
 

 

Analysis of complaints 

 

From 1 October 2013 to 31 March 2014 the Unit reached findings on 251 complaints 
concerning 187 items (normally a single broadcast or webpage, but sometimes a broadcast 
series or a set of related webpages).  Topics of complaint were as follows: 

 

Table 1 

Topics of Complaint 

 

 
     No of Complaints      No of Items 

 

 
Harm to individual/organisation  9 9    
Political bias  4 4   
Other bias  67 53   
Factual inaccuracy  120 72   
Offence to public taste  24 23   
Offensive language  3 3 
Sexual conduct  2 2 
Violence  2 2 
Sensitivity and portrayal  1 1    
Bad example (adults)  5 5 
Racism  2 2  
Sexism  2 1 
Offence to religious feeling  1 1 
Commercial concerns  3 3  
Standards of interviewing/presentation  6 6 
 
Total  251 187 

 

In the period 1 October 2013 – 31 March 2014, 20 complaints were upheld (5 of them partly) 
– 8% of the total.  Of the items investigated in the period, complaints were upheld against 17 
items (9% of the total).  12 complaints, about 4 items, were resolved.  This report contains 
summaries of the findings in those cases, and in one case where the provisional finding was 
reached before 1 October but finalised within the period.  
 
 
Standards of service 

 
The Unit’s target is to deal with most complaints within 20 working days of receiving them.  A 
target of 35 days applies to a minority of cases (22 in this period) which require longer or 
more complex investigation.  During the period 1 March – 30 September 2013, 87% of replies 
were sent within their target time. 
 



 
Summaries of upheld/resolved complaints 

 
 
Today, Radio 4, 28 November 2013 

Complaint 

In a discussion about cigarette packaging, a contributor was introduced as the Director-
General of the Institute for Economic Affairs and a smoker. A number of listeners complained 
that mention should have been made of tobacco industry funding for the IEA. 
 
Outcome  

The ECU agreed with the stage one response from BBC News which acknowledged that 
information about the political orientation of the IEA should have been provided but maintained 
that there was no requirement to explore sources of funding. 
Resolved 

 

 

Precision: The Measure of All Things, BBC4, 17 June 2013 

Complaint 

A viewer complained that the programme misrepresented the degree to which the weight of 
an item changes the further away it gets from the earth.   
 
Outcome 

The programme-makers acknowledged that a statement that an object weighing 370g would 
“hardly weigh anything at all” if taken 100,000 metres above the earth should have referred to 
100,000 kilometres.  The inaccuracy was the result of human error and the relevant section 
of the programme was re-edited to remove the inaccuracy. The Editorial Complaints Unit 
considered this to be an appropriate response in the circumstances. 
Resolved 

 

 

Harvest 2013, BBC2, 11 September 2013 

Complaint 

A viewer complained that a sequence about the nutritional benefits of broccoli was inaccurate 
and misleading because it said that broccoli contains Vitamin D.   
 

Outcome 

The programme-makers had acknowledged that broccoli does not contain Vitamin D and had 
already re-edited the programme to remove this error.  The Editorial Complaints Unit 
considered this to be an appropriate response in the circumstances. 
Resolved 

 
 

Vanessa Feltz in for Jeremy Vine, Radio 2, 29 0ctober 2013 

Complaint 

A listener complained that the presenter displayed bias during an interview on the dismissal 
of Sharon Shoesmith, former head of Haringey children’s services.  
 
Outcome 

A passage during the interview was inappropriately antagonistic in tone, which may have 
given listeners the impression that the presenter was expressing her own views on a matter 
of controversy. 
Upheld 



Further action 

The Editor of the programme will discuss the finding with Ms Feltz, with a view to identifying 
how the interview went wrong and avoiding any repetition.  The programme team will review 
the provisions for briefing guest presenters on the handling of controversial subjects. 
 

 

Today, Radio 4, 15 November 2013 

Complaint 

The programme included an interview with Baroness Warsi, arising from her warning that 
Christians in some parts of the world faced extinction because of violence against them.  
Two listeners complained that the interviewer had wrongly identified Israel as a case in point. 
 
Outcome 

The interviewer posed the question: “But are you saying – can I just ask – countries like 
Pakistan that you refer to, or perhaps Israel or even Iraq where there is a functioning 
government – is it just down to the politicians in those countries to speak out and this 
problem could be solved?”.  The intention of the question was to cite Israel as an example of 
a country where there was a functioning government, but the ECU found that, in the context 
of the interview, it nevertheless created the impression complained of. 
Upheld 

 

Further action 

The Editor of Today discussed the findings with the presenter who conducted the interview 

and underlined the need for care when making references to specific countries in the context 
of controversial subjects. 
 
