
Archived BBC public responses to complaints  

 

2022 

 

The Big New Years & Years Eve Party, BBC One, 31 December 2021 

Summary of complaint 

We've received complaints from viewers unhappy with some of the content in the broadcast as live 

concert. 

 

Our response 

The event and the staging of this late night show is intended to be a celebration for all and we hope 

that for the majority of viewers watching, the tone of the overall concert remained within general 

audience expectations. 

----------------------------------------------------------------------------------------------- 

Today, Radio 4, 31 December 2021 

Summary of complaint 

We received complaints from listeners who feel it was inappropriate to have Ian Maxwell on the 

programme to discuss Ghislaine Maxwell's conviction. 

 

Our response 

The BBC has covered the guilty verdict against Ghislaine Maxwell extensively, including interviews 

with her victims. The decision to interview Ian Maxwell was related to the family’s highly publicised 

decision to appeal the verdict. For good reason it is unusual to interview the relative of a convicted 

criminal after the end of a court case, and this was a finely balanced editorial judgement. A great 

deal of time was spent deliberating how to conduct the interview and ensuring it was set within a 

context which placed the emphasis on the victims of Maxwell’s crimes. The interview itself robustly 

challenged the Maxwell family arguments in favour of an appeal; specifically Mishal Husain 

challenged Ian Maxwell with the individual testimony of each of the four women who were part of 

the case. The interview was preceded by a clip of Annie Farmer, the only one of Maxwell’s victims to 

speak publicly after the verdict and his arguments were critiqued immediately afterwards by an 

interview with a barrister who specialises in cases involving abuse and violence against women and 

girls. 

----------------------------------------------------------------------------------------------- 

 

BBC News, January 2022 

Summary of complaint 

We have received complaints from people who feel we haven’t sufficiently reported on Barry 

Gardiner’s association with the person named in the interference alert issued by MI5 to Parliament. 

Our response 

We have reported comprehensively on the alert issued by MI5 alleging an agent working for the 

Chinese Communist Party had infiltrated Parliament in order to interfere in UK politics, the nature of 

the claims made against Christine Lee, the individual named by MI5, and offered analysis of the 

security and political implications.  While we have made clear that Ms Lee has had access to 



politicians of all parties, we proportionately and fairly detailed the nature of Ms Lee’s association 

with Labour MP Barry Gardiner, as the MP who received the most funding from Ms Lee, and that her 

son worked in Mr Gardiner’s office.  Our coverage included Mr Gardiner’s response to this. 

 

We believe our reporting of this story has accurately and impartially explained the circumstances 

involved, reflecting statements made by the Home Secretary and the Chinese Embassy in London, 

and the perspective of voices from across the political spectrum. 

 

----------------------------------------------------------------------------------------------- 

 

BBC News, Highway Code changes, January 2022 

Summary of complaint 

We received complaints from some audience members who were unhappy that reports on Highway 

Code changes did not mention horse rider safety. 

 

Our response 

There are dozens of changes to the Highway Code which come into force on 29th January, and we’re 

unable to cover each change in every report or short bulletin. A report on TV and radio earlier this 

week focussed on pedestrians and cyclists. However we’re covering the story again this weekend 

with a closer focus on the issues of horse and horse rider safety. 

 

----------------------------------------------------------------------------------------------- 

BBC News, January 2022 

Summary of complaint 

We received complaints from people who feel that our recent news coverage has been biased 

against the Prime Minister, and hasn’t given sufficient prominence to stories related to Sir Keir 

Starmer and the Labour Party. 

 

Our response 

We report independently and the choices on which stories we cover, and the prominence we give 

them are impartial editorial judgements made based on the merit of each individual story;  this 

principle applies to our coverage of any story related to any politician or any political party. 

 

We have reported on the photo of Sir Keir Starmer drinking a beer with colleagues, made clear the 

Covid measures that were in place at the time, and reflected the response from Sir Keir’s political 

opponents.  We have scrutinised the details of this story with senior Labour representatives across 

our news and current affairs programmes.  During an interview on Sunday Morning, Sophie Raworth 

questioned Sir Keir in depth on allegations that this was a breach of Covid rules. 

 

We believe our coverage of this story has been fair, duly impartial and proportionate. Our analysis of 

the political implications has legitimately reflected this in the context of stories about gatherings at 

Downing Street. 

----------------------------------------------------------------------------------------------- 

BBC News, Downing Street party allegations, January 2022 

 



Summary of complaint 

We received complaints from people who feel there has been too much coverage of the May 2020 

Downing Street party allegations and/or that coverage has been biased against the Conservative 

Party.  

 

Our response 

We take our responsibility to report accurately and with due impartiality very seriously and we don’t 

agree our coverage of the Downing Street parties story has been biased or disproportionate.    

 

The leaking of an email inviting Downing Street staff to a drinks party in the garden of Number 10 in 

May 2020 and a Downing Street apology to Buckingham Palace for two staff parties held in Number 

10 on the night before Prince Philip's funeral have come as the Prime Minister faced mounting 

pressure over several events that are alleged to have taken place during lockdowns in 2020 and 

2021.  

 

We believe our coverage has reflected the seriousness of these allegations and how much national 

interest there is in the story.  

 

Our coverage has included perspectives from across the political spectrum, including different views 

from within the Conservative Party, and has adhered to editorial guidelines on impartiality 

throughout.   

 

We have made clear that Boris Johnson has apologised for attending the event in the Downing 

Street garden in May 2020 and has said he understands the public's ‘rage’ over it. We have also 

reported that the Prime Minister has said he believed that this was a work event, that Mr Johnson 

has denied he was warned the event risked breaking lockdown rules, and has said that Sue Gray’s 

investigation into alleged Covid-19 rule breaking in Downing Street and government departments is 

allowed to run its course.   

 

BBC News has also reported in detail on other stories during this period, such as the latest 

developments in the Covid-19 pandemic, the humanitarian crisis in Afghanistan, the US civil suit 

brought against Prince Andrew, the anticipated increase in UK energy bills and the Novak Djokovic 

Australian visa row. 

 

----------------------------------------------------------------------------------------------- 

 

BBC News, Downing Street party allegations and Sue Gray’s initial findings, January and February 

2022 

Summary of complaint 

We received complaints from people who think we’ve given too much coverage to allegations of 

parties in Downing Street and to Sue Gray’s initial findings into this matter. 

 

Our response 

Our coverage of gatherings in Downing Street, allegedly in breach of Covid restrictions, and Sue 

Gray’s initial findings into this, has offered fair and impartial analysis of the political implications and 

potential consequences. The claims about lockdown parties have led to calls for the Prime Minister’s 

resignation, from Opposition parties, but also from some on his own side, with the Metropolitan 



Police having now launched an investigation into the matter;  our coverage has been proportionate, 

reflecting the significance and seriousness of these allegations. 

 

We have scrutinised these claims in detail, reporting the known facts, and making clear the 

distinction between information which has been verified and events which are disputed.  We have at 

all times reflected Boris Johnson’s position. 

 

----------------------------------------------------------------------------------------------- 

 

The Apprentice, Candidates fishing task, BBC One, 27 January 2022 

Summary of complaint 

We received complaints from people who felt the fishing task was inappropriate. 

 

Our response 

Each week the candidates are given a business-themed task which is designed to test them on 

important business skills.  For this task Lord Sugar explained that in the past year British shoppers 

spent billions of pounds on seafood and the candidates were asked to undertake a task within that 

sector.  

