واشنگتن دی‌سی بابت استقرار گارد ملی در پایتخت از دولت ترامپ شکایت کرد

دو نیروی گارد ملی در مقابل بنای یادبود مانیومنت واشنگتن دی سی

منبع تصویر، Getty Images

منتشر شده در
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

دولت محلی واشنگتن دی‌سی از دولت دونالد ترامپ به دلیل استقرار نیروهای گارد ملی در پایتخت آمریکا شکایت کرده است. در این شکایت که روز پنج‌شنبه - چهارم سپتامبر - از طرف دادستان کل واشنگتن، برایان شوالب، به دادگاه فدرال ارائه شد، کاخ‌سفید به نقض قانون اساسی و قوانین فدرال متهم شده است. به گفته دادستان، استقرار نیروها بدون موافقت رهبران محلی انجام شده و خودمختاری شهر را تضعیف و اقتصاد محلی را آسیب‌پذیر کرده است.

دونالد ترامپ طی هفته‌های اخیر صدها نیروی نظامی گارد ملی، از جمله نیروهای مسلح، را برای آنچه می‌گوید «پاکسازی» پایتخت توصیف کرده، به کار گرفته و تهدید کرده است که نیروهای مشابهی را به دیگر مناطق تحت کنترل دموکرات‌ها همچون شیکاگو، بالتیمور و نیواورلئان نیز اعزام خواهد کرد.

آقای شوالب روز پنجشنبه در بیانیه‌ای گفت: «استقرار گارد ملی برای ماموریت‌های انتظامی نه‌تنها غیرضروری و ناخواسته است، برای شهر و ساکنان آن خطرناک و زیان‌بار خواهد بود. امروز نوبت دی‌سی است، فردا ممکن است هر شهر دیگری باشد. ما برای پایان دادن به این دخالت غیرقانونی دولت فدرال اقدام کرده‌ایم.»

جلسه‌ای برای رسیدگی به این شکایت هنوز تعیین نشده است.

آقای ترامپ از ۱۱ اوت - سه هفته پیش - اعزام نیروهای گارد ملی به خیابان‌های پایتخت را در چارچوب سرکوب جرم و بی‌خانمانی آغاز کرد. همزمان ماموران فدرال، از جمله نیروهای اداره مهاجرت و گمرک (آیس - ICE)، در خیابان‌ها مستقر شده‌اند و با ایجاد ایست‌های بازرسی افراد مشکوک به مهاجرت غیرقانونی را بازداشت می‌کنند.

رسانه‌های آمریکا گزارش داده‌اند که آقای ترامپ قصد دارد استقرار گارد ملی در واشنگتن را تا پایان ماه دسامبر تمدید کند.

موریل بوزر، شهردار واشنگتن، اعزام گارد ملی را «پرهزینه و غیرضروری» خوانده و گفته است حضور نیروهای ایالت‌های دیگر ناکارآمد است و فعالیت ماموران نقاب‌دار آیس در جامعه نیز بی‌اثر بوده است. با این حال او اعلام کرده در چارچوب اختیارات قانونی، برای همکاری با دولت فدرال برنامه‌ریزی کرده و در عین حال اذعان کرده که این حمایت به کاهش جرایمی همچون سرقت خودرو و خشونت‌های خیابانی کمک کرده است.

یک روز پیش از شکایت واشنگتن، یک قاضی فدرال در کالیفرنیا حکم داد استقرار گارد ملی به دستور دونالد ترامپ در لس‌آنجلس غیرقانونی بوده زیرا ناقض قانون «پاسه کومیتاتوس» است؛ قانونی که اختیارات دولت فدرال برای استفاده از نیروهای نظامی در امور داخلی را محدود می‌کند.

کاخ سفید در واکنش اعلام کرد که ترامپ تلاش می‌کند «شهرهای آمریکا را از خشونت و تخریب محافظت کند» و قاضی «در پی سلب اختیارات فرمانده کل قوا» است.

کاخ سفید همچنین از نتایج عملیات در واشنگتن دفاع کرده و گفته است از آغاز استقرار نیروها صدها نفر بازداشت شده‌اند و آمار جرم و جنایت کاهش یافته است.

بر اساس داده‌های پلیس متروپولیتن واشنگتن (MPDC)، جرایم خشونت‌آمیز پس از اوج‌گیری در سال ۲۰۲۳ کاهش یافته و در سال ۲۰۲۴ به پایین‌ترین سطح طی ۳۰ سال گذشته رسیده است. داده‌های مقدماتی ۲۰۲۵ نیز حاکی از تداوم این روند کاهشی بوده است.

طبق آمار پلیس پایتخت، جرایم خشونت‌آمیز در سال جاری نسبت به مدت مشابه در ۲۰۲۴ حدود ۲۶ درصد کاهش داشته و سرقت مسلحانه هم ۲۸ درصد کمتر شده است.