
www.bbc.co.uk/complaints  
 

Archived BBC public responses to complaints 

2011 

 

Strictly Come Dancing, Len Goodman’s comment to Craig Revel Horwood, BBC One, 
12 Nov 2011 

Complaint  
We've received complaints from some viewers unhappy with Len's comment to Craig during 
Saturdays Strictly Come Dancing.  

The BBC's response  
Strictly Come Dancing is a live show and this was an unscripted, off the cuff remark for which Len 
apologised on air immediately afterwards. As the show is live, exchanges between the judges can 
sometimes be animated. However, we appreciate some viewers found Len's comment uncalled for 
and out of character. 

 

Strictly Come Dancing, Robbie Savage's dance routine, BBC One, 29 October 2011 

Complaint  
We’ve received complaints from some viewers unhappy with Robbie Savage's dance routine on 
Strictly Come Dancing.  

The BBC’s Response  
Robbie danced a Paso Doble to Michael Jackson's ‘Bad’ on Saturday's show and the choreography 
emulated some of Michael's most famous dance moves. Strictly is a live entertainment show and with 
it being the Halloween Special, Robbie wanted to pull out all the stops. We would like to assure 
viewers no offence was intended. 

 

BBC Radio 1, changes to dance music line-up, April 2012 

Complaint  
We’ve received complaints from listeners who are concerned by the planned schedule changes to 
BBC Radio 1’s dance music line-up that will come in to effect in April 2012.  

Our Response  
BBC Radio 1 works hard to try to provide a wide range of programmes for its audience, but does 
appreciate that schedule changes can result in some people being disappointed or upset when their 
favourite DJs move or leave the station. The BBC Trust, whose job is to represent the views of licence 
fee payers, have challenged BBC Radio 1 to ensure it continues attracting young listeners and the 
station has always looked to evolve with its audience. Developing new DJ talent is a key part of this 
and BBC Radio 1 believes the changes to the schedule will ultimately strengthen the overall range 
and depth of its specialist music offering. 

  

http://www.bbc.co.uk/complaints


www.bbc.co.uk/complaints  
 

BBC Red Button, Olympia Horse Show, 19 December 2011 

Complaint  
We have received complaints from viewers who were unhappy that the Olympia Horse Show was not 
available on Freeview.  

The BBC’s Response 
We recognise that some of our viewers were unhappy that the Olympia Horse Show was not available 
on the Freeview platform on the BBC Red Button Service. Due to a communication error, this 
information was not passed to the television production team which meant our presenting team on 
Sunday 18 December were unable to specify this information during the broadcast. When a broadcast 
is made available to watch on the BBC Red Button and not on the Freeview platform, we would 
normally specify this in our listings on the BBC website and send this information to other listings 
including non-BBC publications. However on this occasion, this was unfortunately overlooked for 
which we apologise. We have reviewed our processes to ensure we can prevent this from happening 
again in the future. 

 

BBC News, coverage of Osama Bin Laden’s death. 04 May 2011 

Complaint 
We have received complaints from members of our audience who feel that we have devoted too 
much coverage to the announcement of the death of Osama Bin Laden.  
 
BBC News' response  
The discovery and death of Osama Bin Laden was by any standards a major news story. The 
operation to find him had lasted over a decade, during which time Al Qaeda has continued to mount 
attacks around the world. The details of his killing, his hiding place and the many political ramifications 
in the US, Pakistan and elsewhere fully justified the level of coverage BBC News devoted to the story. 

 

BBC Radio 7, rebranded as BBC Radio 4 Extra 04 May 2011 

Complaint 
We received complaints from people who were unhappy that BBC Radio 7 has been rebranded as 
BBC Radio 4 Extra. 

Response 
As part of a review of BBC Radio output the BBC Trust found that Radio 7 provides a high quality 
service that is much loved by its audience. With around a million listeners, Radio 7 has the second 
largest audience of the BBC's digital stations - but overall awareness is very low. Therefore the BBC 
Trust endorsed the Executive's proposal to reposition Radio 7 as Radio 4 Extra - a move which will 
encourage audiences to sample the station. In order to preserve the elements that audiences value, 
the BBC Trust will strengthen the service licence so that the commitment to comedy and drama is 
increased, and limit the amount of Radio 4 catch-up programming. Gwyneth Williams, Radio 4 
Controller, explained that Radio 4 Extra is another way of enjoying BBC Radio drama and comedy 
programmes with something else thrown into the mix. There is a developing Radio 4 archive of 
documentaries and history programmes, science as well as film and arts interviews.Further to this, 
Tim Davie, Director of Audio & Music placed the emphasis firmly on quality content and unveiled 
further digital-only programming such as: ‘The 4 0'Clock Show' on Radio 4 Extra, a family friendly 
daily show featuring quizzes, stories, comedies and interviews to be enjoyed by listeners of all ages. 
A new regular Sunday slot for dramas appealing to older children will broadcast, amongst other titles, 
new commissions of ‘The Silver Sword', ‘Chitty Chitty Bang Bang' and ‘Elidor'. Also, the ‘Comedy 
Club' will regularly premiere new comedy, to be broadcast first on Radio 4 Extra prior to transferring to 
Radio 4. This will include a new series of Arthur Smith's ‘Balham Bash' and Sarah Millican's ‘Support 
Group'. 

http://www.bbc.co.uk/complaints


www.bbc.co.uk/complaints  
 

 

Royal Wedding 2011, General coverage 09 May 2011 

Complaint 
We received complaints from members of our audience who feel that we devoted too much coverage 
to the wedding of Prince William and Miss Catherine Middleton. 
 
