
www.bbc.co.uk/complaints  
 

Archived BBC public responses to complaints 

2018 

 

Today, Radio 4, 4 January 2018 

Complaint 
We received complaints from listeners who felt that John Humphrys' interview with Tony Blair was 
aggressive and biased against him. 

Response 
Listeners of the Today programme expect robust and challenging questioning, and it was no different 
in the interview with Mr Blair. If a presenter interrupts, the intention is simply to keep the topic on track 
and ensure that a guest's views are properly scrutinised. Interviewees and panels often need firm 
steering, and a balance of politeness and persistence is needed. Today aims to achieve firm and fair 
probing of important issues. We're satisfied that John’s questioning was appropriate and in keeping 
with what our listeners expect. The interview came after Mr Blair published an article for the Institute 
for Global Change website, in which he outlined what has been learnt since the June 2016 EU 
referendum and in which he also stated that it is “no secret” of his desire for Britain to stay in the EU. 
During the interview Mr Blair argued that voters should get the chance to reverse Brexit, possibly 
through another referendum. John reminded Mr Blair on a few occasions that the June 2016 EU 
referendum was a democratic one, that 52% of the people that came out to vote decided that they 
wanted to leave the EU and that going against this result could lead to “civil disobedience”. We 
believe it was fair for John to challenge Mr Blair on these points. BBC News aims to show the political 
reality and provide a forum for discussion on issues, giving full opportunity for all sides of the debate 
to be heard and explored. Senior editorial staff within BBC News keep a close watch on programmes 
to ensure that standards of impartiality are maintained. The key point is that the BBC as an 
organisation has no view or position itself on anything we may report upon - our aim is to identify all 
significant views, and to test them rigorously and fairly on behalf of our audiences. 

 

 

BBC Gender Pay Gap, January 2018 

Complaint 
We received a wide range of feedback following publication of details of BBC staff and talent pay. 

Response 
The BBC believes that fairness in pay is vital. A significant number of organisations have now 
published their gender pay figures and the results show that the BBC is performing considerably 
better than many and our pay gap for staff is about half that of the national average. But we have 
been clear that there is more to do. We have already conducted an independent judge-led audit of 
pay for around 18,000 staff at the BBC which found no systemic discrimination against women. We 
have also published a separate review into on-air presenters, editors and correspondents which found 
no evidence of gender discrimination in pay decision-making.  However, this review identified a 
number of issues in relation to pay which have resulted in anomalies that need addressing. Following 
the reviews, we announced a five-point plan to help create a fairer and more equal BBC. We are also 
addressing individual pay cases which have been raised with us.The BBC is required by its Royal 
Charter to disclose the pay of those it directly employs who have received over £150,000 from the 
licence fee in each financial year.  We will not be providing a breakdown of the 2016/17 figures or 
more detailed information relating to individual stars’ contracts. However, we have said that we will do 
more to explain the pay of each presenter paid over £150,000, especially where they do more than 
one role, in future. This is an area where we’ve made progress already, but we recognise there is 
more to do and we are pushing further and faster than any other broadcaster. The Director General 
has committed the BBC to closing the pay gap by 2020 and if we can get there earlier, then we will. 

http://www.bbc.co.uk/complaints


www.bbc.co.uk/complaints  
 

 
You can find further information on these links: 
 
Review of Gender Pay and Equal Pay – October 2017: 
http://www.bbc.co.uk/aboutthebbc/insidethebbc/howwework/reports/gender_equal_pay_october_2017 
 
Review of On-Air Pay – January 2018: 
http://www.bbc.co.uk/aboutthebbc/insidethebbc/howwework/reports/bbc_on_air_review 
 
BBC Management Response to the Pay Reviews: 
http://www.bbc.co.uk/aboutthebbc/insidethebbc/howwework/reports/gender_equality_bbc 
 
The full BBC Annual Report is available to read at: 
www.bbc.co.uk/mediacentre/latestnews/2017/annual-report  
www.bbc.co.uk/aboutthebbc/insidethebbc/howwework/reports/ara   
 
 
(Statement updated on 7.2.2018) 

  

 

Today, Radio 4, 12 January 2018 

Complaint 
We received complaints about the off air conversation between Jon Sopel and John Humphrys. 

Response 
The BBC has been clear that this was an ill-advised conversation and has stated that it is committed 
to getting its pay structures right.  It is conducting a comprehensive analysis of presenter pay which is 
expected to be published at the end of the month. John Humphrys is bound by the same rules on 
impartiality as all other BBC presenters. Staff are entitled to their own opinions but if they choose to 
campaign on a topic publicly, then judgements are made as to whether they can go on to interview 
people on that subject. In this case, John was clearly not ‘campaigning’ on the topic. 

 

 

Silent Witness, BBC One, 29 and 30 January 2018 

Complaint  
We received complaints from viewers who felt that the portrayal of the care home, its staff and its 
residents were inaccurate. Others felt the portrayal of the police was inauthentic. 