 

The pollock and crab sourced was not caught for entertainment purposes and it was all caught and 

sold for consumption and there was no fish food wastage from this task. The programme makers 

worked closely with official fishing governing bodies and fishing industry experts and associations 

throughout this challenge. They ensured that the seafood caught, and the way in which it was 

caught, was sustainable and that it was stored and transported within fishing regulations. 

 

----------------------------------------------------------------------------------------------- 

BBC News, Line of questioning to the Prime Minister during a press conference in Kyiv, 1 February 

2022 

Summary of complaint 

We received complaints from people who thought it was inappropriate for James Landale to ask the 

Prime Minister a question about his political future during a press conference in Kyiv. 

 

Our response 

The press conference in Kyiv came amid an ongoing police investigation into Downing Street 

gatherings, further calls for the Prime Minister’s resignation, and the initial findings of Sue Gray’s 

report having been published the previous day.  Given the significance of this story and potential 

political consequences, we believe it was legitimate for James Landale to use this opportunity to 

question Boris Johnson about this;  it’s not uncommon for the Prime Minister to be asked about 

domestic issues when carrying out foreign trips.  James’ other questions focused on the situation in 

Ukraine.  

 

We have been following developments in Ukraine in detail, and will continue to do so. 

----------------------------------------------------------------------------------------------- 

 

BBC News, Canada's truckers protest, February 2022 



Summary of complaint 

We have received complaints from people who feel there has been a lack of coverage of the 

truckers' 'Freedom Convoy' in Canada. 

 

Our response 

We have reported on the ‘Freedom Convoy’ and events in Ottawa across BBC News.  The following is 

not exhaustive, but coverage has included BBC Breakfast, BBC News Channel, News at One/Six/Ten, 

The World at One, PM and online:  

 

https://www.bbc.co.uk/news/world-us-canada-60202050   

https://www.bbc.co.uk/news/world-us-canada-60164561   

https://www.bbc.co.uk/news/world-us-canada-60190452 

https://www.bbc.co.uk/news/world-us-canada-60218354  

https://www.bbc.co.uk/news/world-us-canada-60293708  

https://www.bbc.co.uk/news/av/world-us-canada-60296862   

 

Also, BBC Americast looked at what the protest means for the US - 

https://www.bbc.co.uk/programmes/p0blm3jv 

 

----------------------------------------------------------------------------------------------- 

 

The Graham Norton Show, Ukraine, BBC One, 4 February 2022 

Summary of complaint 

We received complaints from people unhappy with a joke Graham Norton made about Russia and 

Ukraine. 

 

Our response 

Each week the programme begins with a monologue from Graham in which he makes reference to 

the latest news stories. On this occasion these concerned Boris Johnson’s recent trip to Ukraine.  We 

appreciate the seriousness of the current situation there and can assure you there was no intention 

to cause any offence with these remarks. Comedy is one of the most subjective areas of 

programming and while no subject is off limits we appreciate that some jokes may resonate 

differently for those with personal experience of a particular situation. 

 

----------------------------------------------------------------------------------------------- 

Great British Menu sound quality, BBC Two, 3rd February 2022 

Summary of complaint 

We received complaints from people about the sound quality in this programme. 

 

Our response 

A technical error occurred affecting the sound which we have investigated and shouldn’t happen 

again. 

 

The programme as it should have played out is available on iPlayer should you wish to revisit it - 

 

https://www.bbc.co.uk/iplayer/episode/m001447v/great-british-menu-series-17-3-central-

https://www.bbc.co.uk/news/world-us-canada-60190452


judging?seriesId=m001441q 

 

----------------------------------------------------------------------------------------------- 

BBC News, Line of questioning to the Prime Minister during the NATO press conference in 

Brussels, 10 February 2022 

Summary of complaint 

We received complaints from viewers who felt that it was not appropriate for Laura Kuenssberg to 

question the Prime Minister about the Met Police investigation during a NATO press conference. 

 

Our response 

We believe it was legitimate for Laura to use this opportunity to question Boris Johnson about the 

latest domestic developments. Laura’s other questions to Mr Johnson and Mr Stoltenberg focused 

on the immediate situation in Ukraine.  

 

At a time of international concern, any issue which could affect the UK’s leadership remains 

significant. It’s not uncommon for the Prime Minister to be asked about domestic issues when 

carrying out foreign trips.  

 

We have been following developments in Ukraine in detail, and will continue to do so. 

 

----------------------------------------------------------------------------------------------- 

 

BBC News, Novak Djokovic Interview, 15 February 2022 

Summary of complaint 

We received complaints from some viewers who felt Novak Djokovic's interview was given too much 

prominence and felt it is irresponsible for the BBC to provide him with a platform to air his views 

against the Covid vaccine. 

 

Our response 

The BBC’s exclusive interview is the first time Novak Djokovic has spoken about his position himself, 

and our news editors judged that the interview was of genuine significance and was of interest to 

our audience, particularly in light of what unfolded in the build-up of the Australian Open in January.  

 

We appreciate that not everyone will agree with our choice of story running orders, but we consider 

that this has been a big ongoing news story which also encompasses key issues such as mandatory 

vaccination and international travel restrictions. 

 

There are still many people who choose not to be vaccinated and we think it is important to hear 

from all sides of the discussion. However the BBC has always made clear the scientific and medical 

consensus on vaccination and its effectiveness, and we have done so throughout our coverage of 

this story. 

 

----------------------------------------------------------------------------------------------- 

 

BBC News, Sir Keir Starmer being harassed outside Parliament, February 2022 



Summary of complaint 

We received complaints from people who feel we misrepresented the circumstances regarding Sir 

Keir Starmer being harassed by protesters outside Parliament. 

 

Our response 

When reporting on Sir Keir Starmer being mobbed by protesters outside Parliament, we fully 

explained the circumstances surrounding this incident, reflecting the range of comments being 

shouted at Sir Keir;  we played footage in which these cries could be heard, which included “Jimmy 

Savile”.  As part of our coverage we believe it was fair and legitimate to explore whether there was a 

link between what happened to Sir Keir and the Prime Minister’s false claims in the House of 

Commons a week earlier about Sir Keir’s failure to prosecute Jimmy Savile while in his role as 

Director of Public Prosecutions.  

 

Boris Johnson had faced criticism for these remarks, including from some Conservative MPs, with a 

senior aide of his having resigned over his refusal to apologise.  Our reports included the Prime 

Minister’s statement in response to the harassment, which condemned the protesters, and his 

further clarifications on the comments he had made in relation to Sir Keir and Jimmy Savile.  Our 

analysis of this story was duly impartial, reflecting voices from across the political spectrum. 

 

----------------------------------------------------------------------------------------------- 

BBC Radio 2, Paul O'Grady, February 2022 

Summary of complaint 

Some listeners are unhappy with the changes to Paul O’Grady’s show on BBC Radio 2. 

 

Our response 

Paul is much-loved by many of our listeners, and whilst we’re making this change to Sunday 

afternoons, he very much remains a firm favourite here in Wogan House.  

 

We’ve changed the broadcast pattern of Paul’s show so that he’s now on air for two 13 week series 

each year. This doesn’t significantly alter the number of shows he’s been signed up to do on Radio 2, 

but having this consistent pattern will make it a lot easier for us to signpost for listeners when he’s 

on air. Rather than have a range of deputies host the show throughout the year, we’ll now have Rob 

Beckett on Sunday afternoons with his own series, alternating with Paul’s. 

 

We understand that listeners never want their favourite bits of the Radio 2 schedule to change, but 

our plans do evolve over time, and that’s the case here. 

