
 

 

Analysis of complaints 

 
From 1 October 2012 to 31 March 2013 the Unit reached findings on 182 complaints 
concerning 147 items (normally a single broadcast or webpage, but sometimes a broadcast 
series or a set of related webpages).  Topics of complaint were as follows: 

 

Table 1 

Topics of Complaint 

 
 

     No of Complaints      No of Items 

 
 
Harm to individual/organisation (victim complaint) 7 7    
Harm to individual/organisation (3

rd
 party complaint)

1
 4 4 

Infringement of privacy  2 2 
Political bias  7 7   
Other bias  27 25   
Factual inaccuracy  89 64   
Offence to public taste  24 16   
Bad language  2 2 
Violence  1 1 
Sensitivity and portrayal  9 9    
Bad example (children)  3 3 
Sexism  1 1  
Commercial concerns  4 4  
Standards of interviewing/presentation  2 2 
 

Total  182 147 

 
In the period 1 October to 31 March, 7 complaints were upheld (5 of them partly) – 4% of 
the total.  Of the items investigated in the period, complaints were upheld against 7 items 
(5% of the total).  19 complaints, about 3 items, were resolved.  This report contains 
summaries of the findings in those cases.  
 
 

Standards of service 
 
The Unit’s target is to deal with most complaints within 20 working days of receiving them.  
A target of 35 days applies to a minority of cases (6 in this period) which require longer or 
more complex investigation.  During the period 1 October – 31 March, 86% of replies were 
sent within their target time. 
 

                                            
1
 As a result of changes to the BBC’s complaints framework implemented in June 2013, the ECU no longer 

considers complaints in this category.  These four complaints were received before the changes. 

 



 

Summaries of upheld complaints 

 

 

BBC Sport website, bbc.co.uk 

Complaint 
A visitor to the site complained that it included a tweet from a freelance presenter of 
Formula 1 coverage which promoted his recent book. 
 

Outcome 
The tweet was of a promotional nature, and its inclusion breached the BBC’s guidelines on 
references to commercial goods and services.  There was an arrangement that the 
presenter’s tweets would appear on the website only when he was on BBC duty, but on this 
occasion, as a result of human error, one of his private tweets had appeared and had not 
been removed.  However, as the programme-makers had acknowledged the error and taken 
measures to prevent a recurrence before the complaint was escalated, the ECU regarded 
the issue as having been resolved. 

Resolved 

 
 
How do banks work?, bbc.co.uk 

Complaint 
The item was a video extract from a BBC3 programme directed at a young audience.  In the 
video, the BBC’s Business Editor sought to explain, in appropriately simplified terms, the 
principles of banking and the role played by banking in relation to the global credit crunch.  A 
viewer complained that it gave a misleading impression of the way banks work (by failing to 
note their role as creators of credit) and of the causes of the global financial crisis. 
 

Outcome 
Though highly simplified, the item did not give a misleading impression of the immediate 
causes of the global credit crunch (as distinct from the period of extensive lending which 
preceded it).  In relation to the principles of banking, however, it was simplified to the point 
of suggesting that the amount a bank could lend was limited to the sum of its deposits.  This 
left a misleading impression of how banks in fact work,and of the impact of the working of 
banks on the economy at large. 

Partly upheld 

 

Further action 
The video was removed from the website following the ECU finding. 

 

 

NewsWatch, BBC News, 10 February 2012 

Complaint 

The programme included an item on the BBC2 series Putin, Russia and the West in which 
a viewer who was critical of the series put forward the argument that it could be perceived 
as not taking a dispassionate view of the Russian government because the consultant to the 
series, Angus Roxburgh, had previously worked as an adviser to the Kremlin.  Mr Roxburgh 
(a former BBC foreign correspondent) complained that he had not been given an 
opportunity to rebut what he regarded as an unfair and professionally damaging criticism, 
and that the response offered by the Series Producer, to the effect that he had had no 
involvement in the editing of the series, was untrue and compounded the unfairness. 