The BBC's Response 
The royal wedding was an event of national significance, which captured the public imagination both 
in the UK and internationally. We're pleased to have brought coverage of this celebration to audiences 
on the BBC. The fact that in the UK a peak audience of 20 million people watched the wedding 
service on the BBC and that more than 34 million viewers watched some of our coverage of the 
wedding across the day is testament to the considerable interest among our audience. 

 

The Royal Wedding, BBC One, 29 April 2011  

Complaint 
We received complaints from members of our audience unhappy with restrictions on Australian 
broadcaster ABC using live footage of the royal wedding. 
 
The BBC's Response 
It was always made clear by the BBC that use of its basic live news feed from Westminster Abbey 
and our BBC One programme for the royal wedding would not be permitted for comedy, satirical or 
similar entertainment purposes. This was a standard contractual condition in agreement with Clarence 
House and applied to all broadcasters around the world who had licensed content from the BBC, ITN 
and Sky. 

 

The Shadow Line, upsetting scenes featuring a cat, BBC Two 17 May 2011 

Complaint 
We have received complaints from some viewers who felt scenes of a cat being submerged in a 
barrel of water in The Shadow Line were inappropriate and upsetting. 

The BBC's response 
We would like to reassure viewers of The Shadow Line that the cat was not harmed or distressed 
during filming. As with all drama, the director worked closely with the animal handler to ensure this 
was the case. The majority of the scene was put together in the edit, where we can make it look like 
Jay Wratten was trying to drown the cat while not actually harming him in any way. At no point was 
the cat near water - the last shot shows the cat wet which was achieved by combing him with a wet 
comb. This scene was felt necessary to show the psychotic behaviour of Jay, whose character has 
been clearly set up from the start of episode one as a man for whom violence is the solution to any 
problem. We're always careful about any violence we show on screen, but there are times when it 
should be incorporated for the sake of the drama. We feel the audience can separate fact from fiction 
and wouldn't expect this scene to cause or encourage any harm to cats. 

  

http://www.bbc.co.uk/complaints


www.bbc.co.uk/complaints  
 

Family Guy, BBC Three, 15 May 2011 

Complaint 
We received complaints from viewers who were unhappy that Family Guy was not broadcast as billed 
on 15 May 2011. 
 
The BBC's Response 
We're sorry for any inconvenience caused to viewers that Family Guy was broadcast later than its 
scheduled time slot on Sunday 15 May 2011. This was due to coverage of Lady Gaga's set at Radio 
1's Big Weekendoverrunning. Live events such as this can sometimes overrun and have a knock on 
effect to the published schedule. We appreciate that many viewers were waiting for Family Guy to 
begin but in situations such as this we have to balance up the demands of both audiences and make 
a decision that we feel is best for our audience as a whole. Radio 1's Big Weekend is a once a year 
event and Lady Gaga's performance was the culmination of the festival. The audience would 
therefore naturally expect us to continue with coverage until it had concluded. We endeavoured to let 
everyone know that Family Guy would follow the gig in a variety of ways. As well as displaying on-
screen information notices we also used our social media outlets such as the BBC Three live twitter 
feed and facebook pages to keep our audience updated. New episodes of Family Guy are repeated 
on Saturdays ensuring that viewers have another opportunity to watch and enjoy the programme. 

 

BBC Radio 1 Xtra - Hip Hop M1x with Charlie Sloth - rap song by Mic Righteous - Tx 
30 April, 2011 

Complaint 
We have received complaints about the decision taken in editing the song 'Fire In the Booth' by Mic 
Righteous - the phrase "Free Palestine" was obscured. 
 
The BBC's Response 
All BBC programmes have a responsibility to be impartial when dealing with controversial subjects 
and an edit was made to the artist's freestyle to ensure that impartiality was maintained. 

 

  

http://www.bbc.co.uk/complaints


www.bbc.co.uk/complaints  
 

 

Tennis: French Open, Lack of coverage of the Racing from Epsom, 3 June 2011 

Complaint 
We have received some complaints from viewers who are unhappy with the amount of coverage 
devoted to the Racing From Epsom on 3 June 2011. 
 
The BBC's response 
In covering events such as the Tennis: French Open and Racing From Epsom, we are tasked with a 
difficult decision as to what to show and when. As Britain's number one tennis player, there is 
undoubtedly huge interest in Andy Murray among our audience and thus his progression to the semi-
final in the French Open meant we took the decision to show the match. Ultimately, our aim is to bring 
our audience the most comprehensive coverage of both events; and we did try to accommodate 
the Tennis: French Open and Racing From Epsom on BBC Two, BBC Red Button and online on the 
BBC Website. In particular, we ensured all the live race coverage was protected, and we were also at 
Epsom in time to build up to the big two races of the day, the Coronation Cup and the Oaks. However, 
we acknowledge that when there is a clash like this it is hard to satisfy all of our audience. 