 

Paul will be back on Sunday 22nd May for another 13 week run. 

----------------------------------------------------------------------------------------------- 

Sunday Morning, Boris Johnson Interview, BBC One, 20 February 2022 

Summary of complaint 

We received complaints from viewers who felt that our presenter was aggressive towards the Prime 

Minister, and it was inappropriate to raise questions about alleged parties in Downing Street. 



Our response 

The interview was conducted in Munich after a speech the Prime Minister gave about the increasing 

threat of war in Ukraine. Sophie Raworth began by questioning Boris Johnson on the UK’s stance 

towards Russia and the ways in which the Government had offered help to Ukraine. She challenged 

him on whether Britain was acting swiftly enough and the dangers for the rest of Europe if an 

invasion took place.   

 

This was also the first opportunity the programme has had to question the Prime Minister about 

allegations of parties in Downing Street since the story broke. This is clearly a matter of considerable 

public interest and Mr Johnson was challenged on whether he would resign if he was found to be in 

breach of the law. Sophie Raworth explained she was asking him about a point of principle rather 

than the detail of what was being investigated. The Prime Minister said he understood her curiosity 

and her line of questioning but did not wish to comment further until the end of the process. The 

exchanges were polite and courteous and the Prime Minister was able to make his points. 

 

The interview then moved on to matters around the Royal Family and the ending of Covid 

restrictions. 

 

The role of the programme is to hold people in positions of responsibility to account for their 

decisions and allow them to answer criticism as was the case here. 

----------------------------------------------------------------------------------------------- 

 

Panorama, BBC One, 14 February 2022 

Summary of complaint 

We received some complaints from viewers who felt the investigation misrepresented the dairy 

industry and failed to reflect the views of farmers. 

 

Our response 

BBC Panorama ensured a range of views and opinions were heard during this episode. We took a 

number of steps to report with due impartiality, and reflect things from the perspective of the Dairy 

Industry too: 

 

The economic pressures on the dairy industry were reflected clearly throughout the film. 

We included the team’s visits to two dairy farms whose efforts to maintain high standards of animal 

welfare were clearly conveyed to the audience.  

We reported the UK dairy industry’s view that it has some of the highest animal welfare standards in 

the world. 

We included input from a representative from the National Farmers Union. 

The programme also interviewed a vet with extensive experience of working with dairy herds, to put 

the undercover filming into context within the wider dairy industry.  

We feel the programme was duly accurate and fairly portrayed the issues involved, bearing in mind 

the specific editorial focus on this occasion. 

 

----------------------------------------------------------------------------------------------- 



 

BBC One, Match of the Day - Luton Town v Chelsea, March 2022 

Summary of complaint 

We received some complaints about our coverage of Luton Town v Chelsea on 2 March, from people 

who felt our team showed bias against Roman Abramovich/Chelsea F.C. 

 

Our response 

Prior to the match, news broke of Roman Abramovich’s decision to sell Chelsea F.C., which naturally 

became a talking point on the programme. 

 

Abramovich’s statement was read out in full at the start of the programme and again at half-time, 

and Chelsea Head Coach Thomas Tuchel was given the opportunity to answer questions after the 

match.  

 

Our team talked about the huge impact the sale could have on the team, based on their own 

experience in the field, and brought the sale into the wider context of the situation in Ukraine.   

 

Henry Winter of The Times also provided analysis of the statement and the possible ramifications for 

the team. 

 

We feel that this subject was handled sensitively and professionally, and do not agree that the team 

showed any bias against either Roman Abramovich or Chelsea F.C. 

 

----------------------------------------------------------------------------------------------- 

News at Ten, War in Ukraine, 10 March 2022 

Summary of complaint 

We've received complaints from audience members who were unhappy a report about the war in 

Ukraine included footage of dead bodies.   

 

Our response 

The Russian invasion has been an incredibly disturbing story to cover, and we have been careful to 

be as sensitive as possible when reporting any information or images. We have an obligation to 

provide comprehensive coverage of the day’s major stories and to reflect the desperate reality of 

the situation. Sometimes, strong images are necessary to convey the full intensity of a story. Our 

News teams always think very carefully and always deliberate before including strong images in any 

report. Here we felt it was editorially justified. 

 

We were careful not to show the faces of the people, and we did not broadcast any information that 

might have been able to identify them. We try to curb showing sensitive images before the 

watershed, and so this image was only included in our late bulletins on BBC One. Our Newsreaders 

also gave a warning before the beginning of the report to give our audience a sense of the content 

and tone of the piece. 

 

----------------------------------------------------------------------------------------------- 

Sara Cox, Radio 2, 15 March 2022 

 



Summary of complaint 

We received complaints about a comment Sara made regarding fairground rides. 

 

Our response 

Sara made an off the cuff comment in response to a listener text about rollercoaster rides and was 

referring to her own childhood memories of fairground rides and not present day standards.  

 

She did not mean to offend any of her listeners and the comment was in no way intended to be 

derogatory to local fairs. 

 

----------------------------------------------------------------------------------------------- 

 

The British Academy Television Awards, BBC One, 2022 

Summary of complaint 

We received complaints about our coverage of The British Academy Television Awards 2022. 

 

Our response 

Comedy is one of the most subjective areas of programming and views will always differ on what's 

acceptable, and what's appropriate at different times of the day. It’s never our intention to offend 

viewers and we always think very carefully about what we broadcast to ensure that it isn’t outside of 

the expectations of the majority of the audience. We acknowledge that not everyone will agree with 

the decisions we take but this is something we do take seriously. 

 

----------------------------------------------------------------------------------------------- 

 

BBC News, NATO Summit, 24 March 2022 

Summary of complaint 

We received some complaints about Sarah Smith's reports on the NATO Summit, from viewers who 

felt a clip showing leaders preparing for a photograph was misleading and biased against Prime 

Minister Boris Johnson.  

 

Our response 

Sarah Smith’s reports on the NATO Summit covered the main developments of the day, showing 

footage of both Prime Minister Boris Johnson and President Joe Biden’s speeches and reflecting 

decisions made by the alliance. 

 

We don’t believe that Sarah’s reports gave a misleading view of the events of that day. While the 

leaders gathering for a photograph was one of several short clips shown of the Summit, we strongly 

reject any claims that the footage was doctored or misleadingly edited. 

 

----------------------------------------------------------------------------------------------- 

BBC News Website, 14 March 2022 

Summary of complaint 

We received complaints that our article Pensioner arrested after dismembered body found used 

female pronouns to refer to the murder suspect. 



Our response 

Our use of female pronouns was in accordance with our style guide, although we accept that the 

earliest version of the article initially made no reference to the fact that Harvey Marcelin recently 

identified as a woman. 

 

We subsequently added a line which explained this, as a relevant fact to help readers make sense of 

the story. 

 

Our article also clearly set out further details including the charges in this case, the ongoing police 

investigation and Marcelin’s criminal record and having admitted to having "problems" with women. 

----------------------------------------------------------------------------------------------- 

 

Little Britain, BBC iPlayer, 2022 

Summary of complaint 

We received complaints about a sketch in Little Britain on iPlayer. 

 

Our response 

All jokes in our output are judged on context and intent. The sketches in which the character Linda 

Flint makes reference to the appearance or race of a series of people are intended to expose and 

ridicule some of the outdated prejudices and racism that still exist in parts of British society, which is 

more apparent when viewing the sketches within the context of a full episode, and across the series 

as a whole. The programme is part of the BBC’s comedy archive and information is provided for 

iPlayer viewers about the inclusion of discriminatory language. 