 
Y chromosome: Why men contribute so little, bbc.co.uk 

Complaint 

Two visitors to the page complained that the headline was inaccurate and, together with the 
picture of a somewhat overweight man lounging on a sofa which illustrated the article, 
offensively sexist. 
 
Outcome 

The article itself was an accurate account of a study which sought to minimise the Y-
chromosome contribution from male mice through assisted reproductive technologies, and 
which concluded that it was possible to produce mouse progeny via a Y chromosome which 
was limited to only two genes.  As the study had no direct bearing on human reproduction, 
the headline was misleading.  However, the ECU did not consider it or the illustration (though 
of little relevance) to be offensively sexist. 
Partly upheld 

 

Further action 

Staff will be reminded that, while there is a place for humour in online output, headlines and 
associated material should be directly related to the content of the report in question. 
 

 

What’s Killing Our Bees? A Horizon Special, BBC2, 2 August 2013 

Complaint 

A viewer complained that a sequence in the programme misrepresented the extent to which 
traditional breakfast foods rely on bee pollination for their production.  In particular, he said it 
was wrong to suggest that dairy products would become unavailable. 
 



Outcome 

The ECU agreed the programme gave the impression that bees play a significantly greater 
role in the production of our food than is actually the case.  We recognised there were a 
number of caveats included in the script but concluded that the cumulative effect of the 
words and pictures would have resulted in a materially misleading impression. 
Upheld 

 

Further Action 

The Editor discussed the finding with the production team and reinforced the need for due 
accuracy. The programme will not be repeated in its original form. 
 
 

Patrick Kielty, Radio 2, 29 May 2013 

Complaint 

A listener complained that a contributor to the programme was allowed to put forward his 
opposition to an impending badger cull without challenge or any balancing comment. 
 
Outcome 

The ECU took the view that, although listeners would have understood the contributor was 
expressing a personal view, the cull is a controversial issue.  The programme should have 
made clear that this was just one opinion on the subject and there are those who believe that 
culling badgers will help to stop the spread of bovine Tuberculosis in cattle.  
Upheld 

 

Further Action 

The Editor, Editorial Standards, Radio 2, has met with the production team and the presenter 
involved to clarify their responsibilities in achieving impartiality and this has been reinforced in 
writing to the presenter’s representatives. 
 

 

Motorway Cops, BBC 1, 23 September 2013 

Complaint 

The programme reported on a fatal accident which had been caused by horses escaping 
from a field and straying onto a main road.  The programme concluded that the reason for the 
horses’ escape “remains a mystery”.  The viewer complained that the programme had thus 
suggested that the owners of the horses may have been at fault whereas a coroner’s inquest 
had concluded that, while there was no conclusive proof, it was “highly probable that 
someone has tried to remove the horses in an attempt to steal them”. 
  
Outcome 

The ECU found that the programme’s formulation did not accurately reflect the conclusion of 
the coroner’s inquest.  
Upheld 

  
Further action 

The programme-makers agreed that the words used did not adequately reflect the Coroner’s 
conclusion. They undertook that, in the event that this episode of the programme is repeated, 
the commentary in question will be removed or amended to reflect the Coroner’s conclusion 
more accurately. 
 



 

Beyond Belief, Radio 4, 19 August 2013 

Complaint 

The programme explored Buddhist attitudes to violence, and took the situation of the Muslim 
Rohingya minority in Burma (who have experienced violence from members of the Buddhist 
majority) as a contemporary case in point.  A listener complained that one of the speakers in 
the discussion, a journalist with the BBC’s Burmese Service, appeared to be expressing 
personal support for the Burmese government and the Buddhist majority. 
  
Outcome 

The ECU found that the speaker had expressed himself in terms which gave the impression 
of taking sides on a controversial issue. However, the ECU accepted assurances that he had 
not, in fact, been expressing his own view, but had simply failed to make clear that he was 
reporting the majority and government view.   
Upheld  

  

Further action 

The head of the Burmese Service discussed the finding with the journalist, emphasising the 
need for care over clarity of language and better preparation and briefing for features in non-
news programmes. 
 
 

America's forgotten black cowboys, BBC News Online 

Complaint 

A reader made a number of complaints about an article on black cowboys, which 
accompanied a radio programme on the subject.  Amongst other claims of accuracy and 
bias he maintained that the article misrepresented the true number of black cowboys in the 
old west of America. 
 