Response 
The BBC has a long record of tackling difficult and thought-provoking subject matters and Silent 
Witness is a long-running and well-established drama, set in a recognizable world. This particular 
story revolves around two very specific agency staff, both of whom are corrupt and abusive. It also 
features two police officers: one a young, naïve PC; and the other a seasoned and slightly cynical DI. 
We believe the audience for Silent Witness understands that none of these fictional characters were 
intended to represent all staff working across the care industry or the police force. In the second part 
of the two-part story it is clearly stated by the police that the shooting of Kevin McDowd was a mistake 
and had been reported to the appropriate authorities for investigation. In preparation for this 
programme we spoke to a number of individuals, charities and organizations that deal with such 
issues as a matter of course. They felt that the portrayal of these issues in the programme was 
authentic, and that it was important to be placing disability at the centre of a popular peak-time drama. 

http://www.bbc.co.uk/complaints
http://www.bbc.co.uk/aboutthebbc/insidethebbc/howwework/reports/gender_equal_pay_october_2017
http://www.bbc.co.uk/aboutthebbc/insidethebbc/howwework/reports/bbc_on_air_review
http://www.bbc.co.uk/aboutthebbc/insidethebbc/howwework/reports/gender_equality_bbc
http://www.bbc.co.uk/mediacentre/latestnews/2017/annual-report
http://www.bbc.co.uk/aboutthebbc/insidethebbc/howwework/reports/ara


www.bbc.co.uk/complaints  
 

 

The Mash Report, BBC Two, 1 February 2018 

Complaint 
We received complaints from viewers who felt that a cartoon of Donald Trump and Piers Morgan was 
inappropriate or biased against them. 
 
Response 
The BBC has a rich heritage of satire and, in this tradition, The Mash Report looks for humorous 
angles on stories that have been in that week’s news.  It is not unusual for public figures to have their 
views and actions scrutinised by the programme and no-one in the public eye is exempt. A few days 
earlier Piers Morgan conducted an interview with President Trump which had provoked public 
comment and discussion. The cartoon alluded to the perceived use of flattery to gain favour with the 
President.  The programme was appropriately scheduled at 10pm and we don’t believe its regular 
audience would have found the tone of this item unusual. 

 

 

BBC Weather, January/February 2018 

Complaint  
We received feedback about our recent changes to BBC Weather. 

Response 
We announced a while ago that we would be working with MeteoGroup who are now providing our 
data for our TV and radio forecasts.  This includes changes to our TV graphics, website, and app. We 
hope once you become familiar with the new features and layout, you’ll find it informative and it will 
meet all your needs. For more details about these changes or help using them, please read our blog 
about BBC Weather's new look and our frequently asked questions about Weather. We have 
also provided an online video guide to the new features on our Weather app, and some tips on 
using our new website featuresincluding finding favourite locations and where to find pressure 
maps. 

 

Strictly Come Dancing, BBC One, January 2018 

Complaint 
We received complaints from some viewers unhappy that Brendan Cole's contract as a professional 
dancer on the show has not been renewed. 
 
Response 
Strictly Come Dancing has a history of evolving the programme, and this includes making changes to 
the professional dancer line-up. We’d like to thank Brendan for being part of the show since the 
beginning - winner of the first series - and wish him all the very best for the future. The complete 
professional dancer line-up will be announced in due course.  We acknowledge that some viewers are 
unhappy about Brendan Cole’s departure from the series, and these comments have been not 

 

 

 

 

http://www.bbc.co.uk/complaints
http://www.bbc.co.uk/blogs/aboutthebbc/entries/6b148874-aef6-4eab-82f1-317facf0d28d
http://www.bbc.co.uk/blogs/aboutthebbc/entries/6b148874-aef6-4eab-82f1-317facf0d28d
http://www.bbc.co.uk/weather/about/17185651
http://www.bbc.co.uk/weather/about/42958965
http://www.bbc.co.uk/weather/about/42822208
http://www.bbc.co.uk/weather/about/42822208


www.bbc.co.uk/complaints  
 

 

Match of the Day Live: Swansea City v Notts County, BBC One, 6 February 2018 

Complaint   
We received complaints from some viewers unhappy with the decision to schedule live coverage of 
the Swansea City v Notts County FA Cup match.  
 
Response   
FA Cup matches are scheduled on set days for each round of the competition, and replays are part of 
our contractual agreement.  Although we had billed a slot for the FA Cup replay on Wednesday 7

th
, 

we needed to swap this to Tuesday to avoid clashing with the other live broadcast match, which could 
only be played on Wednesday due to other matches scheduled for the teams involved.  We 
highlighted the change on-air both the week before and on the day to alert audiences to the changes, 
and we also made it available on BBC iPlayer. 

 

BBC News, 3 February 2018 

Complaint 
Some audience members felt there was not enough coverage of the 'NHS in Crisis' march in London. 