 

----------------------------------------------------------------------------------------------- 

 

The One Show, BBC One, 13 April 2022 

Summary of complaint 

We received complaints from viewers who were unhappy about comments made by the actor Dan 

Stevens. 

 

Our response 

The One Show is a live topical entertainment programme where the hosts are joined by a variety of 

guests to discuss a broad range of subjects. Actor Dan Stevens was a guest on Wednesday 13 April 

and made comments about Boris Johnson in response to a question from the hosts about his new TV 

project before going on to talk about the series. These comments were taken in jest and the hosts 

moved the conversation on to the focus of the interview. 

 

----------------------------------------------------------------------------------------------- 

BBC News, PPE procurement process investigation, May 2022 

Summary of complaint 

We’ve received complaints from audience members who feel we haven’t sufficiently reported on 

the recent execution of search warrants at several properties by the Isle of Man Constabulary. 

 

Our response 



Decisions about stories are based on a range of editorial considerations, including legal advice. We 

conduct our own checks on stories in order to be sure we can stand by our journalism. 

 

Since the start of the pandemic we have reported extensively on the government’s efforts to secure 

PPE and problems with the procurement process. This is a developing story and we will continue to 

follow it closely. 

 

----------------------------------------------------------------------------------------------- 

BBC News, Allegations Sir Keir Starmer breached Covid rules, April and May 2022 

Summary of complaint 

We received complaints from people who feel we’ve given insufficient coverage to allegations Sir 

Keir Starmer breached lockdown rules while attending an event in the constituency office of a 

Durham MP, in the run-up to the Hartlepool by-election last year. 

 

Our response 

We have covered allegations that Sir Keir Starmer breached Covid rules, while attending an event in 

Durham last April, across our news and current affairs programmes, on television, radio and online, 

offering analysis of the political implications.  We first reported on this story when the photo 

emerged in January of Sir Keir drinking a bottle of beer whilst at this gathering, and we have since 

followed all developments, reflecting the position of Durham Police, Sir Keir and the Labour Party, 

and the response from Sir Keir’s political opponents.  

 

We have scrutinised the details of these allegations with senior Labour representatives, making clear 

the circumstances involved and rules that were in place at the time, and challenged them on new 

information as it has come to light;  this has included interviews with Sir Keir himself on the Today 

programme, BBC Breakfast and Sunday Morning. 

 

We believe our reporting has been proportionate, fair and duly impartial, and has legitimately 

reflected this in the context of both proven and alleged breaches of Covid regulations in Downing 

Street.  We will continue to apply this approach to our ongoing coverage of this story and the 

potential political consequences. 

 

----------------------------------------------------------------------------------------------- 

 

BBC News Website, 13 May 2022 

Summary of complaint 

We received complaints that our article Shireen Abu Aqla: Violence at Al Jazeera reporter's funeral in 

Jerusalem was misleading and/or displayed pro-Israeli bias. 

 

Our response 

The earliest version of our story did refer to how “violence broke out” and that Shireen Abu Aqla’s 

coffin “was jostled as Israeli police and Palestinians clashed”, and carried the headline “Shireen Abu 

Aqla: Clashes at Al Jazeera reporter's funeral in Jerusalem”. 

 

When it became clearer what video footage at the funeral was showing as more information from 

the scene became available, we amended these sentences to instead to refer to how “Her coffin 



almost fell as Israeli police, some using batons, waded into a crowd of Palestinians gathered around 

it” and that “Israeli police have hit mourners”, while also including the footage at the top of the 

article so readers could see this for themselves. 

 

The headline also completely moved away from describing the incident as “clashes”. 

 

We then added a report from Tom Bateman at the scene in which he described an “extraordinary” 

push by heavily armed Israeli police towards the mourners and referred to the emergence of videos 

showing “Israeli police beating and kicking the pallbearers who were in retreat carrying Shireen Abu 

Aqla's coffin”. 

 

We acknowledge that readers had concerns with how we initially described the actions of the Israeli 

police. 

 

While we consider these updates to have addressed those concerns, we have discussed these points 

with senior news editors and they acknowledge we should have been quicker to make these 

changes. 

 

----------------------------------------------------------------------------------------------- 

 

EastEnders, Ben's Storyline, BBC One, 23 May 2022 

Summary of complaint 

We received complaints from viewers unhappy with some of the content in this episode.  

 

Our response 

EastEnders has been a pre-watershed BBC One staple for over 37 years and has a rich history of 

dealing with challenging and difficult issues and Ben’s story is one of these. 

 

We have worked closely with organisations and experts in the field to tell this story which we hope 

will raise awareness of sexual assaults and the issues surrounding them. 

 

We are always mindful of the timeslot in which EastEnders is shown and we took great care to 

signpost this storyline prior to transmission, through on-air continuity and publicity as well as 

providing a BBC Action Line at the end of the episode which offers advice and support to those 

affected by the issue. 

 

----------------------------------------------------------------------------------------------- 

BBC digital-first announcement, May 2022 

Summary of complaint 

We received complaints from people who are unhappy with the plans to change the way the BBC 

distribute some of the smaller linear channels. 

 

Our response 

The Director-General Tim Davie has outlined that the BBC must reform to stay relevant to audiences 

and continue to provide great value for all. This will include changes to current content and services. 

 



The proposed changes to the way we distribute our content on some of the smaller linear channels, 

such as BBC Four, CBBC and BBC Radio 4 Extra, will not be made for at least another three years. 

 

Detailed information about the plan to deliver a digital-first BBC can be found on the following 

website: https://www.bbc.co.uk/mediacentre/2022/plan-to-deliver-a-digital-first-bbc 

----------------------------------------------------------------------------------------------- 

 

BBC News, The Service of Thanksgiving, 3 June 2022 

Summary of complaint 

We’ve received complaints from audience members who feel the audio of Boris Johnson arriving at 

St Paul’s Cathedral for The Service of Thanksgiving was edited. 

 

Our response 

The BBC did not change or edit the sound on any of its recordings of the arrivals to St Paul’s 

Cathedral, and its coverage clearly demonstrated the crowd’s reaction to the Prime Minister’s 

arrival. 

 

As is standard for an event of this nature, there were a number of different crews filming. Jane Hill 

was filmed commentating live on the arrivals at the service and the crowd’s reaction. Other BBC 

coverage used a ‘clean feed’ of the arrivals, that is, sound and pictures from another crew which did 

not have commentary on top. 

 

----------------------------------------------------------------------------------------------- 

 

Johnny Depp Trial Verdict, BBC News, June 2022 

Summary of complaint 

We’ve received complaints from audience members who feel our reporting on the verdict of the 

Johnny Depp defamation trial has been biased against him, or we haven’t provided sufficient context 

for the outcome. 

 

Our response 

We have provided detailed coverage of the trial, including the evidence brought forward and witness 

testimonies, throughout its duration. When the verdict was announced, we again provided a 

thorough analysis of the story, and we included a range of reactions to the verdict in our reporting. 

Some of these voices included fans who were outside the courtroom, spokespeople from domestic 

violence charities, and the statements provided by Mr Depp and Amber Heard themselves. Further 

to this, we have also explained the wider context of the previous court case in the UK, and the 

implications this trial could have for both Mr Depp and Ms Heard. 

 

We appreciate that this has been a highly emotive issue, and there has been a significant audience 

interest in the outcome of this trial. However we don’t consider we have taken a view on this story 

at any point, we have simply reported on the facts and the reactions to it. 

