10:28 گرينويچ - يکشنبه 07 نوامبر 2004
نماينده جمهوری اسلامی در مذاکرات پاريس برای حل بحران ناشی از برنامه های هسته ای ايران دستيابی به توافقی با کشورهای اروپايی در اين زمينه را اعلام کرده است.
حسين موسويان، رييس کميسيون سياست خارجی شورای عالی امنيت ملی ايران و مذاکره کننده اين کشور در جلسه پاريس، به تلويزيون دولتی جمهوری اسلامی گفته است که پس از دو روز گفتگوهای پيچيده و دشوار، طرفين بر سر چارچوبی که تامين کننده نظرات دو طرف است به توافق رسيده اند.
آقای موسويان افزوده است که نمايندگان شرکت کننده اين چارچوب را جهت تصميم گيری برای دولت های خود ارسال کرده اند.
روز يکشنبه، 7 نوامبر، حميد رضا آصفی، سخنگوی وزارت خارجه نيز در تهران گفت که گفتگوهای جمهوری اسلامی با سه کشور آلمان، بريتانيا و فرانسه پيچيده و دشوار، اما رو به جلو، بوده است.
به گزارش خبرگزاری دولتی ايران - ايرنا - آقای آصفی افزوده است که مذاکرات بيش از بيست ساعت به طول انجاميد و سعی شد منافع طرفين مورد توجه قرار گيرد.
سخنگوی وزارت خارجه گفت که "محصول کار اين مذاکرات و تفاهمات حاصل شده در اختيار سه مسئولين جمهوری اسلامی و سه کشور اروپايی قرار خواهد گرفت."
از جزييات آنچه که چارچوب مورد توافق شرکت کنندگان در اجلاس پاريس خوانده شده اطلاعی در دست نيست و به خصوص، مشخص نشده است که آيا جمهوری اسلامی با خواست اروپاييان در مورد توقف هميشگی برنامه غنی سازی اورانيوم موافقت کرده است يا نه.
بحران غنی سازی
در پی تصويب قطعنامه شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی، که در آن از ايران خواسته شده است ضمن همکاری شفاف و کامل با اين آژانس، برنامه غنی سازی اورانيوم را به طور دايم متوقف کند، سه کشور اروپايی پيشنهادی را برای حل بحران ناشی از فعاليت اتمی ايران به اين کشور ارايه دادند.
در اين طرح، که از حمايت آمريکا نيز برخوردار بوده، به ايران وعده داده شد که در برابر توقف کامل برنامه غنی سازی اورانيوم از امتيازاتی، از جمله حق واردات سوخت نيروگاهی و کاهش برخی تحريم های اقتصادی آمريکا عليه اين کشور برخوردار شود.
![]() موسويان تفاهم با اروپاييان را زمينه ساز تحولی مهم در روابط بين المللی ايران دانسته است |
مجلس ايران نيز با تصويب طرحی دولت را مکلف کرد که به تلاش برای دستيابی به فن آوری صلح آميز هسته ای از جمله غنی سازی اورانيوم ادامه دهد.
آمريکا دولت ايران را متهم کرده است که در پوشش برنامه های صلح آميز هسته ای در صدد توليد جنگ افزارهای اتمی است و طرح غنی سازی اورانيوم را در اين راستا دنبال می کند.
مقامات آمريکايی خواستار آن بوده اند که در صورتی که جمهوری اسلامی به طور کامل به قطعنامه اخير آژانس بين المللی انرژی اتمی عمل نکند، پرونده اين کشور به اتهام نقض تعهدات آن در چارچوب پيمان منع گسترش جنگ افزارهای هسته ای و به منظور وضع اقدامات تنبيهی به شورای امنيت سازمان ملل متحد ارجاع شود.
دولت ايران تاکيد داشته که در صدد دستيابی به جنگ افزارهای اتمی نيست اما از تلاش برای دستيابی به فن آوری صلح آميز هسته ای صرفنظر نخواهد کرد.
قرار است پرونده هسته ای ايران در اجلاس بعدی شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی که در اواخر ماه نوامبر تشکيل می شود مجددا مورد بررسی قرار گيرد.