای امنيت در بحران هسته ای ايران، رييس جمهوری به سازمان انرژی اتمی دستور داد تاسيسات غنی سازی اورانيوم در نطنز فعاليت خود را از سر بگيرد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ايران - ايرنا - آقای وعيدی گفت ايران در حال توليد انبوه يو اف سيکس (گاز هگزافلوروئيد اورانيوم) است اما تکميل تمامی مراحل توليد اورانيوم غنی شده برای استفاده به عنوان سوخت هسته ای در کوتاه مدت امکانپذير نيست و به زمان نياز دارد.

معاون بين الملل شورای عالی امنيت ملی با يادآوری تاکيد جمهوری اسلامی بر غنی سازی اورانيوم در داخل کشور، در مورد اخبار مربوط به تعويق مذاکرات ايران و روسيه بر سر طرح تکميل مراحل غنی سازی اورانيوم در خاک روسيه گفت که هيات ايرانی روز 20 فوريه عازم مسکو می شود و افزود که ايران ملاحظات خود در اين زمينه را مطرح خواهد کرد.

آقای وعيدی گفت که همکاری های ايران با آژانس بين المللی انرژی اتمی ادامه خواهد يافت و اين کشور آماده است به منظور يافتن راه حلی برای مساله کنونی، با همه کشورها از جمله اروپاييان، کشورهای عضو جنبش عدم تعهد، چين و روسيه گفتگو کند اما افزود که جمهوری اسلامی در اين مسير حاضر به معامله بر سر حقوق و استقلال کشور نيست.

وی به کشورهای غربی هشدار داد و گفت "از غرب می خواهيم برای ما مشکل ايجاد نکند زيرا ما هم قصد ايجاد مشکل برای آنها را نداريم."

معاون شورای عالی امنيت ملی در مورد وضعيت پرونده هسته ای ايران گفت که تا کنون اين موضوع صرفا به شورای امنيت گزارش شده و قرار نيست اقدامی در اين زمينه از سوی شورای امنيت صورت گيرد.