----------------------------------------------------------------------------------------------- 

 

Coverage of 12 July, BBC Northern Ireland, 2022 



Summary of complaint 

We’ve received complaints about the BBC’s plans for television coverage of the Orange Order’s 12 

July demonstrations. 

 

Our response 

We have decided not to resume live BBC television coverage of the Orange Order’s Belfast 

demonstration on 12 July. 

 

Our ambition is to better/more fully reflect Orange Order events across the region through a late 

evening programme of stories and events from eight regional locations, including Belfast. This 

coverage will be complemented by reports on the BBC’s news services across radio, television and 

online. 

 

Our late evening programme involves significant logistical effort and resource. And its scheduling 

and availability on iPlayer gives us the ability to reach a larger audience than an equivalent morning 

time slot. The format of the programme will also allow us to do much more than we can with live 

coverage of a single event. 

 

We know that our decision not to reinstate live television coverage of the Belfast demonstration 

may be disappointing for some people and have made this decision after careful reflection and 

based on all usual editorial considerations. 

 

We will want to explore how we can make audiences aware of other BBC programmes about the 

Orange tradition, coinciding with this year’s 12 July programming, and will confirm these and other 

broadcast details shortly. 

 

We recognise the importance of 12 July events for those taking part and many others within our 

local community. This is something that we will properly reflect within our output, seeking to 

describe and explain the significance of what’s happening and to make it more generally accessible, 

including to those with other backgrounds and beliefs. 

 

----------------------------------------------------------------------------------------------- 

 

The Queen’s Platinum Jubilee: Trooping the Colour, reference to the Irish Guards, 2 June 2022 

Summary of complaint 

We received complaints from some audience members who were unhappy with a reference to the 

Irish Guards. 

 

Our response 

In the ‘Trooping the Colour’ segment of our Jubilee coverage, we heard from a former Irish Guard 

who referred to the Regiment by their nickname, ‘The Micks’.  

 

The full context was given on air at the time with presenter Huw Edwards pointing out that, as it says 

on the Irish Guards website, this is how they are affectionately known.  Nevertheless, Huw still 

questioned this, pointing out that the term can offend, and the former Guard responded and 

explained -“It’s what we call ourselves and actually it’s been our nickname for so long that any 

connotations that may or may not have been have worn off.” 



 

----------------------------------------------------------------------------------------------- 

Chelsea Bridge: Man Tasered in critical condition after River Thames fall, 5 June 2022 

Summary of complaint 

We received complaints that the original headline Man Tasered by police falls into River Thames for 

our article Chelsea Bridge: Man Tasered in critical condition after River Thames fall attributed blame 

to the police. Some readers also feel that the updated article continues to do so. 

 

Our response 

At the time of publication this incident was the subject of both IOPC and Met Police investigations 

and so it was important that our reporting was careful not to pre-empt any findings, including those 

concerning how and why the man got into the water. 

 

While it is true to say that he fell into the River Thames and we quoted the response of a Met 

spokesman that he “…entered the river,” we subsequently amended the headline to more clearly 

separate the fact of the man being tasered from him falling in the water and also updated the article 

to explain that: 

 

Video shared online shows two officers confronting the man, who falls to the ground after the Taser 

is discharged. 

 

He eventually gets up and runs to the side of the bridge, and is seen to pull himself over the edge 

before either officer can reach him. 

 

We will be following this story as it progresses. 

 

----------------------------------------------------------------------------------------------- 

Platinum Jubilee, BBC News, June 2022 

Summary of complaint 

We received complaints from people who felt our coverage of the Platinum Jubilee was biased in 

favour of the monarchy and failed to reflect a republican viewpoint. 

 

Our response 

Our coverage of the Platinum Jubilee reflected the historic nature of this event, the interest it 

generated across the country and around the world, and the different events taking place to mark 

the occasion.  

 

We know the Jubilee meant different things to different people.  We appreciate that the Jubilee 

celebrations weren’t of interest to everyone, and that not everyone is a supporter of the monarchy;  

this is something we acknowledged and explored in our reporting over the Jubilee weekend.  

However, as this was a celebration, our coverage inevitably had a positive tone, and in this context 

we believe it was duly impartial. 

 

----------------------------------------------------------------------------------------------- 

 

Confidence vote in Boris Johnson, BBC News, June 2022 



Summary of complaint 

We received complaints from people who felt our coverage of the confidence vote in Boris Johnson 

was excessive and biased against him. 

 

Our response 

Our coverage of the confidence vote in Boris Johnson reflected the circumstances which had led to 

this, the context in which it occurred, and offered detailed analysis of the political implications of the 

result. We followed developments closely throughout the day, which, given the potential 

consequences of the result, was proportionate. 

 

Our reporting both leading up to and following the vote included the response of Conservative MPs, 

both critical and supportive of Mr Johnson, the views of the Prime Minister’s political opponents 

from other parties, and the reaction of Mr Johnson himself. We believe our coverage was fair and 

duly impartial, reflecting the political significance of this story. 

 

----------------------------------------------------------------------------------------------- 

Wimbledon 2022, Scheduling, BBC One and BBC Two 

Summary of complaint 

We’ve received some complaints about our Wimbledon coverage and the impact it has had on our 

TV schedules. 

 

Our response 

We understand scheduling changes can be frustrating, and we don’t take these decisions lightly. We 

always try to minimise disruption, but during times of live tournament sport like Wimbledon, also 

popular with large sections of our audience, sometimes difficult decisions have to be made, 

particularly over what to air on our flagship channel. 

 

This is a balancing act, and while catering to audiences with such a wide range of tastes and 

interests, we recognise that not everyone will agree with certain changes made. 

 

We always try to inform audiences clearly of any alterations to the schedules, by flashing graphics 

and carrying continuity announcements, but we appreciate some may continue to feel we should do 

things differently on occasion. 

----------------------------------------------------------------------------------------------- 

 

Steve Wright in the Afternoon, BBC Radio 2, July 2022 

Summary of complaint 

We received complaints from people unhappy with the announcement that Steve Wright will be 

leaving the Radio 2 weekday afternoon slot. 

 

Our response 

All radio schedules evolve over time and after nearly 24 years of Steve Wright in the Afternoon, we 

wanted to explore a new weekday afternoon schedule on Radio 2.  Steve is a legendary radio 

broadcaster and producer, known for his passion and commitment in keeping millions of listeners 

entertained each weekday afternoon. We’re thrilled he’ll remain a part of the Radio 2 family to 

present Sunday Love Songs, as well as seasonal specials and regular Serious Jockin’ specials for BBC 



Sounds and Radio 2. 

 

Radio 2 remains committed to and is proud of its multi-generational appeal that serves a 35+ 

audience, a target which hasn’t changed in decades. 

 

----------------------------------------------------------------------------------------------- 

 

Panorama - SAS Death Squads Exposed: A British War Crime? July 2022 

Summary of complaint 

We received complaints from people who felt Panorama’s investigation into SAS operatives in 

Afghanistan was biased against the armed forces. 

 

Our response 

This programme was the culmination of a detailed four-year investigation into the actions of British 

Special Forces in Afghanistan and it raised matters of important public interest. Panorama examined 

a six-month tour by a single SAS unit and found evidence of 54 suspicious deaths; killings which were 

raised to their headquarters as providing cause for concern by senior UK Special Forces officers at 

the time. 

 

Alongside the testimony of dozens of military insiders, much of the evidence featured in the 

programme came from military reports, internal documents and emails from within UK Special 

Forces. 