 
EastEnders, objections to scene featuring the characters Christian and Syed, BBC 
One 07 Jun 2011 

Complaint 
We received complaints from some viewers who felt a scene featuring Christian and Syed in bed 
together during an episode of EastEnders was inappropriate. 

The BBC's response 
EastEnders aims to reflect real life, and this means including and telling stories about characters from 
many different backgrounds, faiths, religions and sexualities.We approach our portrayal of 
homosexual relationships in exactly the same way as we do heterosexual relationships, ensuring 
depictions of affection or sexuality between couples are suitable for pre-watershed viewing. We would 
also point out that same-sex civil partnerships became law in December 2005, giving equal rights to 
gay couples in the UK. The BBC cannot discriminate by treating gay characters differently to 
heterosexual characters.We have also received a lot of very positive feedback about the storyline 
regarding Christian and Syed's relationship. 

Holby City, objections to a scene featuring the characters Dan and Malick, BBC One 

16 Jun 2011 

Complaint 

We received complaints from some viewers who felt a scene featuring Dan and Malick kissing during 
an episode of Holby City was inappropriate. 
 
The BBC's response 
 
Holby City aims to reflect real life in the setting of a medical drama and this means telling stories 
about characters from many different backgrounds, faiths, religions and sexualities. We approach our 
portrayal of same sex relationships in the same way as we do heterosexual relationships and aim to 
ensure depictions of affection or sexuality between couples are suitable for pre-watershed viewing. 
Regular viewers will have seen the subtle build up to this story as Malick's sexuality wrong-footed Dan 
and the love/hate relationship they have endured since Dan realised Malick is gay. This is a story we 
will continue to tell with sensitivity and integrity as we follow a character who struggles to come to 
terms with his sexuality. 

 

http://www.bbc.co.uk/complaints


www.bbc.co.uk/complaints  
 

Terry Pratchett: Choosing to Die, Unhappy that the BBC broadcast the programme, 13 
June 2011 

Complaint 
 
We received complaints from some viewers who were unhappy that the BBC chose to broadcast 
Terry Pratchett: Choosing to Die. In addition, some viewers felt that by showing the programme, the 
BBC has taken a stance on assisted death. 
 
The BBC's Response 
 
We acknowledge that there has been considerable discussion about Terry Pratchett: Choosing to Die 
and the BBC's coverage of assisted death. It was for that reason that the commissioning editor, 
Charlotte Moore posted a blog answering some of the questions that have been raised: 
http://www.bbc.co.uk/blogs/aboutthebbc/2011/04/terry-pratchett-choosing-to-die.shtml.  The BBC is 
completely impartial on the issue of assisted death. This film did not promte assisted death, but 
looked at the individual choices that people make, including Mick who had chosen to make use of 
hospice care. We appreciate that the subject of assisted death or living with a degenerative condition 
is a difficult one which is why we constantly look at the issue in a number of ways. Across all BBC 
output, we have looked at these subjects in news debates, religious programmes, documentaries and 
dramas. In addition, we broadcast Choosing to Die: Newsnight Debate after this programme aired 
which gave different voices the opportunity to share their thoughts. This is not a simple yes or no 
issue which is why we believe it is important to encourage discussion and debate. We agree that 
suicide is an extremely difficult issue and should be portrayed with the utmost sensitivity. We are 
confident that in this case, there was clear editorial justification for its inclusion, however we 
understand that there are those that would prefer not to watch the programme.  We hoped that the 
documentary would spark a constructive national discussion that engaged people across the 
spectrum of opinion and it is clear that this was achieved. 

 

Scheduling: Formula 1 Canadian Grand Prix, Disruption to the schedule on BBC One 
and BBC Two, 12 June 2011 

Complaint 
We received complaints from some viewers who were unhappy that the schedules on BBC One and 
BBC Two were disrupted due to the overrunning of the Formula 1. Some viewers were also unhappy 
that coverage of the Grand Prix was split between BBC One and BBC Two. 
 
The BBC's Response 
The BBC is committed to showing all nineteen Grand Prix races live and our flagship channel BBC 
One, is the natural home for Formula 1.  We wanted to attract the biggest possible audience to the 
race and BBC One has a tradition of showing the biggest news and sporting moments.The weekend's 
Canadian Grand Prix started as scheduled, and was subsequently suspended after twenty five laps 
due to rain. We did not revert back to the original schedule as it was not possible to predict exactly 
when the race would resume and we wanted to take into account of the millions of viewers who were 
waiting patiently. The subsequent disruption to the schedule was flagged up to the audience 
throughout the programme via the commentary and was also made clear again just before we 
switched our coverage over to BBC Two. The BBC has a responsibility to reflect a wide range of 
interests and in reacting to a unique situation, took the decision to switch the Canadian Grand Prix 
coverage to BBC Two until its conclusion. Making late changes to schedules is always complex, and 
we are aware that any changes can have a great impact on our viewers. A lot of thought goes into the 
decisions with a wide range of factors taken into consideration. As such the decision was made to 
stay with the broadcast. The BBC has a contractual obligation to show the Grand Prix race in full on 
one of our channels and in any case, given the huge amount of interest in the event, we did not feel 
that it would be right to restrict coverage or to switch it onto the BBC Red Button. 