Response 
We discussed this with our News colleagues and senior staff who responded:  

"We’re sorry you were disappointed with the amount of time we spent on the issue. It can be hard to 
judge in advance which demonstrations should receive coverage and we accept that some viewers 
felt we should have covered this march to a greater extent than we did, given its particular size. It is 
something that our news editors will reflect upon in light of your comments. We did report on the 
march briefly in the afternoon and evening on the BBC News Channel, the later report carrying 
comments from activists. We also covered the march online: http://www.bbc.co.uk/news/av/health-
42933543/rally-in-london-calls-for-action-on-nhs-crisis. BBC Radio News bulletins heard from 
participants and organisers, stating: ‘Thousands of health workers, patients and union members are 
marching on Downing Street, demanding an end to what they describe as the "crisis" in the NHS. 
They've called for additional government funding to ease the pressures facing the health service.’ 
We’ll continue to report on developments in NHS funding and performance, following our special 
reports in January." 

 

BBC News, February 2018 

Complaint 
We received complaints from some people who felt we didn’t sufficiently cover the allegations about 
the nature of Jeremy Corbyn’s contact with the Czechoslovakian Intelligence Service in the 1980s. 

Response 
The BBC has covered this story on a range of outlets. We looked into the allegations made by Jan 
Sarkocy, a former Czech agent, about the nature of Jeremy Corbyn’s contact with the 
Czechoslovakian Intelligence Service in the 1980s, after they first appeared on social media. We 
secured the first broadcast interview with Mr Sarkocy. We interviewed the director of the Czech secret 
service archive, Svetlana Ptacknikova. 

Our coverage reflected the political reaction, including Mr Corbyn’s denials, his attacks on some 
newspapers for their coverage and the debate that followed. The BBC is committed to factually 
accurate journalism and we check stories containing serious allegations before broadcasting them.   

 

http://www.bbc.co.uk/complaints
http://www.bbc.co.uk/news/av/health-42933543/rally-in-london-calls-for-action-on-nhs-crisis
http://www.bbc.co.uk/news/av/health-42933543/rally-in-london-calls-for-action-on-nhs-crisis


www.bbc.co.uk/complaints  
 

 

Match of the Day Live: Swansea City v Sheffield Wednesday, BBC One, 27 February 
2018 

Complaint   
We received complaints from some viewers unhappy with the decision to schedule live coverage of 
the Swansea City v Sheffield Wednesday FA Cup match.   
 
Response 
The FA Cup is one of the biggest competitions in the sporting calendar and while we are pleased to 
be able to bring it live to viewers, our commitment to broadcast does mean that schedules are subject 
to change. We always think carefully about our audience when we decide how to reschedule our 
programmes.  With Shetland and Holby City we tried to balance this by rescheduling the displaced 
episodes to the following night. We highlighted the change on-air both the week before and on the 
day to alert audiences, and we also made the programmes available on BBC iPlayer. However, we 
appreciate that some viewers will disagree with this approach and we’re grateful for the feedback 
we’ve received. 

 

BBC News, March 2018 

Complaint 
We received some complaints from people who felt there was not enough coverage on BBC News 
regarding developments in the Telford child sexual exploitation case.  

Response 
A long-term exclusive investigation by the Daily Mirror was published on Sunday, which we addressed 
that day in our online coverage of the papers. The BBC News website published the front page of the 
Sunday Mirror on March 11, linked to the article and contained a commentary on the paper's 18-
month research. On Monday, our paper reviews again linked to the Daily Mail and Daily Mirror's 
analysis of the investigation, followed by detailed articles which were on our News website front page: 

http://www.bbc.co.uk/news/uk-england-shropshire-43371805     
http://www.bbc.co.uk/news/uk-england-shropshire-43385049   
http://www.bbc.co.uk/news/av/uk-43386247/telford-abuse-i-was-sold-twice-a-night   

We also covered the reaction from the local Council, MPs and charities like the NSPCC. The item was 
further covered across the BBC as follows: 

- Radio 5 Live’s ‘Emma Barnett’ and ‘5 Live Drive’ programmes spoke to our Radio Shropshire 
reporter and covered the issue 
- BBC Two’s ‘Victoria Derbyshire’ had a live interview with a child abuse lawyer on the subject, as well 
as one of the victims 
- BBC News at Six, Ten and News Channel all covered the story this week, as have Midlands Today 
bulletins 
- Radio 4’s 'The World at One' and 'Six O'Clock News' both had items, and local radio heard from the 
leader of the local council in Telford. 

We have previously reported on Child Sexual Exploitation in Telford on a number of occasions, 
including the last call from Lucy Allan MP for an independent inquiry: http://www.bbc.co.uk/news/uk-
england-shropshire-37769350. As well as the work being done in the London newsroom, we will 
continue to cover the story at a local and national level, as developments happen. 