 

The SAS’s own official account of this tour does not dispute that detainees and unarmed people 

were repeatedly shot dead. 

 

The military reports featured in the programme gave the SAS unit’s account of the raids in their own 

words. They showed that the unit had repeatedly killed people after they had surrendered and been 

detained. The SAS said they had been killed because they had grabbed weapons. Senior Special 

Forces officers considered these accounts to be suspect at the time for a number of reasons, 

including that detainees are routinely searched and restrained. They should, therefore, not be able 

to grab weapons. The experts Panorama consulted agreed that one case of a detainee grabbing a 

weapon is unlikely and that repeated cases are highly suspicious. 

 

The evidence from the military documents was backed up by British military insiders who agreed to 

talk to the programme on condition of anonymity. 

 

Panorama also travelled to Afghanistan to gather its own evidence and went to villages that no 

British investigators have visited, to examine the sites of the shootings. The programme took care to 

ensure that the accounts of local people were placed in context and that they were countered with 

the SAS unit’s accounts of the raids. Panorama also worked to verify their accounts with other 

sources, including those within the British military and a confidential UN investigation which 

concluded one of those killed was a civilian and unarmed when he was shot dead. 

 

Panorama felt there was a strong public interest in publishing the evidence in the programme 

because it hadn’t been properly investigated by the Ministry of Defence. The Royal Military Police 

(RMP) did not find out about the material locked away in the secret file until 2015 – four years after 



the events occurred. Insiders from the Royal Military Police told Panorama they were subsequently 

stopped from carrying out thorough and fully independent investigations. Senior RMP investigators 

told Panorama they were repeatedly prevented from following fundamental lines of enquiry, and 

that the cases were dropped prematurely. They said they were ordered to drop suspects, blocked 

from interviewing key senior UKSF officers and prevented from viewing footage of UK Special Forces 

operations. 

 

The programme did not seek to impugn or criticise British troops in general. Colonel Oliver Lee made 

the point that the vast majority served with great distinction and courage on a really difficult mission 

in Afghanistan. This point was repeated by the Ministry of Defence later in the programme and then 

reiterated by reporter Richard Bilton. 

 

However, Panorama felt the allegations against the SAS were so serious that they clearly merited 

reporting. It is a view that has been supported, among others, by the man who was in charge of 

British armed forces at the time the killings took place. General Sir David Richards, former Chief of 

the Defence Staff, said that "worrying events of the type captured by Panorama are very rare in the 

British armed forces", but that "given the compelling nature" of the evidence, he would order an 

investigation if he were still in charge. 

 

----------------------------------------------------------------------------------------------- 

Women's Euro 2022, Diversity Report, BBC One, July 2022 

Summary of complaint 

We've received some complaints about a report by Alex Scott, shown during half-time of Denmark vs 

Finland on 12 July, discussing the diversity of the women's game. 

 

Our response 

During our coverage, presenter Eilidh Barbour introduced a report by Alex Scott, who’d been 

investigating the lack of diversity within elite women’s football, including the England Women’s 

team. This is a topic that has been highlighted and discussed recently, including by the Football 

Association (FA) and Professional Footballers' Association (PFA), who’ve both recently announced 

plans to increase diversity and accessibility in the women’s game: 

 

https://www.englandfootball.com/articles/2022/May/05/england-football-plan-to-double-female-

talent-pool-20220505 (The BBC is not responsible for the content of external sites) 

 

https://www.bbc.co.uk/sport/football/62009679 

 

During the report we heard from a range of former players and those involved in the game, including 

Kelly Simmons, FA director of the women’s professional game, who shared her view that with many 

academies being run in rural areas, perhaps accessibility is a factor. 

 

We feel these were legitimate questions to explore, but we understand some may feel differently. 

 

----------------------------------------------------------------------------------------------- 

BBC News Special: Our Next Prime Minister, BBC One, 25 July 2022 

https://www.bbc.co.uk/sport/football/62009679


Summary of complaint 

We received complaints from people who felt the debate wasn’t fairly moderated. 

 

Our response 

The debate we hosted was designed to give our viewers the opportunity to make their own 

judgements on both Rishi Sunak and Liz Truss, when their policy platforms, characters and track 

records were under scrutiny.  Sophie Raworth ensured both Mr Sunak and Ms Truss had time to 

respond to questions put to them, but also allowed them to interact and challenge each other.  

Sophie did step in, on occasions with both candidates, when interruptions meant the other wasn’t 

being given the chance to make their point. We believe Sophie moderated this debate in a fair and 

impartial manner.  We will continue to offer detailed coverage and analysis of the Conservative 

leadership race. 

 

----------------------------------------------------------------------------------------------- 

 

Today, BBC Radio 4, 5 August 2022 

Summary of complaint 

We received complaints from people unhappy that a comment made with regards to the 

Hillsborough tragedy wasn’t robustly challenged. 

 

Our response 

During a discussion on the impact of the Premier League 30 years after its launch, Sky football 

commentator Martin Tyler referenced the Hillsborough disaster and appeared to link the tragedy to 

hooliganism.  Martin has since apologised and clarified that these were two separate examples and 

he did not intend to imply that these issues were connected.  However, we regret we did not 

robustly challenge the comment at the time.  BBC News acknowledged on Twitter soon after the 

programme that we should have done so: 

 

https://twitter.com/BBCNewsPR/status/1555483312810082304?cxt=HHwWgIC-oZ31l5YrAAAA 

 

A statement to the same effect was also read out on the following day’s edition of Today. 

 

----------------------------------------------------------------------------------------------- 

 

Sports Report, BBC Radio 5 Live, August 2022 

Summary of complaint 

We've received some complaints from those unhappy that the classified football results will no 

longer be read out on Saturdays within the Sports Report programme on Radio 5 Live. 

 

Our response 

We appreciate the strength of feeling towards the classified football results within Sports Report. It’s 

always difficult when a programme with a special history changes, but there are good reasons for 

the change. 

 

With the addition of the 5.30pm live Premier League match to our coverage, Sports Report has been 

condensed into a shorter programme - cut from 1 hour to 25 minutes. The classifieds were taking 

around 5-7 minutes to read, which would have taken up around a third of the programme – 

https://twitter.com/BBCNewsPR/status/1555483312810082304?cxt=HHwWgIC-oZ31l5YrAAAA


constraining the range of sport we could cover. 

 

We’d like to assure our listeners that results from across the football leagues will still be shared 

during the programme and through the afternoon. Results are also available in full on the BBC Sport 

website and during Final Score on BBC One. Having a live match at 5.30 is a great addition to the 5 

Live schedule. 

 

----------------------------------------------------------------------------------------------- 

Twitter, 18 November 2021 & various dates 

Summary of complaint 

We received a complaint that a BBC video journalist had retweeted praise for one of our interviews 

that described it as “an absolutely glorious masterclass in how a journalist should hold a 

Government accountable for its lies & broken promises.” 

 

Our response 

We consider the retweet ran the risk of endorsing the phrase ‘lies and broken promises’ and was a 

breach of our social media guidelines in relation to impartiality. 

 

There were also a number of examples of ‘liking’ tweets on one side of the debate over transgender 

issues that we consider similarly breached our guidelines. 

 

We are unable to edit these tweets as it is a private social media account and the journalist 

concerned no longer works for the BBC. 

----------------------------------------------------------------------------------------------- 

 

BBC News Website, 28 August 2022 

Summary of complaint 

We’ve received some complaints from people unhappy with the way we updated our report on the 

protest held at the Pride Cymru march in Cardiff,  ( No place for hate, says Pride Cymru after Cardiff 

protest ). 