 

Outcome 
The presenter’s questioning and the Series Producer’s response, which was later 
acknowledged to have been inaccurate, gave the impression of endorsing the suggestion 
that Mr Roxburgh’s involvement in the project could have led to bias, and this was unfair to 
him.  In circumstances where criticism is directed against an organisation or a team and its 
members, programme-makers are entitled to rely on a contribution from the leader of the 
team or organisation as satisfying the requirement to provide a right of reply.  However, it is 
a requirement of the guidelines on accuracy that BBC output should be well-sourced, based 
on sound evidence and thoroughly tested, and the programme-makers should have done 
more to ensure that this requirement was met. 

Partly upheld  
 

Further action 
The production team have discussed the issue at length and agreed that the way questions 
on air are framed must make clear that we are representing the opinion of a viewer and are 
not endorsing that opinion. 

 

 
The Future State of Welfare, BBC2, 27 October 2011 

Complaint 
A viewer complained that this programme was inaccurate in a number of respects, including 
giving a misleading impression that, prior to the introduction of new eligibility tests, the 
decision on whether Disability Benefit should be granted rested with GPs. 
 

Outcome 
On the subject of eligibility for Disability Benefit, the programme said “your local Doctor no 
longer has the final say. More stringent tests have been brought in to try to flush out people 
who are claiming on health grounds when they shouldn’t be”, and the ECU agreed that this 
gave the inaccurate impression that the decision on eligibility had previously rested with 
GPS.  However, it found no other significant inaccuracies. 

Partly upheld 
 

Further action 
The production team have discussed the issues arising from the finding, including the 
requirement for due accuracy, and the programme will not be repeated in its original form. 

 

 

The World at One, Radio 4, 28 August 2012 

Complaint 
The programme included a report on the outcome of the civil action by the parents of Rachel 
Corrie in the Israeli courts, followed by an interview by Martha Kearney of the Israeli 
government spokesman Mark Regev.  In the course of the interview, she said: 
 

Clearly Rachel Corrie was one of the casualties of what happened that day – and I 
know Israeli soldiers died too – but has this meant there’s a rethink of the policy of 
what was happening at that time – bulldozing Palestinian houses? 

 
Following a number of complaints that this gave the inaccurate impression that Israeli 
soldiers had been killed in the area on the same day as Ms Corrie, and in incidents 
connected with the circumstances of her death, BBC News posted an acknowledgement 
and correction on the complaints pages of bbc.co.uk.  The ECU received 18 complaints to 
the effect that this was insufficient, and that a broadcast correction and apology was 
necessary.  



 

Outcome 
The ECU agreed that Martha Kearney’s choice of words (which appeared to be a conflation 
of two points made by Mr Regev in earlier interviews, which she wished to dispose of in 
order to proceed directly to the agenda of the interview) did tend to create an inaccurate 
impression as to the events of the day in question.  However, as earlier deaths of Israeli 
soldiers in the area provided the context for the events which caused Ms Corrie’s death, 
listeners would not have been misled as to the overall situation, and the inaccurate 
impression was in any case tangential to the topic of the interview.  The ECU took the view 
that the online posting by News sufficed to resolve the issue. 

Resolved 

 

 
Today, Radio 4, 18 April 2012 

Complaint 
The programme included a report on the release of documents from the archive of the 
Foreign Office.  The reporter said “Some files have been kept back.  But there are files on 
the Mau Mau uprising in Kenya, and on Malaya, where another uprising against British rule 
was brutally supressed”.  A listener complained that the term “brutally suppressed” was 
seriously misleading in relation to the Malayan uprising. 
 

Outcome 
The consensus among historians is that, while there were some instances of what could be 
termed brutality, the British response taken overall was a relatively humane instance of 
counter-insurgency.  Nothing in the recently-released files has caused historians to revise 
that view. 

Upheld 

 

Further action 
Editors will discuss stories and the scope of research with reporters as material is being 
prepared. 

 
 
What the Papers Say, Radio 4, 29 July 2012 

Complaint 
In a sequence focusing on reactions to the London Olympics, the presenter quoted a 
journalist, as having written “Count me out of the compulsory joy. It reminds me all too much 
of Soviet Moscow”, and added “Really, [name of journalist], Really? London 2012 is the 
Soviet Union 1980? I think not”.  The journalist complained that a cut had been made which 
altered the sense of his words (he had originally written “Count me out of the compulsory 
joy. It reminds me all too much of May Day in Soviet Moscow”), allowing the presenter to 
make a disparaging comment he could not otherwise have made; that his words had been 
voiced in a manner clearly intended to ridicule him and his views; and that the selection and 
presentation of material relating to the Olympics had failed to treat a controversial issue 
impartially.  He maintained that the apology broadcast in a subsequent edition of the 
programme, which referred to his article having been “edited incorrectly” failed to reflect the 
gravity of what occurred; it implied an unintentional error, whereas there was strong 
circumstantial evidence that there had been an intention to alter the sense. 
 