 

 

http://www.bbc.co.uk/complaints
http://www.bbc.co.uk/news/uk-england-shropshire-43371805
http://www.bbc.co.uk/news/uk-england-shropshire-43385049
http://www.bbc.co.uk/news/av/uk-43386247/telford-abuse-i-was-sold-twice-a-night
http://www.bbc.co.uk/news/uk-england-shropshire-37769350
http://www.bbc.co.uk/news/uk-england-shropshire-37769350


www.bbc.co.uk/complaints  
 

 

 

Newsnight, BBC Two, 15 March 2018 

Complaint 
We received complaints from people unhappy with a backdrop used in the programme, which showed 
Jeremy Corbyn alongside Russian imagery.# 

Response 
The backdrop ran during a report on the relationship between sections of the British Left and Russia, 
prompted by the debate within the Labour party about how Jeremy Corbyn had reacted to 
government sanctions against Russia. Newsnight is a late night current affairs programme with a 
distinctive style and the picture sat firmly within its long-running tradition of arresting graphics, applied 
to all types of stories. The backdrop was used earlier in the year, when the Defence Secretary, Gavin 
Williamson, was similarly superimposed. Mr Corbyn has been photographed wearing this particular 
hat and coat many times, and they were not in any way altered or ‘photoshopped’ to appear ‘more 
Russian.’ The report on the Left’s relationship with Russia was an entirely serious analysis of the 
issues concerned, with a discussion that featured a key ally of the Labour leader. 

  

The One Show, BBC One, 19 March 2018 

Complaint 
We received complaints from people unhappy with a film showing the cast from the musical The 
Band releasing balloons into the sky from the roof of the Theatre Royal Haymarket in London. 

Response 
The One Show team is very aware of the impact such activities can have on the environment; it 
regularly reports on and highlights environmental issues for our audience, as is evident from our 
report on plastics in the same broadcast. On this occasion, The One Show weren’t involved in the 
production of the musical performance. The event was organised, filmed and distributed to the media 
by the team behind the musical The Band, and they have since released the following statement: 

"Yesterday at the launch of @TheBandMusical at the Theatre Royal Haymarket in London we 
released balloons – balloons are an integral part of the story in our musical – we had not thought this 
thru in terms of the environment and apologise profusely". 

We would like to offer our assurances that The One Show takes the effects to the environment very 
seriously and will continue to do so. 

 

Below the Surface, BBC Four, 24 March 2018 

Complaint 
We received complaints from people unhappy that episodes 5 and 6 of Below the Surface were 
replaced with the film Two Days, One Night. 

Response 
Given the similarities between the show’s narrative and tragic hostage siege in France the previous 
day, out of respect for those who were killed and injured, we took the decision to delay the broadcasts 
of episodes 5 and 6 and replace them with a film. We would like to assure our audience that we did 
not take this decision lightly. We acknowledge that late changes to the schedule can be frustrating but 
we hope our viewers will understand our reasons for doing so. Episodes 5 and 6 will now air on BBC 
Four Saturday 31 March at 21.00 and 21.45 respectively. 

http://www.bbc.co.uk/complaints


www.bbc.co.uk/complaints  
 

 

 

BBC News, March 24, 2018 

Complaint 
We received complaints from some people who felt there was insufficient coverage of pro-EU 
marches on this date.  

Response 
We raised this with BBC News colleagues and senior staff who responded: 

"We’re sorry to hear you were disappointed with the amount of time we spent on the issue. We realise 
some viewers felt we should have covered this march to a greater extent than we did. On this 
occasion, the sacking of Owen Smith as Shadow Northern Ireland Secretary specifically for his stance 
on a second Referendum was a significant new development in the political debate. However, we did 
report on the Leeds march on Look North bulletins on Saturday and other events through BBC News 
online: http://www.bbc.co.uk/news/uk-england-leeds-43527517. We know that not everyone will agree 
with our choices on which stories are covered or the level of exposure – the hundreds of thousands 
protesting in the US on gun control was a notable development, with support from cities in the UK as 
well. We accept that not everyone will agree with the outcome on each occasion. We’ll continue to 
report on Brexit developments and public reaction, as the story continues. 

 

 

 

BBC News, March 2018 

Complaint 
We received some complaints from people who felt that our coverage of accusations of anti-Semitism 
within the Labour Party has been biased against Jeremy Corbyn and the Labour Party. 

Response 
Criticism of a major British political party and its leader by some representatives from one of the UK’s 
major faiths is a news story. The BBC is not biased against the Labour party or Jeremy Corbyn, and 
the BBC would treat any other political party or leader faced with the same accusations in a similar 
fashion. The comments made by the Council of Jewish Leaders and the Board of British Deputies 
have been set out accurately and with due impartiality, as has Mr Corbyn’s response, which 
acknowledged anti-Semitism exists in pockets in the Labour Party. The BBC has also reported on the 
internal party debate, including the views of Labour’s own backbenchers who have spoken against 
the leadership, as well as Jewish groups and others who support Mr Corbyn. The issues Labour’s 
leadership have had with allegations of anti-Semitism go back some years and it is right that the BBC 
covers developments in this story which we believe to be in the public interest. BBC News never 
takes a position on anything that we cover, but we always aim to reflect a broad range of voices on 
any given subject.  