 

Our response 

We take our responsibility to report accurately and with due impartiality very seriously. As with the 

coverage of any developing news event and its aftermath, the content of the story was updated as 

the story evolved, which is standard practice. 

----------------------------------------------------------------------------------------------- 

 

Have I Got News for You, BBC One, 2 September 2022 

Summary of complaint 

We've received complaints from people who felt the programme unfairly ridiculed Prime Minister, 

Boris Johnson. 

 

Our response 

HIGNFY has always covered the biggest news stories each week and this special episode looked back 



at Boris Johnson’s career in his final few days as Prime Minister – including a look at his many 

appearances on the programme, as both a panellist and as guest presenter. This is not the first time 

HIGNFY has focussed on a single political figure;  the BBC has a long tradition of satire and it isn’t 

unusual for public figures to have their actions scrutinised. No-one in the public eye is exempt. 

 

----------------------------------------------------------------------------------------------- 

 

BBC News Channel, The Queen’s Coffin travels to Edinburgh, 11 September 2022 

Summary of complaint 

Some viewers have complained about comments, and the reaction to them in the studio, about the 

Scottish presbyterian John Knox. 

 

Our response 

We are sorry for the offence caused by the unscripted exchange during our live coverage of the 

cortège carrying the Queen’s coffin. 

 

----------------------------------------------------------------------------------------------- 

BBC TV and Radio schedules; coverage of the death of Her Majesty Queen Elizabeth II, September 

2022 

Summary of complaint 

We’ve received complaints about the level of coverage and changes to the schedule following the 

death of Her Majesty Queen Elizabeth II. 

 

Our response 

The death of Her Majesty Queen Elizabeth II is an event of national and international significance 

which is being reflected in our output.  This has meant changes to our schedules. Programme 

alternatives have been available - including on iPlayer and Sounds. 

 

----------------------------------------------------------------------------------------------- 

EastEnders, portrayal of social workers, BBC One, 29 August 2022 

Summary of complaint 

We received complaints from people who felt the removal of Linda Carter's child misrepresented 

procedures followed by social services. 

Our response 

At no point was it the intention to portray social workers in a bad light and during the course of this 

storyline it was clear that the social worker always wanted what was best for the child. 

 

Audiences are aware that dramas often portray situations that may not be the same as real life and 

we believe EastEnders viewers know to expect big dramatic stories such as these.  

 

That said, EastEnders takes great care when portraying issues such as these and, where appropriate, 

with sufficient accuracy, and the team are grateful for the feedback received on this storyline and 

have taken it into consideration for future. 

 



----------------------------------------------------------------------------------------------- 

 

BBC One and BBC News Channel, Office staff in the background, 8 September 2022 

Summary of complaint 

We've received complaints from people who felt it was inappropriate to see office staff during an 

announcement of the death of the Queen. 

 

Our response 

This programme was broadcast from Studio E, which has the BBC newsroom as its backdrop, and it is 

normal to see staff in the background of news reports. No-one’s actions in the newsroom were 

intended to cause any distraction, nor to give any offence, during the BBC News specials. 

 

----------------------------------------------------------------------------------------------- 

 

Death of Her Majesty Queen Elizabeth II, BBC News, September 2022 

Summary of complaint 

We received complaints from people who felt our coverage of the death of Her Majesty Queen 

Elizabeth II, and the accession of King Charles III, has been biased in favour of the monarchy, and 

should have featured more republican viewpoints. 

 

Our response 

Our coverage of the death of Her Majesty Queen Elizabeth II has reflected the strength of feeling this 

has generated from across the country and around the world;  we have featured tributes from world 

leaders, politicians from across the political spectrum and members of the public.  

 

It is important that our reporting includes a range of perspectives, so we have also heard from those 

who do not believe in the institution of monarchy, their reasons for this, and their views on the 

accession of the King Charles. We have offered detailed analysis on what this transition means for 

the future of the monarchy. 

 

We believe our reporting has been fair and duly impartial, reflecting the impact Queen Elizabeth II 

has had on public life and the historic nature of the end of the reign of the longest serving monarch 

in British history. 

 

----------------------------------------------------------------------------------------------- 

 

BBC One and BBC News Channel, Scottish independence/future of the monarchy, September 2022 

Summary of complaint 

Some viewers have complained about discussing Scottish independence/the future of the monarchy 

during our coverage of royal events in Scotland following the death of Her Majesty Queen Elizabeth 

II at Balmoral. 

Our response 

It was editorially appropriate to discuss the future of Scotland, including its relationship with the 

monarchy, as part of our coverage. 

 



Scottish independence and the union of the United Kingdom remain significant areas of interest to 

many in the audience, so it was important to acknowledge and include a wide range of views within 

our reporting. 

 

We have marked the outpouring of warmth and affection towards Her Majesty Queen Elizabeth II as 

people paid their respects outside Balmoral; as her cortege made its way to Edinburgh; and at the 

Lying at Rest at St Giles’ Cathedral. 

 

Our coverage has been extensive, respectfully reflecting Queen Elizabeth II’s legacy and impact in 

Scotland. 

----------------------------------------------------------------------------------------------- 

 

BBC News, ‘Rejoin’ protest, October 2022 

Summary of complaint 

We have received complaints from people who feel there was insufficient coverage of the 22 

October march in London calling on the UK to re-join the EU. 

Our response 

Many marches and protests take place in cities around the UK and we’re unable to cover them all. 

Decisions on which stories to report on, and the amount of time we spend on them, depend on a 

range of factors, including what other stories are around at the time. We accept that not everyone 

will agree with each decision. 

 

----------------------------------------------------------------------------------------------- 

 

Have I Got News for You, BBC One, 28 October 2022 

Summary of complaint 

We received complaints from viewers who felt that Jamie MacDonald's sight impairment wasn't 

accommodated on the show. 

 

Our response 

Whenever we invite a guest onto the show with access requirements, we always make sure they are 

fully briefed about what to expect in the show beforehand. This was the case with Jamie MacDonald, 

he was fully briefed and consulted on all aspects of the show, including the visual rounds. He wanted 

to use the situation for humour and we simply respected his wishes. 

 

Jamie has also addressed this issue in a Tweet: 

 

“Last night was an amazing career highlight. I absolutely loved being on @haveigotnews. I really 

appreciate how concerned everyone has been on my behalf but at no point did I feel excluded in any 

way @andrewrtalent @RNIB @BBCOne” 

 

Click here to view the tweet 

https://twitter.com/FunnyBlindGuy/status/1586344406080274433?s=20&t=gF41pkwQUZGmjHLK-

LyH8Q 

 

----------------------------------------------------------------------------------------------- 

https://twitter.com/FunnyBlindGuy/status/1586344406080274433?s=20&t=gF41pkwQUZGmjHLK-LyH8Q
https://twitter.com/FunnyBlindGuy/status/1586344406080274433?s=20&t=gF41pkwQUZGmjHLK-LyH8Q


BBC Sport Website Live Page, 26 October 2022 

Summary of complaint 

We've received complaints about a phrase used in a post on one of our live football pages in 

reference to Cristiano Ronaldo, after he left Old Trafford before the conclusion of a match. 

 

Our response 

This phrase was used within our live coverage due to human error. As soon as it was brought to our 

attention, we removed the statement. Unfortunately, it was used on the website without awareness 

of the history of the phrase and any wider connotations around it. 

 

We’re sorry for any upset caused. 

