http://www.bbcpersian.com

14:50 گرينويچ - شنبه 17 نوامبر 2007 - 26 آبان 1386

جدل در نشست وزیران خارجه اوپک

جدل وزیران خارجه کشورهای صادرکننده نفت در پایتخت عربستان سعودی به صورتی ناخواسته به رسانه ها درز کرد.

در آستانه نشست سران سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در ریاض، وزیران خارجه این کشورها نشستی ترتیب دادند و در آن بر سر موضع این سازمان در قبال کاهش ارزش دلار آمریکا به بحث و جدل پرداختند.

این مباحثات قراربود محرمانه انجام شود اما اشتباهاً گفتگوهای نشست برای خبرنگاران پخش شد و موضوع بحث در رسانه ها مطرح شد.

ایران و ونزوئلا که مواضع ضدآمریکایی دارند خواستار آن شدند که در بیانیه پایانی نشست سران اوپک بندی گنجانده شود که در آن از کاهش ارزش دلار آمریکا به عنوان عاملی برای کاهش درآمد نفتی این کشورها که مبنای معاملاتشان واحد پول ایالات متحده است ابراز نگرانی شود.

بشنويدگزارش رادیویی محمد امینی از اجلاس اپک

اما این خواسته مخالفت وزیرخارجه عربستان سعودی را در پی داشت که کشورش روابط نزدیکی با آمریکا دارد.

نشست سران اوپک سومین نشست از این نوع است که در تاریخ 47 ساله این سازمان برگزار می شود.

با توجه به آثاری که بالارفتن بی سابقه بهای نفت در جهان گذاشته و همچنین مناقشه اتمی ایران که بر آن تأثیرگذار بوده انتظار می رود این نشست دوروزه جنبه های سیاسی نیز پیدا کند.

هوگو چاوز، رئیس جمهور ونزوئلا پیش از آنکه برای شرکت در نشست اوپک راهی عربستان سعودی شود گفته که این سازمان باید اهمیت سیاسی خود را در سالهای دهه هفتاد میلادی بازیابد.

اشاره او به سال 1973 است که کشورهای صادرکننده نفت در اعتراض به حمله اسرائیل به سوریه صدور نفت را قطع کردند و از نفت به عنوان ابزاری سیاسی بهره گرفتند.