http://www.bbcpersian.com

16:06 گرينويچ - سه شنبه 10 ژانويه 2006

ابراز نگرانی جدی آژانس اتمی از غنی سازی آزمايشی اورانيوم در ايران

محمد برادعی، رئيس آژانس بين المللی انرژی اتمی از اقدام ايران در ازسرگيری بخشی از فعاليتهای مرتبط با غنی سازی اورانيوم ابراز نگرانی جدی کرده است.

ايران از يک هفته پيش به آژانس اطلاع داده بود که قصد دارد تحقيقات برای دستيابی به فناوری توليد سوخت اتمی از راه غنی سازی اورانيوم را که حدود دو سال و نيم در حال تعليق نگه داشته بود از سرگيرد.

به دنبال اين تصميم، سازمان انرژی اتمی ايران مهروموم بخشی از تأسيسات خود را که بازرسان آژانس نصب کرده بودند شکست و ازسرگيری تحقيقات هسته ای خود را اعلام کرد.

غنی سازی در ابعاد آزمايشگاهی از نظر حقوقی نقض تعهدات ايران به شمار نمی رود، نظر اکبر اعتماد رئيس پيشين سازمان انرژی اتمی ايران در گفتگو با برنامه جام جهان نما

اين اقدام واکنش شديد دولتهای غربی و همچنين انتقاد روسيه را که فراهم آورنده اصلی فناوری هسته ای برای ايران است برانگيخته است.

گزارش ابراهيم خليلی را بشنويد

اتحاديه اروپا اقدام ايران را نقض تعهد اين کشور به خود می داند.

بنابر توافقنامه ای که ميان ايران و سه قدرت اصلی اتحاديه اروپا امضا شده، ايران تعهد داده است تا زمانی که نگرانی اين کشورها از فعاليت هسته ای اش برطرف نشده، از هرگونه فعاليتی که به نحوی با غنی سازی اورانيوم ارتباط داشته باشد خودداری کند.

در اين باره نظر دهيد

آن گونه که آژانس بين المللی انرژی اتمی اعلام کرده، ايران به اين آژانس اطلاع داده که قصد دارد مقدار اندکی گاز هگزافلوئوريد اورانيوم را به تعداد محدودی دستگاه سانتريفوژ در تأسيسات اتمی نطنز تزريق و بدين ترتيب بخش مهمی از فرايند غنی سازی اورانيوم را در سطح آزمايشگاهی و برای مقاصد پژوهشی به انجام رساند.

دولت ايران اعتقاد دارد که فعاليتهای مرتبط با غنی سازی اورانيوم در مقياس آزمايشگاهی و برای مقاصد پژوهشی با تعهدی که به اروپاييها داده ارتباطی ندارد و توقف اين فعاليت پژوهشی طی دو سال و نيم گذشته اقدامی داوطلبانه بوده است.

اما دولتهای اروپايی، آمريکا، روسيه و آژانس بين المللی انرژی اتمی با اين تفسير ايران از موافقنامه ای که با اروپاييها امضا کرده است موافق نيستند.

شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی که در نشست پيشين خود ايران را ناقض مقررات بين المللی در زمينه جلوگيری از گسترش سلاحهای هسته ای در جهان اعلام کرد قرار است ماه مارس آينده نشست بعدی خود را برگزار کند و معاون سازمان انرژی اتمی ايران گفته است که کشورش در نظر دارد تا آن زمان به اقداماتی دست بزند که نشان دهنده تصميم جدی برای همکاری با آژانس باشد.

اين در حالی است که اين شورا می تواند در نشست بعدی خود تصميم بگيرد رسيدگی به آنچه تخلف ايران از پيمان بين المللی منع گسترش جنگ افزارهای اتمی می داند را به شورای امنيت سازمان ملل متحد واگذار کند و اين کشور را با پيامدهای ناخوشايندی رودررو سازد.