 

http://www.bbc.co.uk/complaints
http://www.bbc.co.uk/blogs/aboutthebbc/2011/04/terry-pratchett-choosing-to-die.shtml


www.bbc.co.uk/complaints  
 

BBC News at Ten, BBC One, 27 June 2011 

Complaint 
We received complaints from viewers unhappy that incorrect pictures were shown during a report on 
the death of the actress Margaret Tyzack. 
 
The response from BBC News 
Due to human error incorrect pictures were used to illustrate a report of the death of actress Margaret 
Tyzack on the BBC News At Ten on 27 June 2011. The pictures used were in fact of the actress Siân 
Phillips. This was very unfortunate and we would like to apologise to both the family of Margaret 
Tyzack and to Siân Phillips for any distress or offence caused. 

 

The One Show, BBC One, 27 June 2011 

Complaint 
We received complaints from viewers unhappy with the views expressed by Katie Hopkins about 
public sector workers and the planned strikes. 
 
The BBC's Response 
Katie Hopkins' view was not intended to be offensive. She made it clear that she wasn't referring to 
frontline workers but to back office staff who she believes don't share the same pressures as private 
sector workers. Her views were balanced by a union deputy leader and a group of council workers 
who fundamentally disagreed with her. Adam Shaw, a BBC journalist and economics specialist 
explained the reasoning behind the strike in the studio and Ross Kemp, the guest, also made clear he 
didn't agree with her. The programme also heard from supporters of the strike in the following night's 
programme. 

 

BBC Red Button (Freeview): Practice 2 of the European Grand Prix dropped for 
extended coverage of Wimbledon 2011, 24 June 2011 

Complaint 
We received complaints from viewers who were unhappy with the disruption to the BBC Red Button 
Freeview schedule due to extended coverage of Wimbledon 2011.  
 
The BBC's Response 
Initially, we intended to show the second practice of the European Grand Prix across all BBC Red 
Button platforms. However, due to a rare spectacle of two British ladies in action at Wimbledon at the 
same time at this stage of the Championships, we decided to use the BBC Red Button stream to offer 
one of these two matches as we only had one network channel (BBC Two) available 
for Wimbledon coverage. Live coverage of the practice session was made available via the BBC 
Sport website, and a full replay was also made available on the BBC iPlayer. 

 

  

http://www.bbc.co.uk/complaints


www.bbc.co.uk/complaints  
 

Scheduling: BBC News programmes, Disruption to the schedule on BBC One and 
BBC Two, 29 June 2011 

Complaint 
Some viewers complained that extended coverage of Wimbledon on Wednesday 29 June resulted in 
loss or disruption to their 6.30pm regional news programmes. 
 
The BBC's Response 
We are sorry to viewers who complained that they missed their regular 6.30pm regional news 
programmes on BBC One because of extended coverage of Wimbledon. We have managed the BBC 
One and BBC Two schedules carefully during the tournament to largely avoid disruption to the BBC 
News at Six and regional news programmes at 6:30pm. However, the match on Wednesday 29 June 
was a quarter-final of national interest to viewers across the UK featuring Andy Murray, and BBC One 
is the place where the British public come together for such live events of national significance. Since 
the match was in mid-flow at 6pm, we therefore stayed with it and transmitted the BBC News at 
Six on BBC Two. News programmes in Wales, Scotland and Northern Ireland followed at 6:30pm. 
Because we are technically unable to show regional bulletins in England on BBC Two, we transmitted 
shorter regional bulletins in England on BBC One at 7pm and extended our regional bulletins at 
10.25pm to compensate. 

 

Wimbledon 2011: Unhappy with the standard of commentary, 20 June 2011 to 2 July 
2011 

Complaint 
We have received complaints from viewers who were unhappy with the standard of commentary 
during Wimbledon 2011. 
 
The BBC's response 
The aim of our commentary team was to inform our audience and give context to the matches we 
showed. This year, our line-up included ex-players such as Tim Henman, John McEnroe, Pat Cash, 
Boris Becker, Lindsay Davenport, Tracey Austin, Virginia Wade and Greg Rusedski. We felt that the 
diversity of the team itself added balance and insight where necessary. Views on our commentary are 
of course subjective and we do appreciate that over-talking can irritate our audience. We hope that 
across our coverage we have achieved the right balance and have accurately reflected the event, but 
we are of course sorry if on occasion you have not been satisfied. 

 

 

Scheduling: Disruption to the schedule on BBC One and BBC Two due to coverage of 
Wimbledon, 20 June 2011 to 2 July 2011 

Complaint 
We have received some complaints from viewers who are unhappy with the disruption to schedule 
and the amount of coverage devoted to Wimbledon 2011. 
 
