http://www.bbcpersian.com

13:00 گرينويچ - چهارشنبه 13 ژوئيه 2005

دولت ايران لايحه جرايم رايانه ای را تصويب کرد

دولت ايران، لايحه جرايم رايانه ای را که به پيشنهاد قوه قضاييه در جلسه هيئت وزيران تصويب شده بود، جهت تصويب نمايندگان، به مجلس ارائه کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان مديريت و برنامه ريزی کشور بر اساس يکی از بندهای اين لايحه، هر کس به طور عمدی و بدون مجوز مرجع قانونی، با نقض تدبيرهای حفاظتی داده‌ها يا سيستم‌های رايانه‌ای يا مخابراتی، به آنها دسترسی يابد، به جزای نقدی از ۵ ميليون ريال تا ۵۰ ميليون ريال محکوم خواهد شد.

در اين لايحه همچنين جزای نقدی از ۱۰ ميليون ريال تا ۱۰۰ ميليون ريال برای کسی که با انجام اعمالی از قبيل وارد کردن، انتقال دادن، ارسال، پخش، صدمه زدن، پاک کردن، ايجاد وقفه، دستکاری يا تخريب داده‌ها يا امواج الکترونيک يا نوری، سيستم‌های رايانه‌ای يا مخابراتی متعلق به ديگری را از کار بيندازد، يا کارکرد آنها را مختل نمايد، پيش‌بينی شده است.

در لايحه جرايم رايانه‌ای همچنين آمده است که هر کس به وسيله سيستم‌های رايانه‌ای يا مخابراتی، محتويات مستهجن را ارايه يا منتشر نمايد و يا مورد هر قسم معامله قرار دهد و يا به منظور انتشار يا تجارت، توليد نمايد، به مجازات مقرر در ماده ۶۴۰ قانون مجازات اسلامی محکوم خواهد شد.

در اين لايحه همچنين همکاری‌های بين‌المللی، هر گونه مبادله اطلاعات و انجام امور اداری، پليسی و قضايی که دولت ايران و ساير دولت‌ها را قادر به کشف، پيگيری، تعقيب، رسيدگی و اجرای حکم نمايد، در برخواهد گرفت.

در اين لايحه هر نمادی از واقعه، اطلاعات يا مفهوم به شکلی مطلوب برای پردازش در يک سيستم رايانه‌ای يا مخابراتی که باعث می‌شود سيستم‌های ذکر شده کارکرد خود را به مرحله اجرا گذارند، داده‌ رايانه‌ای تعريف شده است.