Outcome 

The ECU found that a reference by one of the interviewees to the number of black cowboys 
on the Texas trails (25%) had been understood to refer to the entirety of the old west.  While 
there is some consensus on this estimate in the case of Texas, this would not hold true in 
other areas.  The available evidence did not support the claim that a quarter of all cowboys 
were black, and the article was therefore misleading on a single but material point.   
Partly upheld 

 
Further action 

Reporters will be reminded that when using quotes from a broadcast interview for another 
outlet such as online, they ensure the context of the original comment is not lost. 
 

 

North West Today, BBC 1 (North West) 27 November 2013 

Complaint 

The lead story in the 8.28am bulletin reported that one of the region’s MPs “says she’s been 
contacted by householders who’ve been told that shale gas extraction near their homes could 
invalidate their insurance”.  A viewer complained that this was misleading, saying he was 
aware of no evidence of insurers withdrawing or threatening to withdraw domestic cover in 
the event of fracking. 
  
Outcome 

The ECU understood from the Association of British Insurers that, broadly speaking, damage 
from fracking would be covered by buildings insurance and that there was nothing to suggest 



any moves by household insurers to invalidate insurance because of proximity to fracking 
sites. The ECU concluded that, in broadcasting a claim which was potentially of great 
significance in relation to an issue of sharp controversy in the region, more should have been 
done to establish what basis it had. 
Upheld 

  

Further action 

The Editor has reminded the team of the need to apply appropriate journalistic rigour to 
substantiate claims that are made about controversial topics. 
 

 

The House That 100k Built, BBC2, 2 October 2013 

Complaint 

A company which distributes liquid petroleum gas (LPG) cylinders complained about a 
sequence which showed a person cutting through a used gas cylinder with an angle grinder.  
It said this was extremely dangerous and could encourage imitation, putting lives at risk.  It 
also said the act was unlawful because all LPG cylinders remain the property of the 
distributor.  
 
Outcome 

The ECU agreed that the sequence should not have been broadcast, and was concerned 
that there was no appropriate explanation of the dangers involved to prevent possible 
imitation by viewers.  A warning was subsequently put on the programme’s website but the 
ECU did not consider it to be sufficiently clear about the risks involved.  The website did, 
however, make it clear that the cylinders remain the property of the distributors, so the ECU 
regarded this aspect of the complaint as having been resolved. 
Partly upheld/Resolved 

 

Further Action 

The decision had already been taken to remove the sequence featuring the cylinder from any 
repeat of the original programme.  However the BBC Commissioning Editor agreed with the 
ECU’s suggestion that a warning about the dangers of dismantling LPG cylinders should be 
included in the series.  This warning was broadcast in the last episode in the series (23 
October 2013).  The text on the series webpages was also amended to make the dangers 
clearer. 
 

 
News (6.00pm), Radio 4, 1 November 2013 

Complaint 

The bulletin included a report on the government’s announcement of changes to 
GCSE examinations in England. A listener complained that the impression was 
given that the changes would lead to the study of a substantial component of English 
Literature becoming compulsory, whereas the reverse was true. 
 
Outcome 

The headline “Children in England will have to study at least 15 poems – including 
works by poets such as Wordsworth and Keats – under a shake-up of GCSEs” was 
inaccurate. The requirement to study at least 15 poems pertains to GCSE English 
Literature, which is an optional examination. In the case of GSCE English Language, 
which is compulsory, the requirement to study literature is to be dropped, to enable 
coursework to be removed. The report itself did not repeat the inaccuracy, but it 
contained nothing which served to correct it. 
Upheld  



 
Further action 

The Editor of the Radio Newsroom drew the finding to the attention of all Radio Newsroom 
staff, alerting them to the error and to the need to avoid repeating it. 
 
 

Sunday Politics (London), BBC1, 7 July 2013 

Complaint 

A report about government proposals to allow members of the public to film or record 
meetings of  local councils featured Hammersmith and Fulham Council, where, the reporter 
said,  Conservative members of the Council were “quick to point out” that Andy Slaughter MP, 
who supported greater access, had himself introduced the current restrictions as Labour 
Leader of the Council in 2003.  This was put to Mr Slaughter in the studio discussion which 
followed, without warning, with the suggestion that he was guilty of double standards. Mr 
Slaughter complained that he had not been in a position to respond in the studio about 
something which had happened in 2003 but had checked the Council record immediately 
after the discussion and had demonstrated to the programme-makers, before transmission, 
that the claim was inaccurate and unfair.  The item, with the allegation of double standards, 
was nevertheless broadcast. 
  
Outcome 

The ECU found that Mr Slaughter was correct in saying that he had not been responsible for 
introducing filming restrictions but had merely codified restrictions which already existed. The 
suggestion that he had been responsible for introducing restrictions in 2003, and was guilty of 
double standards, was inaccurate and unfair. 
Upheld 

 

Further action 

The editorial team discussed the finding and the importance of putting allegations to 
contributors in sufficient time for them to formulate their response. 
  

