وزیر دارایی آمریکا خواهان همکاری چین در مبارزه با تغییرات اقلیمی شد

جانت یلن، وزیر دارایی آمریکا از چین خواسته تا برای مبارزه با «تهدید موجودیتی» تغییرات اقلیمی با واشنگتن همکاری کند

منبع تصویر، SHUTTERSTOCK

منتشر شده در

جانت یلن، وزیر دارایی آمریکا از چین خواسته تا در مبارزه با «تهدید» تغییرات اقلیمی با واشنگتن همکاری کند.

خانم یلن گفت این دو کشور، که از بزرگترین تولیدکنندگان گازهای گلخانه‌ای هستند، مسئولیتی مشترک در قبال رهبری مسیر اقدامات اقلیمی دارند.

او از چین خواست تا از «صندوق آب و هوای سبز» به رهبری ایالات متحده حمایت کند.

خانم یلن با هدف تقویت روابط دو کشور، در یک سفر چهار روزه، به پکن، پایتخت جمهوری خلق چین، رفته است.

از زمان دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، هیچ همکاری رسمی بین چین و این پکن و واشنگتن در زمینه تغییرات اقلیمی انجام نشده است.

چین پارسال پس از دیدار نانسی پلوسی، نماینده حزب دموکرات از تایوان، مذاکرات اقلیمی را با ایالات متحده مدتی کوتاه به تعلیق درآورد. تایوان مدعی استقلال است اما چین آن را استانی جدایی‌طلب می‌داند و می‌گوید که در نهایت یک بار دیگر بخشی از این کشور خواهد شد.

اما خانم یلن به نشانه احتمال از سرگیری همکاری‌ها، از چین خواست تا با آمریکا برای مبارزه با تغییرات اقلیمی و کاهش اثرات آن بر کشورهای فقیرتر همکاری کند.

خانم یلن، در یک میزگرد با کارشناسان مالی در پکن، از چین خواست تا از نهادهای تحت رهبری ایالات‌متحده مثل «صندوق آب و هوای سبز» که برای کمک به کشورهای در حال توسعه و جهت سازگاری با تغییرات اقلیمی و کاهش اثرات آن ایجاد شده است، حمایت کند.

از % title % عبور کنید و به ادامه مطلب بروید
خبرنامه بی‌بی‌سی فارسی

گزیده‌ای از مهم‌ترین خبرها، گزارش‌های میدانی و گفت‌وگوهای اختصاصی را هر هفته در ایمیل خود دریافت کنید.

اینجا مشترک شوید

پایان % title %

او گفت: «ما به عنوان دو کشوری که بزرگ‌ترین تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای در جهان و بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران انرژی‌های تجدیدپذیرهستند، هم مسئولیت مشترک داریم و هم توانایی این را داریم که پیشگام باشیم.»

در حال حاضر چین بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار در زمینه انرژی خورشیدی و بزرگ‌ترین تولیدکننده صفحه‌های خورشیدی و توربین‌های بادی است، اما شاهد افزایش ۴ درصدی انتشار دی‌اکسید کربن در سه ماهه اول سال جاری میلادی در مقایسه با زمان مشابه در سال ۲۰۲۲ بوده است.

در همین حال، بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، ایالات‌متحده در سال‌های اخیر میلیاردها دلار در طرح‌هایی با هدف مقابله با تغییرات اقلیمی سرمایه‌گذاری کرده است، اما با این حال پارسال شاهد افزایشی مختصر در زمینه انتشار گازهای گلخانه‌ای بوده است.

در حالی که خانم یلن می‌خواهد چین در تامین مالی انتقال انرژی به انرژی‌های تجدیدپذیر به آمریکا بپیوندد، نکته این است که چین همچنان کشوری در حال توسعه است.

پکن می‌گوید پرداخت هزینه انتقال انرژی به عهده آمریکا و اروپاست، زیرا در طول تاریخ آن‌ها بیشترین گازهای گلخانه‌ای را تولید کرده‌اند.

خانم یلن، دومین مقام بلندپایه آمریکا است که در دو ماه گذشته به پکن سفر کرده است. حضور او در چین به هدف کاهش تنش‌ها و احیای روابط دو ابرقدرت جهان است.

ماه گذشته آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، هم به پکن سفر کرد. او بلندپایه‌ترین مقام دولت آمریکا است که در پنج سال اخیر از پایتخت چین دیدن کرده است. آقای بلینکن در این سفر با شی جین پینگ، رئیس‌جمهور و چین گانگ، وزیر امور خارجه این کشور دیدار کرد.

آقای بلینکن در پایان سفرش تاکید کرد که به رغم مشکلات عمده‌ میان دو کشور، امیدوار است که آنها در آینده «ارتباطات و تعامل بهتر» داشته باشند.

با این حال، یک روز پس از آن، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، از آقای شی به عنوان «دیکتاتوری» یاد کرد که باعث تحریک اعتراضات در پکن شده است. در حالی که تحلیلگران بعید می‌دانند که اظهار نظر آقای بایدن تاثیر منفی بزرگی روی روابط دو کشور داشته باشد، به نظر می‌رسد که این اظهارات کمک‌کننده هم نباشد.

از طرف دیگر اختلاف‌های تجاری دو کشور هنوز حل نشده و چین این هفته اعلام کرد که کنترل خود بر صادرات دو ماده حیاتی برای تولید تراشه‌های الکترونیکی را شدت می‌دهد.

در عین حال از ماه آینده صادرات گالیم و ژرمانیوم از چین، که بزرگترین تولیدکننده فلزات در جهان است، نیازمند مجوزهای ویژه‌ خواهد شد.