The BBC's response 
In covering events as renowned as Wimbledon, we were faced with very difficult decisions as to what 
matches to show on network television and when. Ultimately, our aim was to bring our audience the 
most comprehensive coverage of all the key matches during Wimbledon and as a result, there have 
been occasions where we have decided to make late changes to the published schedules to 
accommodate a match which had been delayed or had gone on longer than we have scheduled. In 
addition, we realise that not all our viewers will be interested in Wimbledon or indeed sport. However, 
the BBC has a duty to represent all licence fee payers and there is a large section of our audience 
who appreciate the coverage we offer. In event of schedule changes, we do endeavour to inform our 
audience and reschedule programmes which have been dropped for a later date. 

http://www.bbc.co.uk/complaints


www.bbc.co.uk/complaints  
 

 

Torchwood, Scheduling, BBC One 08 Jul 2011 

Complaint 
We received complaints from viewers unhappy that the new series of Torchwood will be broadcast in 
America before the UK. 
 
The BBC's Response 
We are pleased to announce that Torchwood will return to BBC One at 21.00 on Thursday 14 
July.Starz in the US have the contractual right to the World Premiere, that relates to the deal that was 
done and ultimately this has created better value for licence fee payers. Contractually, the 
broadcasters in other territories can transmit from the next day onwards but being as close to the 
transmission in the US is not the only factor in the scheduling decision. We have identified what we 
think is the best slot for BBC One viewers and have also ensured that it's within a week of 
transmission in the US. 

 

Torchwood: Miracle Day, scenes being edited for the UK, BBC One 21 Jul 2011 
 
Complaint 
We're received complaints from some viewers unhappy with reports that we have edited out a sex 
scene from the UK version of Torchwood: Miracle Day. 
 
The BBC's response 
It is not unusual for co-productions to have slightly different versions of a show to reflect its different 
audiences. For episode three of Torchwood, as part of the usual discussions between broadcasters 
and the production company, small potential edits in two intercutting scenes of gay and straight sex 
were discussed and made by production. This minimal edit makes little difference to the episode to be 
broadcast in the UK. Both scenes remain but run a few seconds shorter than the US version. In a 
later episode a sequence of gay sex is important to the story and therefore both the US and UK will 
show the same version. Torchwood continues to be a series that will ask important questions of how 
we all live in today's society and the drama reflects life as we recognise it. The BBC and Starz have 
both been huge supporters of the writers' vision for the series. 

 

 

 

Golf: The Open, too much studio discussion, BBC One, 16 July 2011 

Complaint 
We have received complaints from viewers who felt that our television coverage included too much 
studio discussion and not enough live golf. 

The BBC's response 
We understand that some of our viewers would like to have seen more of the live action from Royal St 
George's during our Golf: The Open 2011 programme on Saturday 16 July. On the Saturday there 
was a total of nine hours and twenty minutes of live golf which meant we were showing live action on 
BBC One and Two for three and a half hours before the leaders teed off. This is more than at any golf 
event in the world. Across the weekend, we did review our timings with regards to showing live action 
to ensure that we were not preventing our viewers from watching live and meaningful golf. However 
we felt it was important for us to build up to the live coverage by featuring related material and 
highlights of the first two days play at The Open. During this time we did keep viewers up to date with 
what was taking place on the course. In addition, we did ensure that our viewers had the option of 
watching the golf live on BBC Red Button and online on the BBC Sport website at all times. 

http://www.bbc.co.uk/complaints


www.bbc.co.uk/complaints  
 

 

Formula 1, unhappy with the announcement of a new rights agreement with the BBC 
and Sky 29 July 2011 

Complaint 
We have received complaints from some Formula 1 fans who are unhappy that the BBC will no longer 
have exclusive rights to broadcast the sport from 2012. 

The BBC's response 
We know that Formula 1 has an extremely passionate following in the UK and that some fans will be 
disappointed that not all races will be available exclusively live on the BBC from next season. We are 
operating in a very tough financial climate and in common with all areas of the BBC, BBC Sport is 
having to make significant cost savings over the next few years in order to operate within the 
constraints of the licence fee settlement, therefore we have to make some difficult choices. We 
believe this deal represents good value for money for licence fee payers. We retain live coverage of 
half of the race weekends and we will have extended highlights of the remaining races so we are 
pleased that all of the key action from Formula 1 for the next seven seasons will remain on BBC 
television. Online coverage of the race weekends that we broadcast will remain the same, and we will 
carry all the news and reports from the rest of the season. Radio coverage will not change whilst the 
most popular races - the British Grand Prix, the Monaco Grand Prix and the final race of the season 
will continue to be broadcast live on BBC One. 

 

Torchwood: Miracle Day, inappropriate sexual content, BBC One 8 August 2011 

Complaint 
We’ve received complaints from some viewers who feel it is inapproprate to show gay sex 
in Torchwood. 

The BBC's response 
We have strict Editorial Guidelines which govern the content of our programmes, and Torchwood is 
no exception. These clearly state: "In all BBC output the portrayal of sex, or the exploration of sexual 
issues, should be editorially justified and treated with appropriate sensitivity. In post-watershed 
content, we must be able to justify the frank and realistic portrayal of sex and the exploration of 
themes and issues which some people might find offensive." Captain Jack Harkness is an established 
character in the series. We felt the content was justified in terms of the context and character and 
would be within the expectations of regular viewers. We aim to depict relationships whether 
heterosexual or homosexual in an honest and realistic way. These scenes are not meant to cause 
offence. 

