http://www.bbcpersian.com

17:35 گرينويچ - جمعه 11 نوامبر 2005

تحريم آمريکا عليه ايران برای يک سال ديگر تمديد شد

جورج بوش رئيس جمهور آمريکا طی نامه ای به مجلس کنگره اين کشور اعلام کرد که قانون تحريم ايران را برای يک سال ديگر تمديد کرده است.

وی در اين نامه دليل اتخاذ اين تصميم را اين موضوع اعلام کرده که روابط ايران و آمريکا هنوز به حال عادی بازنگشته است.

تحريم اقتصادی آمريکا عليه ايران 25 سال سابقه دارد و نخستين بار پس از آن به اجرا درآمد که دانشجويان ايرانی سفارت آمريکا در تهران را اشغال کرده، 53 تن از کارکنان آن را به مدت 444 روز به صورت گروگان نگه داشتند.

گفتگو با منصور فرهنگ، سفير سابق ايران در سازمان ملل متحد و کارشناس مسائل بين المللی

تحريم ايران بعدها در زمان رياست جمهوری بيل کلينتون بر آمريکا در قالب قانونی در آمد که علاوه بر ايران، ليبی را نيز در برمی گرفت اما در يکی دو سال اخير که ليبی روند نزديکی به غرب را پيش گرفت، تحريم آمريکا عليه آن کشور لغو شد اما در مورد ايران همچنان برقرار ماند.

تحريم آمريکا عليه ايران هر ساله بايد با دستور رئيس جمهور تمديد شود.