ایران و امریکا بار دیگر در خلیج فارس به تبادل آتش پرداختند و یکدیگر را متهم به نقض آتش‌بس می‌کنند

کشتی‌ها در تنگه هرمز، از سمت عمان دیده می‌شوند -  ۱۸ جون ۲۰۲۶

منبع تصویر، Reuters

منتشر شده در
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

امریکا به دنبال حمله پهپادی روز شنبه به یک کشتی با پرچم پاناما در تنگه هرمز، حملات جدیدی را علیه ایران انجام داده است.

فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) اعلام کرد که در واکنش مستقیم به «تداوم تجاوزات» علیه کشتی‌های تجاری، چندین هدف را در سراسر ایران مورد اصابت قرار داده است.

در اقدامی تلافی‌جویانه، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در بیانیه‌ای که در رسانه‌های دولتی منتشر شد، اعلام کرد که راکت‌ها و پهپادهایی را به سمت زیرساخت‌های امریکا در کویت و بحرین پرتاب کرده است.

در پی این تبادل آتش، امریکا و ایران یکدیگر را به نقض توافق آتش‌بس متهم کردند.

سنتکام در بیانیه‌ای اعلام کرد: «به ایران فرصت داده شده بود تا به توافق آتش‌بس پایبند باشد، اما با پرتاب یک پهپاد تهاجمی یک‌طرفه که به نفتکش «ام‌تی کیکو» با پرچم پاناما اصابت کرد، از این فرصت استفاده نکرد».

سنتکام در ادامه افزود که در واکنش به این اقدام، جنگنده‌های امریکایی به ۱۰ هدف نظامی ایران در چندین مکان در داخل و نزدیکی تنگه هرمز حمله کردند؛ اهدافی که شامل تجهیزات نظامی، وسایل ارتباطی، سایت‌های دفاع هوایی و انبارهای نگهداری پهپاد بوده است.

در بیانیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران آمده است که امریکا به بهانه «رویارویی نیروی دریایی سپاه با کشتی متخلف»، به پنج پوسته ساحلی در ایران حمله کرده است. سپاه در اقدامی تلافی‌جویانه اعلام کرد که با پرتاب راکت‌های بالستیک و پهپاد به سمت «هشت زیرساخت کلیدی» در پایگاه «علی السالم» کویت و ناوگان پنجم دریایی در «بندر سلمان» بحرین، آن‌ها را «نابود کرده است».

یک مقام امریکایی به رویترز گفته است که هیچ گزارش تلفات جانی برای نیروهای امریکایی ثبت نشده و هیچ آسیب یا اثرات عمده‌ای به تأسیسات امریکا در خاورمیانه وارد نشده است.

سپاه پاسداران تأکید کرد که بر اساس یادداشت تفاهمی که اوایل این ماه امضا شد، ایران برای کنترل عبور و مرور و ناوبری در تنگه هرمز تدابیری دارد و از این پس با کشتی‌های متخلف برخورد شدیدتری نسبت به گذشته صورت خواهد گرفت. در این بیانیه آمده است: «هرگونه تجاوز احتمالی دشمن، تحت هر عنوانی، حتی اگر علیه اهداف جزئی باشد، همان‌طور که دیشب و امشب رخ داد، پاسخی کوبنده در پی خواهد داشت». همچنین، سپاه با متهم کردن امریکا به نقض آتش‌بس توافق‌شده در یادداشت تفاهم، هشدار داد که این اقدام «به توقف کامل این روند منجر خواهد شد».

وزارت امور خارجه ایران نیز آنچه را «حملات وحشیانه» و نقض آتش‌بس خواند، محکوم کرد و افزود که این اقدام نشان می‌دهد امریکا «کوچک‌ترین ارزش و اعتباری برای تعهدات خود قائل نیست و بدعهدی بخشی از ذات آن است».

اندکی پس از اعلام آخرین حملات امریکا به ایران، دونالد ترامپ در «تروث سوشال» نوشت که «بسیار محتمل» است که تهران «هرگز یاد نگیرد». او عصر شنبه نوشت: «ممکن است زمانی فرا برسد که دیگر نتوانیم منطقی باشیم و مجبور شویم کاری را که بسیار موفقیت‌آمیز آغاز کردیم، از نظر نظامی به پایان برسانیم». او در ادامه افزود: «اگر چنین اتفاقی بیفتد، جمهوری اسلامی ایران دیگر وجود نخواهد داشت!».

در ساعت‌های پس از حملات امریکا، کویت و بحرین هر دو گزارش دادند که سیستم‌های دفاع هوایی آن‌ها فعال شده است. نیروهای مسلح کویت در بیانیه‌ای در شبکه اجتماعی «ایکس» اعلام کردند: «دفاع هوایی کویت هم‌اکنون در حال مقابله با حملات راکتی و پهپادی خصمانه است» و از مردم خواستند که دستورالعمل‌های امنیتی را رعایت کنند. وزارت داخله بحرین نیز از شهروندان خواست «آرامش خود را حفظ کرده و به نزدیک‌ترین مکان امن بروند».

سنتکام اعلام کرد که کشتی‌های تجاری همچنان به فعالیت خود در تنگه هرمز ادامه می‌دهند.