  

http://www.bbc.co.uk/complaints


www.bbc.co.uk/complaints  
 

BBC News, England riots coverage 10 August 2011 

Complaint 
We have received complaints from viewers who felt that Fiona Armstrong was rude towards Darcus 
Howe and accused him of taking part in riots during her interview on the BBC News Channel that was 
broadcast on 9 August 2011. 
 
BBC News' response 
We forwarded concerns on this issue to BBC News Channel Editors and while they accept that this 
interview was not ideal, they stressed that the presenter did not intend to show Mr Howe any 
disrespect and the questions were simply intended to gauge his reaction to the events in Croydon the 
night before. In particular they acknowledge that the interview included a poorly phrased question 
about rioting. This can and does happen on occasions during live interviews and was compounded by 
a number of technical issues during the interview which led to the presenter and Mr Howe talking over 
each other.Therefore while Fiona Armstrong was trying to make a general point about protests, we'd 
like to apologise for any offence that this interview has caused. 
 
Complaint 
We have received complaints from viewers who feel that the BBC News Channel incorrectly referred 
to "UK riots" rather than "England riots." 
 
BBC News' response 
In response to complaints on this issue, our coverage was initially guided by the fact that, while the 
disturbances were in England, the story and its implications had an impact on the UK as a whole - 
hence the UK Prime Minister returning early from his holiday and his subsequent decision to recall the 
UK Parliament.Within the wider media we were not alone in taking this approach but as the story has 
continued, with the trouble confined to several cities and towns in England and in recognition of the 
sensitivities involved for people in Scotland, Wales and Northern Ireland, we have decided to change 
to “England riots” in the interest of geographical precision and better clarity for our audience.  

 

Newsnight, BBC Two, 12 August 2011 

Complaint 
We have received complaints from viewers who felt David Starkey's contribution to the discussion on 
the England riots was inappropriate and racially offensive. Some viewers also felt Dr Starkey's views 
were not sufficiently challenged. 

Newsnight's response 
This was a challenging and at times heated ten minute debate examining the causes of last week's 
riots and looting. Whilst we acknowledge that some people will have found David Starkey's comments 
offensive he was robustly challenged by presenter Emily Maitlis and the other contributors who took 
issue with his comments. Owen Jones particularly highlighted that many people listening would find 
the views expressed offensive and Emily provided further context making it clear that David Cameron 
had said this was not a race issue and that people taking part in the riots came from a range of ethnic 
backgrounds. 

 
 

  

http://www.bbc.co.uk/complaints


www.bbc.co.uk/complaints  
 

Muse @ Reading, BBC Three, 28 August 2011 

Complaint 
We received complaints from viewers who were unhappy that BBC Three’s coverage of Muse @ 
Readingdid not include the entire performance of the 'Origin of Symmetry' album. 
 
The BBC’s Response 
When the band first conceived the idea of performing the album 'Origin of Symmetry' at the festival, it 
was purely for the audience at the event and not for a wider audience on television. The production 
team were able to agree with the band to broadcast three songs from that part of the performance, 
but unfortunately the BBC couldn't air any more contractually. We appreciate it can be disappointing 
and frustrating when one doesn't get the whole of a show they may have been looking forward to but 
the BBC has to respect the wishes of the band in such instances. 

 

America Remembers September 11th, BBC Two, 11 September, 2011 

Complaint 
We received complaints from viewers unhappy that commentary was aired while the names of the 
victims of the 9/11 attacks were read out. Some viewers found this disrespectful. 

Response from BBC News 
This special programme sought to mark the tenth anniversary of the September 11th attacks featuring 
reaction and discussion on the day's events and covering the ceremonies in New York, Washington 
and Shanksville Pennsylvania. As I'm sure you can understand, it can be difficult to strike the right 
balance between showing as much of the ceremony as we can, as well as providing commentary and 
analysis for our audiences. Such a large and continuous roll call of names also brings its own 
challenges for broadcasters.We believe our coverage was handled sensitively and respectfully, 
however we're sorry if some of the audience didn't feel we got this quite right on this occasion. We 
certainly intended no offence. 

 

Celebrity MasterChef, Scheduling, BBC One 19 August 2011 

Complaint 
We received complaints from viewers unhappy that the latest series of Celebrity MasterChef is being 
shown in a daytime slot. 

The BBC's Response 
This series allows a greater examination of the celebs' cooking skills as there will be more hours 
of Celebrity MasterChef than ever before. The Friday and Saturday evening programmes will ensure 
that viewers won't miss out on the main event as they pick up with the three celebs facing their last 
terrifying challenges and battling for their place in the semi-final. While our audience may be more 
familiar with MasterChef being shown in the evening, this ensures that both those who consume our 
output during the day and in the evening can enjoy this series of Celebrity MasterChef. This format 
means viewers will get even more Celebrity MasterChef than in previous years and more of our 
audience can follow the competition. With 90 minutes of catch up in the peak schedule and availability 
on the BBC iPlayer we hope everyone can enjoy the series. 

 

  

http://www.bbc.co.uk/complaints


www.bbc.co.uk/complaints  
 

Newsnight, BBC Two, 28 September 2011 

Complaint 

We have received complaints from viewers following the broadcast of a discussion in which one 
contributor, journalist Peter Oborne, described another contributor, European Commission 
spokesman Amadeu Altafaj-Tardio, as an "idiot". 