Outcome 
It appeared from the ECU’s investigation that the cut was one of a number made entirely on 
the initiative of the presenter (as is common practice), and that the producer and Editor were 
unaware of it because it has not been the practice of the programme to check quotations 
against the original source.  The presenter maintained that he had made the cut without 



appreciating that it changed the sense – and, as the uncut quotation would have allowed 
him to comment to much the same effect, this seemed more plausible than the idea that he 
had knowingly altered the sense, in an easily detectable and demonstrable manner, to so 
little purpose.  The voicing of the complainant’s words was consistent with the programme’s 
tradition of highly-coloured readings with an element of caricature, and not dissimilar to the 
treatment of some other quotes in the item.  The presenter’s focus was on personal 
reactions to the Olympics, rather than on aspects of the Olympics which could be said to be 
controversial, and there was no departure from due impartiality.  The subsequent broadcast 
apology seemed to the ECU to be a fair reflection of what had occurred, and sufficient to 
resolve the issues of complaint. 

Resolved 

 
Note: All quotations in the script are now checked against the original newspaper article by 
the producer. 

 

 

Health Check, World Service, 4 October 2012 

Complaint 
A listener complained that an item on the situation of people with kidney failure in Gaza 
gave the misleading impression that medical supplies and equipment were subject to the 
Israeli blockade, and that the item was misleading in other respects. 
 

Outcome 
In most respects the item was not misleading.  However, the sentence “The blockade of 
Gaza for example has led to shortages of medicines and medical equipment” gave the 
impression that the Israeli blockade covered medical supplies, which is not the case. 

Partly upheld 

 

Further action 

In future, when commissioning reports from freelance reporters abroad, Healthcheck will 
ensure they take advice from the local BBC bureau before finalising the item. 
 
 

Guide: Why are Israel and the Palestinians fighting over Gaza?, Newsround website, 

bbc.co.uk. 

Complaint 
A visitor to the site complained that the item was misleading in three respects.  The 
reference to Israel having been “carved out of land populated by Palestinian Arabs” gave the 
impression that there had previously been no Jewish inhabitants of the area, the reference 
to Israel being “in control” of movements in and out of Gaza ignored the fact that Gaza has a 
border with Egypt which is not under Israeli control, and the identification of “whether or not 
Israel should exist as a country” as one of the “unresolved issues” was inaccurate and 
misleading.   
 

Outcome 
Bearing in mind the degree of simplification appropriate for an item intended for children, the 
ECU found that “carved out of land populated by Palestinian Arabs” was duly accurate to 
reflect a situation in which Arabs formed a substantial majority of the population and the 
Israeli claim was not based on recent occupancy, while the impression that Israel exerted 
total control over Gaza’s borders was counteracted by other information (both verbal and 
visual) in the item.  However, the ECU agreed that, in this context, the reference to “whether 
or not Israel should exist as a country” gave a misleading impression of the options on which 
efforts to achieve peace in the area have focused. 

Partly upheld 



 

Further action 
The programme team edited the online video and will be mindful of the need for absolute 
clarity in any future attempts to condense such a complex story for the Newsround website. 
 

 

Money laundering drugs gang boss Jia Jin He jailed, bbc.co.uk 

Complaint 
This item, drawn from a BBC West television news piece, reported the conviction and 
sentencing of the Chinese businessman Jia Jin He at Bristol Crown Court.  An associate of 
Mr He complained on his behalf that it was seriously inaccurate. 
 

Outcome 
Mr He had been neither accused nor convicted of money laundering on this occasion 
(though he had been convicted on three counts of money laundering in Hong Kong in 2007), 
and there were no grounds for describing him as a drugs gang boss. 

Upheld  

 

Further action 
Staff will be reminded to ensure the wording used in accounts of court cases accurately 
reflects the content and outcome of the proceedings. 

 
 