  

 

 

 

 

http://www.bbc.co.uk/complaints
http://www.bbc.co.uk/news/uk-england-leeds-43527517


www.bbc.co.uk/complaints  
 

BBC News at Six, BBC One and BBC News Channel, 3 April 2018 

Complaint 
We received complaints from people who felt we inaccurately reported Jewdas’s views on anti-
Semitism in the Labour Party. 

Response 
In our coverage of Jeremy Corbyn’s attendance at a Jewdas event we carried a report from our 
political correspondent that explained the issues fully and fairly. A graphic in the report accurately 
explained Jewdas’s position and quoted it as saying the furore was  "anything but an attempt to 
address anti-Semitism. It is the work of cynical manipulations by people whose express loyalty is to 
the Conservative Party and the right wing of the Labour Party. It is a malicious ploy to remove the 
leader of the Opposition.” We accept that in our studio introduction to the report, however, that we 
should have been more specific by saying that Jewdas has referred to complaints of anti-Semitism as 
being politically motivated rather than not being a problem in the Labour Party.  We are fully 
committed to covering this story fairly and explaining its complexities to our audience.  

 

BBC News, April 2018 

Complaint 
We received complaints from people who felt our coverage of Jeremy Corbyn’s attendance at a 
Jewdas event was biased against him. 

Response 
Jeremy Corbyn’s attendance at a Jewdas event followed several days in which he had faced criticism 
for his handling of allegations of anti-Semitism within the Labour Party from prominent Jewish groups, 
including the Board of Deputies of British Jews and the Jewish Leadership Council, and from within 
his own party.  The strength of this feeling led to these groups organising protests outside Parliament, 
which were attended by some of Mr Corbyn‘s own MPs. Jewdas had dismissed allegations of anti-
Semitism in the Labour Party as a “malicious ploy” to remove Mr Corbyn as Labour leader.  Mr 
Corbyn’s attendance at this event was perceived by some who had been critical of his stance on anti-
Semitism as an inflammatory act.  It led to criticism from the Board of Deputies and some Labour MPs. 
We covered this story impartially and reflected Jeremy Corbyn’s response to this criticism and 
statements on anti-Semitism.  We featured the voices of those supportive and critical of him. 

 

BBC News, April 2018 

Complaint 
We received complaints from people who felt that there has been insufficient coverage of the 
comments, made by Boris Johnson, that Porton Down had identified Russia as the source of the 
Salisbury nerve agent. 

Response 
The BBC has covered the latest Porton Down statement and related developments extensively across 
its output, including prominently on the BBC News at Ten, on Tuesday 3

rd
 April, with our security 

correspondent, Frank Gardner.  In our News at Six and News at Ten programmes on Wednesday 
4

th
April, James Landale’s report investigated the comments made by the Foreign Secretary in a 

German television interview and also reported a Foreign Office tweet posted last month, and 
subsequently deleted, that suggested Porton Down suspected that Russia was behind the Salisbury 
poisonings. Mr Johnson’s claims and Jeremy Corbyn’s thoughts on the issue were discussed by a 
panel on our Newsnight programme later that evening, and the story has been covered in our other 
television and radio bulletins, and online: http://www.bbc.co.uk/news/uk-politics-43639801. BBC News 
never takes a position on anything that we cover, but we always aim to reflect a broad range of voices 
on any given subject. 

http://www.bbc.co.uk/complaints
http://www.bbc.co.uk/news/uk-politics-43639801


www.bbc.co.uk/complaints  
 

Commonwealth Games 2018, England v Uganda Women's Netball match, 8 April 2018 

Complaint  
We received complaints from some viewers unhappy that the England v Uganda Women’s Netball 
match was not broadcast as scheduled.  
 
Response  
On this occasion, there was an error in our online listings which incorrectly gave the information that 
we would be covering the England v Uganda match live, and for this we apologise.  Although it was 
not shown live, there were long form highlights on the BBC Red Button in the afternoon – a timeslot 
more favourable to a UK audience - and there were also highlights later that day on BBC Two. We are 
bringing live action and highlights of key moments of this global sporting event across our platforms, 
providing a comprehensive mix for fans. We will do our best to show all the home nations in action, 
however there will at times be other priorities, especially if medals are being won elsewhere.  

 

Archive on 4, 50 Years On: Rivers of Blood 

Complaint: 
We received complaints from people who feel it is irresponsible to broadcast Enoch Powell's 1968 
'Rivers of Blood' speech.  
 
