http://www.bbcpersian.com

13:10 گرينويچ - يکشنبه 12 فوريه 2006

ورود بازرسان اتمی سازمان ملل به ايران

گروهی از بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی برای ارزيابی کنترل های اين آژانس بر اماکن و تاسيسات هسته ای ايران وارد اين کشور شده اند.

ديدار اين بازرسان در پی تصميم ايران به پايان دادن به تمامی همکاری های داوطلبانه با آژانس بين المللی انرژی اتمی صورت می گيرد.

در جريان مذاکرات ايران و سه کشور اروپايی، ايران به طور داوطلبانه پذيرفته بود که در همکاری های خود با آژانس بين المللی انرژی اتمی فراتر از پيمان منع گسترش سلاح های هسته ای عمل کند.

ايران اخيرا در واکنش به اقدام اين آژانس در گزارش دادن پرونده فعاليت های هسته ای ايران به شورای امنيت سازمان ملل، تصميم گرفت اين همکاری ها را قطع کند.

آژانس بين المللی انرژی اتمی دارای دوربين و تجهيزات در برخی از اماکن هسته ای ايران است و بعضی از اين اماکن را نيز مهر و موم کرده است.

خبرنگاران می گويند برداشتن اين تجهيزات و پايان دادن به بازرسی های سرزده بازرسان سازمان ملل از اماکن هسته ای، کار آژانس بين المللی انرژی اتمی را در نظارت بر فعاليت های هسته ای ايران دشوار تر خواهد کرد.

در همين حال حميدرضا آصفی، سخنگوی وزارت امورخارجه ايران گفته است ايران به پيمان منع گسترش سلاح های هسته ای، ان.پی.تی، پايبند است.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، آقای آصفی روز يكشنبه در جلسه هفتگی خود با خبرنگاران گفت: "برای ايران مهم اين است كه نمی ‌توانيم بپذيريم كه از اين ميثاق، ابزاری و سياسی استفاده شود."

حميدرضا آصفی گفت: "مورد نظر جمهوری اسلامی اين است كه ما براساس مسووليتهايمان در چارچوب اسناسامه آژانس و پادمان عمل می كنيم ولی دنيا نبايد كار را به جايی برساند كه اين احساس ايجاد شود كه با ان.پی.تی و آژانس سياسی برخورد می ‌شود."

سخنگوی وزارت امور خارجه ايران در پاسخ به سوالی در خصوص زمان از سرگيری غنی ‌سازی اورانيوم گفت: "ما به آژانس اعلام كرديم ، سازمان انرژی اتمی نامه ‌ای به آژانس داده است. اقدامات لازم بايد صورت بگيرد و مسير فنی خود را طی كند."

اما غلامعلی حداد عادل، رييس مجلس ايران امروز، يكشنبه (23 بهمن) گفت:" از سرگيری تحقيقات هسته ‌ای ايران ظرف امروز يا فردا با حضور بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی آغاز می ‌شود."