----------------------------------------------------------------------------------------------- 

 

The Papers, 23rd October 2022 

Summary of complaint 

We received complaints from viewers who felt the edition of The Papers broadcast at 22:30 on 23rd 

October was not duly impartial, and that the presenter expressed opinions on the Conservative 

leadership contest. 

 

Our response 

We have reviewed the edition of The Papers broadcast on 23 October at 22:30. This programme did 

not meet the BBC’s editorial standards on impartiality. 

 

Our editorial guidelines state that “presenters, reporters and correspondents are the public face and 

voice of the BBC – they can have a significant impact on perceptions of whether due impartiality has 

been achieved. Our audiences should not be able to tell from BBC output the personal opinions of 

our journalists or news and current affairs presenters on matters of public policy, political or 

industrial controversy, or on ‘controversial subjects’ in any other area.” 

 

In this programme several remarks and reactions from the presenter caused a significant risk that 

the audience could believe opinions were being expressed on the Conservative leadership contest. 

 

In addition, there was insufficient counter and challenge to some of the opinions expressed by 

guests on the programme. 

 

Taken together, this meant that this edition of The Papers did not meet our editorial standards, as it 

gave the audience the opportunity to infer an editorial position on the part of the BBC. This does not 

accord with the BBC’s commitment to editorial impartiality. 

 

----------------------------------------------------------------------------------------------- 

 

Question Time, BBC One, 27 October 2022 

Summary of complaint 

We received complaints from viewers who felt that Julia Hartley-Brewer was an inappropriate guest 

to provide views regarding climate change. 

 



Our response 

We realise that not everybody will share or support Ms Hartley-Brewer’s views on climate change, or 

the rights of the Just Stop Oil group to protest. However Fiona Bruce interjected and challenged Ms 

Hartley-Brewer on a number of the points she made. For example Fiona made it clear that extreme 

weather events are happening more frequently, as well as the finding published in a UN report that 

current global policy could lead to an eventual rise in global temperature of 2.8 degrees.   

 

Other panellists and members of the audience also challenged Ms Hartley-Brewer on her views 

directly during the programme. 

 

Presenters do have to judge when to intervene and when to move the discussion on and in this case 

we are confident that Ms Hartley-Brewer’s climate scepticism was robustly challenged on key points 

and viewers were given sufficient information to put her remarks in context. 

 

----------------------------------------------------------------------------------------------- 

The World at One, Radio 4, 31 October 2022 

Summary of complaint 

We received complaints from listeners who were unhappy that Nigel Farage was a guest on the 

programme. 

 

Our response 

Nigel Farage has been a prominent and vocal campaigner for immigration control for quite some 

time, and it was within this capacity he was invited onto the programme. The programme also 

featured other guests discussing the same issue, including Daniel Sohege from Stand For All, who 

specialises in international refugee law. 

 

Our presenter challenged Mr Farage on his points, for instance his claim that all hotels are ‘full’ of 

immigrants. We appreciate not all listeners will agree with everything every guest might say, but as a 

programme that serves a broad audience with differing perspectives, allowing guests to voice their 

opinions is key. As with all our guests, assertions made by Mr Farage were challenged and 

scrutinised by the presenter. 

 

----------------------------------------------------------------------------------------------- 

 

BBC News Channel, 3rd November 2022 

Summary of complaint 

We have received complaints about a reporter's language on air while reporting about issues of 

overcrowding at an asylum processing centre in Manston, Kent, and the Home Secretary's visit. 

 

Our response 

The reporter acknowledges that during a live insert for BBC News his choice of language was poor. 

 

----------------------------------------------------------------------------------------------- 

World Cup 2022, BBC One, 20 November 2022 



Summary of complaint 

We've received complaints about the World Cup opening ceremony not being shown on BBC One. 

Some also took issue with a discussion during our coverage on human rights in Qatar. 

 

Our response 

Just like previous World Cup and European Championship tournaments, we didn’t show the opening 

ceremony on BBC One. Full build up and coverage of the World Cup has been available across the 

BBC, with the opening ceremony shown on iPlayer, the BBC Sport website, and the Red Button. 

 

With regards to concerns about a discussion on the tournament being held in Qatar, while we have a 

long history of bringing major international football tournaments to audiences, including of course, 

all the action on the pitch, we also have a proven record of addressing topical issues as part of our 

coverage, and this World Cup is no different. 

 

Questions and concerns about human rights in Qatar have been widely discussed, including by 

players themselves, government ministers and representatives, as well as the general public, and so 

we feel it’s important to reflect this debate in our output. 

----------------------------------------------------------------------------------------------- 

 

World Cup 2022, BBC One, 25 November 2022 

Summary of complaint 

We've received complaints about some comments made by Juergen Klinsmann, in reference to the 

Iranian team during our post-match analysis of Wales - Iran. 

 

Our response 

Juergen has since spoken about the matter, on BBC Breakfast, and on our coverage of Spain – 

Germany, clarifying that his words weren’t intended as a criticism of Iran, but he was instead 

praising how the whole team “lives the game”. He highlighted that he’ll try to give Carlos Queiroz “a 

call and calm things down”. 

 

He also tweeted to confirm that his comments were purely about football. 

 

----------------------------------------------------------------------------------------------- 

 

BBC News, Lady Susan Hussey’s comments to Ngozi Fulani, November and December 2022 

Summary of complaint 

We received complaints from people who feel our coverage of the controversy caused by Lady Susan 

Hussey’s comments to Ngozi Fulani, at a Buckingham Palace reception, were biased against Lady 

Hussey. 

 

Our response 

Comments made by Lady Susan Hussey, a senior aide within the Royal household, to Ngozi Fulani, a 

British born charity campaigner, at a Buckingham Palace reception have led to Lady Hussey being 

accused of racism and resigning from her role.  This has also caused a wider discussion about 

attitudes towards race within the Royal Family, with reference to previous allegations made by the 

Duke and Duchess of Sussex.  Our coverage hasn’t taken a position but we have reflected the 



response this has provoked.  We have reported on the formal apology issued by Buckingham Palace 

and the statement from the Prince of Wales.  

 

For context, we have detailed the content of the exchange between the two women, but have made 

clear this is Ms Fulani’s account of the conversation;  we have also heard from someone else present 

at this event who witnessed what was said.  We have included Ms Fulani’s views on what took place 

and how this affected her, which is fair and legitimate.  

 

While Lady Hussey has made no public comment on this issue, we have reflected that she has 

apologised through the Palace.  We have also included contributions from people who know her, 

and have spoken about her many years of public service.  

 

We believe our reporting of this story has been duly impartial and proportionate, offering detailed 

analysis of the issues highlighted. 

 

----------------------------------------------------------------------------------------------- 

 

BBC News, Harry & Meghan Netflix documentary series, December 2022 

Summary of complaint 

We received complaints from people who feel our coverage of the Netflix series Harry & Meghan has 

been excessive and that we have been promoting Netflix. 

 

Our response 

The Netflix series Harry & Meghan has been widely anticipated, with speculation as to what the 

Duke and Duchess of Sussex may say about their experiences within the Royal Family, what this may 

mean for family relations and how this could affect perceptions of the Royal Family.  

 

Prior to the series being released, the trailers issued by Netflix were an indication of the issues which 

would be discussed.  In this context, we broadcast clips of these trailers, which were clearly labelled,  

as part of our analysis.  Our reporting has also reflected allegations that footage and photos used 

within the trailers were misleading. 

 

While this may not be a story of interest to everyone, we believe our coverage has been 

proportionate and duly impartial, reflecting public interest. 