Response: 
BBC Radio 4’s well established programme Archive on 4 reflects in detail on historical events. Many 
people know of this controversial speech but few have heard it beyond soundbites and, in order to 
assess the speech fully and its impact on the immigration debate, it will be analysed by a wide range 
of contributors including many anti-racism campaigners. This is a rigorous journalistic analysis of a 
historical political speech. It is not an endorsement of the controversial views and we believe people 
should wait to hear the programme before they judge it. 

 

BBC News website, 10 April 2018 

Complaint 
We received complaints from readers following our decision to launch a new market data service in 
the business section of the BBC News website. 

Response 
BBC News Online has launched a new market data service under its Business section. The new 
section ensures our audience can access market data information on all devices, in a fully responsive 
design, with interactive price charts and supported by BBC Business editorial. As part of the project to 
refresh our market data service, we have launched improved pages on popular company share prices 
(500+), global indices (15), commodities (5) and currencies (4), as well as an overview area that 
summarises the main global market movements that day. We have also consolidated the number of 
market instruments that we offer data on in order to bring audiences an editorially-led experience that 
focuses on those entities that are newsworthy and drive the markets. In short, this means our 
audience now benefits from a vastly-improved experience albeit across a scaled-back number of 
market data pages. For share price data, search for the listed company of your choice in the 
‘Companies in the news’ box at the top of the new Market Data overview page. For additional price 
data on markets, commodities and currencies, click on the market/commodity/currency of your choice 
in the table on the new Overview page to access more data across a range of time periods. We are 
investigating ways to make the interactive nature of these pages more obvious, thanks to feedback 
like yours, and we have also published a blog which outlines the reasons for these changes in more 
detail. 

 

http://www.bbc.co.uk/complaints
http://www.bbc.co.uk/news/business/market-data
http://www.bbc.co.uk/blogs/internet/entries/9a2c0f94-7dd4-432c-942f-7464e9e31240


www.bbc.co.uk/complaints  
 

 
Scheduling, BBC Two, 4 May 2018 

Complain 
We received complaints from some viewers unhappy that Gardeners’ World was not broadcast due to 
World Snooker Championship coverage. 
 
Response 
Gardeners' World is a key part of the BBC Two schedule and wherever possible we try to minimise 
disruption to our output. But our commitment to live sport, which is also enjoyed by the BBC Two 
audience, does sometimes mean that programming is subject to change. When it comes to 
scheduling of events like the World Snooker Championship which comes around every year, we 
always try to balance the needs of our entire audience and find a compromise which works for as 
many viewers as possible. Just as Gardeners’ World viewers may have concerns around schedule 
changes, we also have a commitment to ensure snooker fans get to see their sport played in real time. 
We do realise that not everyone will agree with every choice we make, but we always appreciate it 
when viewers get in touch and share their views as this kind of feedback can be very useful when 
making similar decisions in the future. 

 

Jo Whiley and Simon Mayo, Radio 2,14 May 2018 

Complaint 
We have received complaints from some listeners unhappy with Radio 2’s new early evening show 
hosted by Jo Whiley and Simon Mayo. 

Response 
We made an editorial decision to pair up two of our most popular and much loved presenters in an 
exciting partnership. We were delighted that Jo and Simon responded positively to this idea, having 
known each other for over 25 years. We’re aware that Radio 2 has a very special relationship with its 
audience and we acknowledge some regular listeners are unhappy with the changes. Every new 
show needs time to settle down and so we hope listeners will continue to listen and give it a chance.  

 

BBC News, 25-28 May 2018 

Complaint  
We received some complaints regarding a lack of news coverage following the arrest of Tommy 
Robinson and the protests which followed.  

Response 
The BBC reports every story depending on its editorial merit. Where reporting restrictions are in place, 
we follow them to ensure a fair trial and to avoid being in contempt of court. In this case, the BBC 
reported the arrest and sentencing of Tommy Robinson once those reporting restrictions were lifted. 
The Judge had imposed the restrictions in order to safeguard an ongoing trial. The story was featured 
on TV, radio and online: http://www.bbc.co.uk/news/uk-england-leeds-44287640.   

 

 

 

 

 

http://www.bbc.co.uk/complaints
http://www.bbc.co.uk/news/uk-england-leeds-44287640


www.bbc.co.uk/complaints  
 

BBC News website, 14 May 2018 

Complaint 
We received complaints from readers unhappy that a breaking news notification on the BBC News 
app on 14th May directed users to an article reporting that Meghan Markle’s father, Thomas, may not 
attend the royal wedding. 

Response 
We are sorry if you didn’t like this notification. While we are able to see which stories are capturing 
reader interest, and over 500,000 people were sufficiently interested in this story to read it, we 
appreciate that many others considered it to be drawing too much attention to a development which 
wasn’t newsworthy. We also appreciate that these notifications can be disruptive and so have 
increasingly started to send them without a noise alert. In the longer term we would like to move 
towards giving users the option to sign up for more personalised notifications.  

