http://www.bbcpersian.com

12:36 گرينويچ - دوشنبه 06 فوريه 2006

'طراحان قطعنامه بايد هزينه رفتار خود را بپردازند'

سخنگوی دولت ايران اقدامات ديپلماتيک دولت در زمينه مساله هسته ای را موفقيت آميز توصيف کرده و سرپرست مذاکرات هسته ای عليه تدوين کنندگان قطعنامه اخير شورای حکام هشدار داده است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ايران - ايرنا - روز دوشنبه، 6 فوريه، غلامحسين الهام، سخنگوی دولت، در يک نشست خبری تاکيد کرد که جمهوری اسلامی ديپلماسی هسته ای موفقی داشته و افزود که عقب نشينی نکردن از اصول، قانع کردن افکار عمومی جهان و شکستن اجماع در شورای حکام از نشانه های اين موفقيت بوده است.

همچنين، علی لاريجانی، دبير شورای عالی امنيت ملی و سرپرست مذاکرات هسته ای ايران، پس از شرکت در جلسه غيرعلنی مجلس در اشاره به قطعنامه شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی گفت که "طراحان قطعنامه شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی عليه ايران بايد هزينه های رفتار خود را بپردازند."

روز شنبه، 4 فوريه، اجلاس اضطراری شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی، قطعنامه ای حاوی گزارش کردن مساله هسته ای ايران به شورای امنيت را تصويب کرد که از سی و پنج عضو شورا، سه کشور به اين قطعنامه رای منفی و پنج کشور رای ممتنع دادند.

گزارش محمد امينی را بشنويد

ايوانف در گفتگو با فرانکفورتر آلگماينه: روسيه مخالف ارجاع ايران به شورای امنيت است، گزارش مرتضی رئيسی از آلمان- برنامه جام جهان نما

پيش نويس اين قطعنامه توسط کشورهای اروپايی تدوين شده و متن آن در اجلاس وزيران خارجه کشورهای عضو دايم شورای امنيت - آمريکا، روسيه، بريتانيا، فرانسه و چين - و وزير خارجه آلمان در لندن مورد توافق قرار گرفته بود.

سخنگوی دولت در سخنان خود نظر کسانی را که گفته اند دپيلماسی ايران شکست خورده مردود دانست و گفت که ايران فشارهای خارجی را نپذيرفت و افزود "اين ايستادگی يک توفيق است چرا که از موضع خود عقب ننشستيم."

آقای الهام کشورهای غربی را متهم کرده که از ابتدا تصريح کرده بودند که قادر به تحمل ايران مستقل و پيشرفته نيستند و نه تنها در زمينه هسته ای، بلکه در ساير زمينه ها نيز مايل نبودند نيروی مستقل فکری در ايران شکل بگيرد.

وی گفت که "جمهوری اسلامی ايران در اين زمينه اجماع ملی را پشت سر دارد و دولت با مردم دراين مسير همراه است."

وی آنچه را که وفاق صد در صدی در کشور می دانست نشانه توفيق توصيف کرد.

گزينه های دنيا

در زمينه مساله هسته ای ايران، به گزارش ايرنا، محسن کوهکن، سخنگوی هيات رييسه مجلس، پس از ملاقات دبير شورای عالی امنيت ملی و نمايندگان مجلس گفت که تمامی نمايندگان مجلس بر اين نظر هستند که مردم اجازه نخواهند داد از حقوق قانونی آنان در دستيابی به انرژی صلح آميز هسته ای چشم پوشی شود و دولت تابع اراده سياسی شورای حکام و شورای امنيت شود.

وی که پس از جلسه غير علنی نمايندگان مجلس و دبير شورای عالی امنيت ملی سخن می گفت، تاکيد کرد که "بين تمام نمايندگان در دستيابی به انرژی صلح آميز هسته ای اجماع وجود دارد."

علی لاريجانی، دبير شورای عالی امنيت ملی نيز پس از شرکت در جلسه غير علنی مجلس برای توضيح در باره پرونده هسته ای ايران، به خبرنگاران گفت که "اکنون گزينه های مختلفی پيش روی دنيا قرار دارد و اگر تلاش کنند با همکاری ديپلمتيک به منطق جديدی دست می يابند."

وی همچنين در مورد اعمال تحريم عليه ايران نيز ابراز ترديد کرد.

اخيرا جان مک کين، عضو مجلس سنای آمريکا، در سخنانی گفته بود که برای مقابله با آنچه که وی خطر اتمی شدن ايران می خواند همچنان بايد گزينه عمليات نظامی را نيز در دسترس نگاه داشت.

آقای لاريجانی در توضيح صدور قطعنامه اخير شورای حکام عليه ايران گفت که "کشورهای غربی از گزينه شورای امنيت به عنوان عمليات روانی عليه ايران استفاده می کنند."

وی همچنين گفت که گروه مذاکره کننده هسته ای جمهوری اسلامی حفظ خواهد شد و در مورد طرح روسيه برای غنی سازی اورانيوم مورد نياز ايران در خاک آن کشور، گفت که اين طرح نياز به بررسی بيشتر دارد.

همچنين، ايرنا از قول محمد نجار، وزير دفاع ايران، گزارش کرده است که ايران نگران تهديدهای خارجی نيست.