دومین روز لویهجرگه صلح افغانستان؛ اعضای هیأت اداری انتخاب شدند

منبع تصویر، @loyajirgapeace
در دومین روز لویهجرگه مشورتی صلح افغانستان، اعضای آن معاونان و منشیهای این لویهجرگه را انتخاب کردند.
در این نشست ۱۹ نفر برای معاونت و ۳۰ نفر برای عضویت در دبیرخانه نامزد شده بودند که در نهایت چهار معاون (محمد افضل حدید، کمال صافی، حبیبه سرابی و ناجیه منیره آخوندزاده) و چهار عضو دبیرخانه (رفيع الله حيدری، عاطفه طيب، عرفانالله عرفان، گلالی اکبری و محمدموسی رحيمی) از سوی اعضای آن انتخاب شدند.
سههزار و ۲۰۰نماینده از سراسر افغانستان در تالار این جرگه در کابل جمع شدهاند تا خط مشی مذاکره و چهارچوب مذاکره با گروه طالبان را مشخص کنند.
روز گذشته (دوشنبه، ۹ ثور/اردیبهشت) بعد از اینکه عبد رب الرسول سیاف از طرف رئیسجمهوری اشرف غنی به عنوان رئیس لویهجرگه مشورتی انتخاب شد، او چهار نفر را به عنوان معاونان خود معرفی کرد. اعضای جرگه با معاونت عبدالرئوف ابراهیمی، رئیس پیشین مجلس نمایندگان، عبدالرئوف انعامی، فضل الهادی مسلمیار، رئیس مجلس سنا و حبیبه سرابی موافقت نکردند.
امروز بدون انتخاب هیأت اداری لویهجرگه، اعضای جرگه در ۵۰ کمیته کاری تقسیم شدند. آنان روسای کمیتهها و دبیر آنرا برگزیدند. زنان شرکتکننده ریاست ۱۳ کمیته را از آن خود کردند.
قرار بود که امروز اعضای جرگه درباره سئوالهایی که دولت میان اعضا توزیع کرده بودند، بحث کنند ولی تاکنون بحث جدی آغاز نشده است.
سوالهایی که اعضای لویه جرگه به آن باید پاسخ بدهند
۱. به خاطر قطع جنگ و آمدن صلح و ثبات در کشور، چطور میتوان طالبان را قانع به مذاکره ساخت؟ از نظر شما چه کارهایی باید صورت گیرد که تاحالا صورت نگرفته است؟
۲. دولت جمهوری اسلامی افغانستان در مذاکره با طالبان روی کدام ارزشها و دستاوردها باید پافشاری و ایستادگی کند؟ اهمیت این دستاوردها درچه است؟
۳. به نظر شما ترکیب هیأت مذاکرهکننده دولت جمهوری اسلامی افغانستان و اوصاف شخصیتهای که در آن اشتراک میکنند، چگونه باشد؟
۴. سیاست دولت افغانستان در قبال همسایهها و به به خصوص کشوریکه طالبان را حمایت مالی و تسلیحاتی میکند، چگونه باشد؟ در کل توقع و انتظارات شما از کشورهای خارجی ذیدخل در قضیه افغانستان چیست؟
اعضای لویهجرگه قرار بود که امروز و فردا روی سوالهایی که دولت از آنها پرسیده بحث کنند. سپس پیشنهادها و پاسخهای خود را در پایان روز چهارشنبه به هیأت اداری لویهجرگه تسلیم میکنند و روز پنجشنبه نیز هیأت اداری پس از جمعبندی دیدگاهها آن را به عنوان پیشنهاد جرگه به رئیس جمهوری افغانستان تسلیم کند.

کمیته ۳۹ حذف نشد
در لویهجرگه قبلی کمیته ۳۹ به دلیل حساسیتی که نسبت به این عدد پیدا شده بود، حذف شده بود و وجود نداشت ولی در جرگه فعلی این عدد برای نمایندگان مشکلساز نبوده است.
در لویه جرگه قبلی این اقدام به دلیل حساسیتی که در مورد شمارهای ۳۹ در افغانستان وجود دارد، اتخاذ شده بود. در بیشتر مناطق افغانستان، عدد ۳۹ چیزی معادل "بیناموسی" تعبیر میشود و کسی حاضر نیست در هیچ عرصهای زندگیاش، از این شماره کار گرفته شود.






