Response 

This was a heated, live debate regarding the European debt crisis about which there are strongly held 
views and positions. Mr Oborne's views were entirely his own and we have apologised to Mr Altafaj-
Tardio for the discourtesy he was shown. On air, Jeremy Paxman challenged Mr Oborne's behaviour, 
criticising his treatment of another guest, and also pointed out that it meant the opportunity to explore 
the European Commission's position further was lost. 

 

Miranda Hart and Jon Holmes (for Chris Evans), BBC Radio 2, October 2011 

Complaint 
We received complaints from listeners who were unhappy with the quality of the show. 
 
The BBC's Response 
Miranda Hart is one of the UK's best-loved comedians and BBC Radio 2 felt it appropriate to bring her 
warmth to its audience for a week. Jon Holmes is a highly experienced presenter from BBC Radio 6 
Music. BBC Radio 2 is proud to be the home of many popular entertainers and presenters and as part 
of the network's scheduling, from time to time, the channel tries new presenters and styles of shows. 
BBC Radio 2 appreciates if their presentation wasn't to everyone's liking, but feels it's important to be 
able to bring new talent to its output and hopes its audience understands the importance of 
maintaining a breadth of content on the network. 

 

BBC News, 20 October 2011 

Complaint 
We have received complaints from viewers who felt that the footage of Col Gaddafi's capture, and 
images apparently showing his corpse were too graphic to be shown as part of the news coverage 
from Libya. 

Response from BBC News 
Mary Hockaday, Head of BBC Newsroom, has blogged about the challenges of covering this story 
and the decision to show the footage. You can read this at: 
http://www.bbc.co.uk/blogs/theeditors/2011/10/the_challenges_of_reporting_ga.html 

  

  

http://www.bbc.co.uk/complaints
http://www.bbc.co.uk/blogs/theeditors/2011/10/the_challenges_of_reporting_ga.html


www.bbc.co.uk/complaints  
 

Panorama - Dale Farm: The Big Eviction, BBC One, 27 October 2011 

Complaint 
We received complaints from viewers who felt this programme showed bias in favour of the travellers 
at Dale Farm. 
 
The BBC's response 
This has been an incredibly sensitive story, prompting very strong views on all sides. The programme 
strived to represent the voices concerned and heard from members of Basildon council and local 
residents. The production team had specifically asked Basildon Council for access to both the leader 
Tony Ball and meetings in which the eviction issues were discussed. The council offered two filming 
opportunities, which were both taken up and used in the programme. The programme makers 
approached many local residents in the Crays Hill area along with other members of Basildon council 
and the bailiff company, many of whom ultimately declined to take part. We explained the reasons 
behind these decisions during the programme. The programme looked at issues affecting both sides, 
dating back to over a decade ago and explored planning legislation and the overall debate regarding 
the application of the rule of law. Two previous programmes by the same team and including many of 
the same participants have been made over the past five years, both of which we believe were fair 
and balanced. We believe we approached the subject in the same fair and impartial manner on this 
occasion, allowing viewers to make up their own minds. 

 

Celebrity MasterChef, BBC One, 21 October 2011 

Complaint 
We received complaints from viewers who were unhappy that the winner was not announced at the 
end of the programme 
 
The BBC's Response 
We introduced a new format for this series by having more episodes during the week and showing 
extended highlights at the weekend. We appreciate that not all viewers were able to watch the daily 
episodes so rather than have different people finding out the winner at different times and risk the 
surprise being spoiled for some, we felt it would be fairer and more exciting for everyone to announce 
the winner in the Saturday evening edition. Unfortunately it was stated in some TV listings that the 
result would be announced on the Friday and we’re sorry for any confusion or disappointment caused. 

 

The One Show, comments by Jeremy Clarkson, BBC One, 30 Nov 2011 

As has now been widely reported, we had many complaints about a number of Jeremy Clarkson’s 
comments on the show. The One Show is a live topical programme which often reflects the day’s 
talking points. Usually we get it right, but on this occasion we feel the item wasn't perfectly judged. 
The presenters apologised at the end of the programme to viewers who were offended by his 
comments and the BBC and Jeremy would like to apologise for any offence caused. Jeremy has said: 
“I didn’t for a moment intend these remarks to be taken seriously – as I believe is clear if they’re seen 
in context. If the BBC and I have caused any offence, I’m quite happy to apologise for it alongside 
them.” The reaction we receive informs our editorial discussions and we do value it. We have reported 
the feedback widely across the BBC and discussed the matter with the production team. You can 
read further information in How we handle your complaint about our complaints process and how we 
respond to issues raised in the feedback we receive. 