BBC News, June 2018 

Complaint 
We received complaints from people who feel we didn’t sufficiently report on the pro-Brexit march 
which took place on 23 June. 

Response 
BBC News covered the pro-Brexit demonstration which took place on 23 June, across our bulletins, 
on television, radio and online.  We reported on this march alongside our coverage of the “People’s 
Vote” demonstration which took place on the same day, calling for a public vote on the final Brexit 
deal. As with our wider on-going coverage of the Brexit process, we reported on both demonstrations 
impartially and accurately, which included reflecting the numbers of attendees at both. 

BBC Sport, Russia 2018, Disruption to the usual BBC schedules 

Complaint  
We have received complaints from viewers unhappy with the disruption to the BBC schedules during 
the World Cup.  
 
BBC Response   
The World Cup is one of the highest-profile and biggest sporting events in the world with millions of 
viewers and listeners following every match. While we are glad to be able to bring the coverage of the 
tournament to our audience, our commitment to broadcast it does mean that schedules are subject to 
change particularly if matches overrun. Ultimately, our aim is to bring our audience the most 
comprehensive coverage of all the key moments across our network. We try and ensure that our 
published schedules carry notices that overrunning may impact on later programmes, and when this 
happens we strive to find a solution which will satisfy as many viewers as possible. We do appreciate 
that moving or postponing programmes can be frustrating, and we carefully consider the available 
options and aim for the least amount of disruption. 

BBC Sport, Russia 2018, Quarter-Final: Sweden v England 

Complaint  
We’ve received complaints from viewers unhappy with the comment Martin Keown made about 
people reading books instead of watching the match.  
 
BBC Response 
During the Sweden v England match, Martin made a light-hearted comment. This was simply 
intended to reflect upon the enormous public interest across the country in England’s crucial quarter-
final game, and was in no way meant to be taken seriously or cause any offence.  

 

 

http://www.bbc.co.uk/complaints


www.bbc.co.uk/complaints  
 

 

BBC News, July 2018 

Complaint 
We received complaints from people who felt we gave too much coverage to those protesting against 
President Trump during his visit to the UK. 

Response 
Donald Trump’s visit to the UK had proved to be controversial, both beforehand and during, not just 
because of actions and statements made by President Trump, but also because of the public reaction 
it provoked. This was an eventful trip which generated several news stories, which we reported in 
depth, including detailed analysis of Mr Trump’s policies and stances on different issues, such as 
international trade and Brexit.  We covered President Trump’s joint press conference with Theresa 
May, along with other comments he made during the visit. The anti-Trump demonstrations which took 
place across the UK, over three days, were attended by tens of thousands of people.  It is extremely 
rare for a visiting head of state to provoke protests on such a scale, so it was legitimate for us to 
report these protests as part of our overall coverage of President Trump’s visit.  It was also right that 
we featured the voices of some of those protesting and heard their motivations.  However, we also 
reflected the voices of those supportive of Mr Trump, and those critical of the protesters, such as 
International Trade Secretary, Liam Fox, whose remarks we featured prominently across our 
coverage. Donald Trump’s trip to the UK was a significant news story and we covered the many 
implications of it comprehensively, accurately and impartially. 

 

BBC Sport, Wimbledon 2018, 13 July 2018 

Complaint    
We’ve received complaints from viewers unhappy that programmes were displaced due to the 
Djokovic v Nadal match.  
 
BBC Response 
Wimbledon is one of the highest-profile and biggest Tennis events in the world with millions of viewers 
and listeners following every game.  While we are glad to be able to bring the coverage of the 
Championships to our audience, our commitment to broadcast it does mean that schedules are 
subject to change particularly if matches overrun. On this occasion, we were faced with an 
extraordinary set of circumstances where the longest semi-final in Wimbledon history between 
Anderson and Isner had a knock-on effect on the Djokovic v Nadal match. Our aim at the time was to 
bring our audience the most comprehensive coverage of all the key moments. We try and ensure that 
our published schedules carry notices that overrunning may impact on later programmes and when 
this happens we strive to find a solution which will satisfy as many viewers as possible.  When we 
changed the schedule to drop Our Girl we did signpost this information to our viewers as soon as we 
could. We do appreciate that moving or postponing programmes can be frustrating, and we carefully 
consider the available options and aim for the least amount of disruption.  

 

BBC, Sir Cliff Richard ruling, July 2018 

Complaint    
We received complaints from viewers who were upset by the BBC’s live coverage of the raid on Sir 
Cliff Richard’s house in 2014 and are concerned about the BBC’s response to the court ruling on 18 
July 2018. 
  
