شما در حال مشاهده نسخه متنی وبسایت بیبیسی هستید که از داده کمتری استفاده میکند. نسخه اصلی وبسایت را که شامل تمام تصاویر و ویدیوهاست، مشاهده کنید.
بازگشت به وبسایت یا نسخه اصلی
اطلاعات بیشتر درباره نسخه لایت که برای مصرف کمتر حجم دادههاست
چهل سال از ۴۴۴ روز گروگانگیری در سفارت آمریکا در تهران گذشت
اشغال سفارت آمریکا در تهران در ۱۳ آبان ۱۳۵۸ یعنی درست ۴۰ سال پیش، به بحران بزرگی در روابط دو کشور منجر شد که تا به امروز ادامه دارد. شروط اولیه جمهوری اسلامی ایران برای خاتمه این بحران، بازگرداندن محمدرضا شاه پهلوی برای "محاکمه" و تحویل دارایی های او به تهران بودند که محقق نشدند. با ادامه بحران، مطالبه اصلی تهران برای آزادی گروگان ها، به آزادی دارایی های توقیف شده اش از سوی آمریکایی ها تبدیل شد. سرانجام، در حالی که مقام های ایرانی در ابتدا از مطالبات ۲۴ میلیارد دلاری خود از آمریکا سخن می گفتند، مبلغی که در ازای آزادی گروگان ها از واشنگتن دریافت کردند، حدود ۸ میلیارد دلار بود که ۵ میلیارد آن صرف پرداخت مطالبات متقابل بانکهای آمریکایی شد و در انتها بیش از ۳ میلیارد دلار باقی نماند.
خشایار جنیدی نگاهی دارد به تاریخچه ۴۴۴ روزه اشغال سفارت آمریکا از آغاز تا آزادی دیپلمات های آمریکایی.