 

  

http://www.bbc.co.uk/complaints
http://www.bbc.co.uk/complaints/handle-complaint/#faqs


www.bbc.co.uk/complaints  
 

BBC Sports Personality of the Year 2011, Nominee list 2 Dec 2011 
 
Complaint 
We received complaints about the lack of women nominated for the BBC Sports Personality of the 
Year 2011. 
Our response 
We recognise that the all-male line-up has created much debate amongst viewers of the programme, 
sports-lovers in general and those that champion the cause of Women’s sport in this country. We 
have had many different points made in the reaction we receive which informs our editorial 
discussions and we do value it. We have reported all this feedback widely across the BBC and in 
order to ensure we use the licence fee as efficiently as possible we are sending this response to the 
issues from our Director of Sport, Barbara Slater to everyone who has contacted us which addresses 
as many of the detailed points raised by everyone as we are able to:  
 
"The shortlist comprises some of the finest sports stars on the planet. Everyone is rightly proud of 
their achievements over the last year, the role they play in inspiring younger generations and the 
credit they deliver back for the UK. I share the disappointment that the independently determined 
shortlist does not include any British Sportswomen. There were some worthy female candidates and I 
should recap how the selection process works. The shortlist of the ten British sports stars is 
determined by the combined votes of a panel of industry experts based on their assessment of 
relative sporting achievements during the year. The panel consists of the sport editors of the national 
newspapers, selected regionals and magazines. These are chosen because of their expertise in the 
area, their coverage of a wide range of sports throughout the year and the extent of their readership. 
In total, we received 27 responses from the 35 invitations that were issued this year. The panel 
included publications such as the Sunday Times, the Daily Mail, the Irish News, the Mirror, the Daily 
Telegraph, Sport Magazine and the Herald. It is worth noting that most of the publications did include 
at least one sportswoman in their shortlist. The inclusion of publications such as Nuts and Zoo in the 
shortlisting panel is for a variety of reasons. These magazines have a dedicated sports section which 
every week covers a range of sports including Women's sport and minority sports. They also have a 
readership profile which reaches younger audiences and helps contribute to a balanced panel which 
is representative of all the BBC's audiences. There are very few other widely-read publications that 
cover such a breadth of sporting news, features and reports on a regular basis. We do not include 
specialist sporting publications given their potential inherent bias to one particular sport nor do we 
canvas the views of non-sporting publications. The current system was introduced in 2006 and at 
least two women have always previously been shortlisted for the main award. Having considered a 
wide range of alternative mechanisms, we remain convinced that the current system is fair, 
independent and robust. Previous top 10 candidates included in 2010 Jessica Ennis (3rd) and Amy 
Williams whilst 2009 saw Jessica Ennis (3rd) and Beth Tweddle. In 2008 Rebecca Adlington (3rd), 
Nicole Cooke, Christine Ohuruogu and Rebecca Romero all made the Top 10 as did Paula Radcliffe 
and Christine Ohuruogu in 2007. In 2006 Nicole Cooke, Beth Tweddle and Zara Phillips were 
nominated with Zara winning the award. This is therefore the first time there has been no female 
representation since the current system was put in place five years ago. The ultimate winner of the 
award is determined solely by a public telephone vote during the show itself. "We stand by the current 
voting process but have committed to take on board what has happened this year and we will review 
the shortlisting process for next year's show. It is too early to say what, if any changes will be made to 
the process but please rest assured that we will seek the opinions of people both within and outside of 
the BBC before deciding on the appropriate methodology for 2012. The current focus on the shortlist 
for the Sports Personality of the Year Award has shone a bright light on the wider issues surrounding 
the media coverage and profile of Women's sport in the UK. As I'm sure you are aware, the BBC is 
committed to covering a broad range of sports and events and this includes a significant commitment 
to Women's sport. The BBC is proud to have followed the achievements of many successful 
sportswomen through our coverage of events such as the Olympics, the Commonwealth Games, 
Wimbledon and the Women's Football World Cup.I trust that I have addressed your questions 
satisfactorily and made clear the BBC's commitment to a fair selection process. This year's shortlist 
for the main award represents six very different sports and has candidates from England, Scotland, 
Wales and Northern Ireland. It is disappointing that the independent process did not result in the 
shortlisting of a female candidate; but we believe it does not detract from the incredible array of British 
talent that will compete for the 58th Sports Personality of the Year Award.“  
 
Barbara Slater, Director of Sport 

http://www.bbc.co.uk/complaints


www.bbc.co.uk/complaints  
 

 

Changes to the BBC Online Homepage 7 Dec 2011 

Complaint 
We have received complaints and other detailed feedback about the new BBC Homepage. 

Our response 
James Thornett (Head of Product, BBC Homepage) has explained the Homepage changes in his blog 
and has subsequently responded further to complaints and other detailed feedback about the new 
features and changes to the BBC Homepage.You can send us your feedback about the Homepage 
via the links contained in James Thornett’s blog. 

 

BBC News - Europe coverage 13 Dec 2011 

Complaint 
We have received complaints from viewers and listeners who felt our news coverage following the 
Prime Minister’s use of a veto at last week’s European Union summit has shown pro-European bias.  
 
Response from BBC News 
A number of concerns have been raised, covering a range of issues. In response to these points 
Helen Boaden, Director of BBC News, has written the following blog about the challenges of covering 
this story. You can read this at: 
http://www.bbc.co.uk/blogs/theeditors/2011/12/the_challenge_of_reporting.html 

 

 

http://www.bbc.co.uk/complaints
http://www.bbc.co.uk/blogs/bbcinternet/2011/12/bbc_homepage_your_feedback_2.html
http://www.bbc.co.uk/blogs/theeditors/2011/12/the_challenge_of_reporting.html

