05:50 گرينويچ - چهارشنبه 02 فوريه 2005
با وجود موضع سختگيرانه برخی مقامات آمريکايی در مورد برنامه های هسته ای ايران، وزير خارجه ايالات متحده گفته است که شکيبايی دولت وی در مورد اقدامات ديپلماتيک برای حل اين بحران هنوز به انتها نرسيده است.
خانم رايس، که روز جمعه گذشته رسما دوره خدمت خود به عنوان وزير خارجه آمريکا را آغاز کرد، در مصاحبه ای گفت که کشور وی از کوشش های بريتانيا، آلمان و فرانسه برای يافتن راه حلی از طريق گفتگو با ايران قدردانی می کند.
وزير خارجه آمريکا افزود که گزينه های ديپلماتيک اين کشور شامل ارزيابی پيشرفت مذاکرات اروپاييان و ايران برای خاتمه دادن به اين بحران، ارجاع پرونده هسته ای ايران به شورای امنيت سازمان ملل و همکاری با شريکان خارجی از جمله روسيه به منظور به تعويق انداختن برنامه های اتمی ايران است و افزود که اقدامات ديپلماتيک هنوز در مراحل اوليه است.
خانم رايس در مصاحبه با خبرگزاری های فرانسه و رويتر گفته است که "آنچه که نياز داريم وحدت نظر و ارسال پيامی واحد به ايران در مورد انتظار جامعه بين المللی از اين کشور است."
ايالات متحده همچنان جمهوری اسلامی را به تلاش برای دستيابی به تسليحات اتمی در پوشش فعاليت های صلح آميز هسته ای متهم می کند در حاليکه ايران اين اتهام را به شدت تکذيب کرده است.
سخنان خانم رايس در پی اظهارات جورج بوش، رييس جمهوری، انتشار می يابد که ماه گذشته در مصاحبه ای گفت که دولت وی گزينه استفاده از نيروی نظامی برای خاتمه دادن به برنامه های هسته ای ايران را منتفی نمی داند.
همچنين، ديک چنی، معاون رييس جمهوری آمريکا، گفته بود که ايران در صدر مناطق مشکل آفرين جهان قرار دده و هشدار داده بود که ممکن است اسرائيل تاسيسات هسته ای ايران را هدف حمله هوايی قرار دهد.
خودداری از مذاکره
تاکنون ايالات متحده به درخواست سه کشور اروپايی برای پيوستن به مذاکره با ايران برای حل و فصل بحران هسته ای اين کشور خودداری ورزيده است.
وزير خارجه آمريکا، که قرار است به زودی از چند کشور اروپايی ديدن کند، با اظهار اينکه دولت وی اميدوار است بهترين نتيجه از گفتگوهای اروپاييان و ايران به دست آيد، تاکيد کرد که "ايرانيان در طول زمان نشان نداده اند که در مورد عمل به تعهدات بين المللی خود سابقه خوبی دارند."
وی همچنين از تصميم روسيه، که ظاهرا در پی فشار آمريکا تحويل سوخت لازم برای رآکتور هسته ای در ايران را به تعويق انداخته، قدردانی کرد و گفت که اين تصميم مانع از پيشرفت ايران در توليد اسلحه اتمی می شود.
گرچه سخنان خانم رايس، که از جمله شخصيت های تندرو در دولت جورج بوش تلقی می شود، ظاهرا با اظهارات اخير برخی مقامات ارشد اين کشور همخوانی ندارد اما چنين برخوردی چندان غير مترقبه نيست.
![]() تعلل روسيه در تحويل سوخت هسته ای به ايران از جمله عوامل مورد توجه آمريکا بوده است |
در همانحال، به نظر می رسد که در چارچوب استراتژی سياست خارجی دولت جورج بوش که گسترش دموکراسی در جهان، از جمله کشورهای خاورميانه را عامل حفظ امنيت جهانی می داند، به تعويق انداختن آنچه که آمريکا برنامه تسليحات هسته ای ايران می داند راه غيرقابل قبولی نيست.
احتمالا ايالات متحده انتظار دارد که تحولات داخلی و خارجی باعث بروز تغييراتی در راستای پيشرفت دموکراسی در جمهوری اسلامی شود و به خصومت اين کشور با آمريکا خاتمه دهد و استقرار دولتی را در پی آورد که، از نظر آمريکا، مسئول تلقی می شود.
جمهوری اسلامی پذيرفته است که برنامه غنی سازی اورانيوم را، که می تواند هم در تاسيسات غيرنظامی و هم در ساخت بمب اتمی به کار رود به حالت تعليق درآورده اما تاکيد داشته که چنين برنامه ای از جمله حقوق کشورهای امضا کننده پيمان منع گسترش جنگ افزارهای هسته ای است.
در خبری ديگر،رييس مجلس مجددا بر صلح آميز بودن برنامه های هسته ای جمهوری اسلامی تاکيد ورزيده است.
به گزارش خبرگزاری دولتی ايران - ايرنا - غلامعلی حداد عادل، رييس مجلس، در ملاقات با رييس کيسيون خارجی مجلس ايتاليا در تهران گفته است که "در دکترين هسته ای ايران، هيچگونه استراتژی برای حرکت به سمت دستيابی به سلاح های هسته ای وجود ندارد."