 

Tudur Owen, 24 a 25 Mai 2013, BBC Radio Cymru: Canfyddiad yr Uned Cwynion 

Golygyddol 

 
Cwyn 

Cwynodd Gwilym Owen fod darnau o’i gyfweliad ar y rhaglen Dan yr Wyneb wedi eu 

defnyddio yn ddiarwybod iddo a heb ei ganiatâd mewn cyd-destun dychanol, a’u bod wedi eu 
cyfosod o fewn cyfres o sylwadau personol sarhaus. 
 
Canlyniad 

Wrth ymateb i gwyn wreiddiol Mr Owen, amddiffynnodd y Pennaeth Rhaglenni a 
Gwasanaethau Cymraeg y defnydd o rannau o’i gyfweliad blaenorol o fewn yr hyn y credai hi 
oedd yn gyd-destun dychanol cyfarwydd a pherthnasol, ond roedd yn cydnabod bod rhai o’r 
sylwadau dilynol yn rhai y “gellid eu hystyried yn ddi-chwaeth a di-angen”, ac fe 
ymddiheurodd am hynny. Ail-adroddodd yr ymddiheuriad hwn mewn llythyr at Golwg (y 
cyfeiriwyd ato wedyn yn Y Cymro), ar ôl i Mr Owen leisio ei gwyn yn gyhoeddus. 
 
Cytunodd yr Uned Cwynion Golygyddol (ECU) gyda’r Pennaeth Rhaglenni a Gwasanaethau 
Cymraeg fod Mr Owen wedi bod yn darged dilys i hiwmor yn yr achos hwn, ond bod rhan olaf 
yr eitem wedi gwyro oddi wrth ddychan tuag at fod yn ddilornus. Mae hyn yn mynd yn groes i’r 
safonau golygyddol. Ystyriodd yr ECU gynnig Mr Owen y dylid cydnabod torri’r safonau mewn 
datganiad i’r wasg gan BBC Cymru, ond daeth i’r casgliad fod ymddiheuriad y Pennaeth 



Rhaglenni a Gwasanaethau Cymraeg (o gofio iddo gael ei gyhoeddi a’r sylw a gafodd yn y 
cyfryngau Cymraeg) yn ddigon i ddatrys y mater. 
Wedi ei ddatrys 

 
 

Tudur Owen, 24 & 25 May 2013, BBC Radio Cymru 

Complaint 

Gwilym Owen complained that extracts from an interview he had provided to the programme 
Dan yr Wyneb had been used without his knowledge or permission in a satirical context, and 

had been made the occasion for a series of offensive personal remarks. 
 
Outcome 

In response to Mr Owen’s initial complaint, the Head of Welsh Language Programmes and 
Services defended the use of extracts from his earlier interview in what she considered to be 
a well-established and well-understood satirical context, but acknowledged that some of the 
ensuing comments “could be considered tasteless and unnecessary”, and apologised for 
those.  She reiterated the apology in a letter to the periodical Golwg (which was then referred 
to in an article in the newspaper Y Cymro), in response to Mr Owen having aired his 
complaint publicly. 
 
The ECU agreed with the Head of Welsh Language Programmes and Services that, while Mr 
Owen had been a legitimate target for humour in this instance, the final part of the item had 
veered from the satirical towards something closer to the merely abusive.  This constituted a 
breach of editorial standards.  The ECU considered Mr Owen’s proposal that the breach of 
standards should be explicitly acknowledged in a press release by BBC Cymru Wales, but 
concluded that the apology by the Head of Welsh Language Programmes and Services 
(bearing in mind its publication and the coverage it had attracted in Welsh-language media) 
was sufficient to resolve the matter. 
Resolved 

 

 

Today, Radio 4, 11 November 2013 

Complaint 

The programme included an interview with Professor David Nutt about his research into 
drugs which might mimic the effect of alcohol without its adverse consequences.  Two 
listeners complained that the references to his search for funding, together with mention of 
the fact that he occupies the Chair of Neuropsychopharmacology at Imperial College, 
London, tended to give the impression that his research project was being endorsed or 
promoted, and that there was no mention of the possible dangers of the group of drugs he 
was investigating.  One listener added that it should have been made clear that Professor 
Nutt, who had been dismissed by the Home Secretary as Chair of the Advisory Council on 
the Misuse of Drugs amid controversy in 2009, was an advocate for the legalisation of some 
illegal drugs. 
 
Outcome 

The only new development in the story, and the occasion for the interview, was Professor 
Nutt’s search for funding, and the interviewer had intended only to make this clear to 
listeners.  However, the ECU agreed that references to this, taken together, tended to give an 
impression of promotion or endorsement which was reinforced by the mention of Professor 
Nutt’s academic status and which might had been offset by some reference to the potential 
dangers of the drug group in question.  The ECU did not agree that he should have been 
identified as an advocate of legalising certain drugs, as doing so would not have materially 
affected the audience’s understanding of the topic under discussion. 



Upheld (Partly upheld in relation to the second complaint) 

 

Further action 

The editorial team discussed the finding and stressed the importance of limiting references to 
commercial interests in interviews. 
 
 
Nick Ahad in for Martin Kelner, Radio Leeds, 5 September 2013 

Complaint 

During a discussion on the life and death of Diana, Princess of Wales, a guest described his 
meeting with her in London on the day before her death.  A listener complained that this 
account could not be true, as on the day in question the Princess had been in Sardinia.  On 
the basis of information from recognised authorities on the life of the Princess, the listener 
also questioned whether the guest had been a friend of hers, as he claimed. 
 
Outcome 

There is a limit to which programme-makers can be held responsible for the claims of 
guests.  However the circumstances of the Princess’ death are a matter of public record and 
the claim to have met her the previous day should at least have been questioned.  It went to 
the heart of the matter under discussion and listeners would have been misled - via the 
recollections of a contributor - on what was a material point.  The ECU was unable to find 
corroboration of the guest’s claim to have been a friend of the Princess. 
Upheld 

 

Further action 

The Acting Editor of Radio Leeds spoke to the programme team about the finding and 
reminded them about the importance of both rigour in research and the appropriate on-air 
challenge to contributors. 
 

 
Inside Out (Yorkshire & Linconshire), bbc.co.uk:  

Call me Motherwell Football Club, bbc.co.uk:  

Nottingham superhero fans may have longest UK names, bbc.co.uk 

Complaint 

The director of a company which offers services to those wishing to change their names by 
Deed Poll complained that three unconnected articles about changing a name by Deed Poll 
each included a link to a company which provides this service, with the effect of giving the 
companies concerned an advantage over others in the field. 
 
Outcome 

The BBC’s guidelines allow links to the websites of commercial companies when there is 
sufficient editorial justification.  In the instances in question, the Editorial Complaints Unit 
found there was insufficient editorial justification to offset the potential promotional effect of 
the links. 
Upheld 

 

Further action 

Online writers will be reminded of the need to take careful account of BBC guidelines when 
considering adding links to commercial organisations. 
 
 
Today, Radio 4, 9 July 2012 

Complaint 



The programme included an interview with a representative of BritainsDNA, a company 
which offers genetic ancestry testing.  A listener who occupies a Chair of Statistical Genetics 
complained that the interview included inaccurate and misleading claims (which went 
unchallenged) about the results of tests recently conducted by BritainsDNA, and that it had 
the effect of endorsing or promoting a commercial enterprise (particularly by describing 
BritainsDNA’s services as “massively subsidsed”, and by including the URL of the 
company’s website). 
 
Outcome 

The ECU found that, in a number of instances, the representative of BritainsDNA had spoken 
in terms which went beyond what could be inferred with certainty from the evidence, or were 
simply mistaken.  Even allowing for an element of shorthand arising from the need to render 
technical information comprehensible to a non-specialist audience within the compass of a 
short interview, the result was to give an exaggerated impression of what could be 
established about the remote ancestry of individuals by the kind of testing offered by 
BritainsDNA, and the programme team should have done more to guard against this. 
 
In relation to an impression of endorsement or promotion, the ECU noted the explanation of 
the term “massively subsidised” subsequently offered by another representative of the 
company, who said “The sentiment was that many people were working for free to get the 
effort off the ground and had made investments from our own funds”.  While there are 
contexts in which references to subsidy in that sense would be unexceptionable, the context 
in this instance was one in which it was not made clear that BritainsDNA is a commercial 
undertaking.  In that context the reference to massive subsidy may have contributed to an 
impression that BritainsDNA is a disinterested research study (an impression which the 
interviewer’s description of the company as a “DNA database” and his reference to “people 
who give their DNA for the project” would have tended to reinforce).  Against this background, 
the mention of the company’s URL towards the end of the item contributed to an 
inappropriate impression of promoting what is in fact a commercial enterprise. 
Upheld 

 
Further action 

The Editor of Today discussed the findings with the team and emphasised the need for 

careful scrutiny of the claims of commercial companies and the avoidance of undue on-air 
promotion. 
 
 
 

 