Response  
The BBC has apologised for the distress that Sir Cliff has been through and said that it understands 
the very serious impact these events have had on him. Fran Unsworth, the BBC’s Director of News 
and Current Affairs, has issued a statement in relation to the ruling, which you can read in full here: 
https://www.bbc.co.uk/mediacentre/statements/cliff-richard-ruling 

http://www.bbc.co.uk/complaints
https://www.bbc.co.uk/mediacentre/statements/cliff-richard-ruling


www.bbc.co.uk/complaints  
 

 

BBC News, August 2018 

Complaint 
We have received complaints from people who feel our coverage of Boris Johnson’s comments about 
the burka has been biased against him. 

Response 
The controversy caused by Boris Johnson’s comments about Muslim women wearing face veils has 
highlighted no just the issue of the wearing of burkas and niqabs, but also the wider implications of 
the debate surrounding free speech and what constitutes Islamophobia.  We have given full context in 
our reporting of this story and explained that Mr Johnson’s comments were taken from an article in 
which he was arguing against a ban on the burka.  We have reflected that the reason these 
comments have been contentious for some is due to the language used by Mr Johnson when 
referencing the appearance of women wearing face veils. We have reported on the criticism and calls 
for an apology that Mr Johnson has received from several senior figures from within his own party, 
including the Prime Minister.  Our coverage has also, however, featured the voices of those 
supportive of Mr Johnson’s stance.  Our analysis of this story has explored the motivations behind Mr 
Johnson’s comments but also of those critical of him.  We have asked Mr Johnson for a comment but 
he has not been available. BBC News has covered and scrutinised the many implications of this story, 
impartially and in detail, featuring a range of viewpoints. We will continue to report on any 
developments in this story in this manner. 

 

Red Rock, BBC One, 24 August 2018 

Complaint 
We have received complaints from some viewers who are unhappy that Red Rock is taking a mid-
season break. 

Response 
We’re sorry to disappoint viewers but the remaining Red Rock episodes are yet to air on TV3 in 
Ireland who commission the series.  This means Red Rock is unable to return to BBC One until next 
year.  

 

EastEnders, BBC One, September 2018 

Complaint 
We have received complaints from some viewers who were unhappy with scenes of violence in the 
Mick Carter prison storyline. 

Response 
We’re aware that any scenes of violence and unpleasantness can sometimes be upsetting for some 
of our audience but occasionally it’s necessary to the narrative. EastEnders has a long established 
relationship with its audience who have come to expect big dramatic moments such as these and as 
our regular viewers will know, the scenes in question were part of an ongoing storyline which has 
seen Mick pushed to his limits after he was falsely imprisoned. We are always extremely mindful of 
the content within an episode and the time slot in which it is shown. All of our content, including 
language must be editorially justified and we’re always careful to film and edit scenes in such a way 
that they do not exceed reasonable expectations for the programme – with much of the violence being 
implied rather than explicit. It’s also important to note that EastEnders is a fictional drama but, like 
society, it’s made up of many different character types. We feel the scenes in question are crucial 
aspects of the overall storyline of Mick’s time in prison, and that they were not included gratuitously. 

 

http://www.bbc.co.uk/complaints


www.bbc.co.uk/complaints  
 

The Andrew Marr Show, BBC One, 23 September 2018 

Complaint 
We have received complaints from people who felt Andrew’s interview with Jeremy Corbyn was 
biased against him and focused too much on the allegations of anti-Semitism in the Labour Party. 

Response 
Andrew used his interview with Jeremy Corbyn to explore in detail Labour’s position on Brexit and 
scrutinise what negotiating stance the Labour Party would take on issues such the Irish border 
question and the possibility of a second referendum on the EU, or a so called “People’s 
Vote”.  Andrew also examined Labour policy on other issues such as housing and the economy. The 
row over anti-Semitism in the Labour Party is a significant and ongoing news story.  Mr Corbyn has 
received strong criticism from senior figures in the Jewish community and even some of his own MPs 
over his handling of anti-Semitism allegations.  There are even some who have accused him of being 
anti-Semitic.  It was legitimate for Andrew to explore this issue in depth, and give Mr Corbyn the 
opportunity to respond to this criticism and give his explanation for specific allegations made against 
him. Andrew approached his interview with Mr Corbyn in exactly the same manner he would an 
interview with any political leader. 

 

The Andrew Marr Show, BBC One, 30 September 2018 

Complaint 
We received complaints from people who felt Andrew’s interview with Theresa May was biased 
against her and aggressive in tone. 

Response 
Ahead of the Conservative Party Conference, Andrew used his interview with Theresa May to 
scrutinise the Prime Minister on the party’s record and the challenges they are facing. With less than 
6 months to go until the UK is due to leave the EU, we would have been remiss if we didn’t scrutinise 
in detail Mrs May’s Brexit negotiating strategy, the various Brexit scenarios, and ask her to respond to 
the criticism that the government’s Chequers’ plan has received from the EU and also from some 
within her own party.  She was given ample time to explain her position on these issues. The 
controversy surrounding the treatment of the Windrush generation was a significant news story 
because of the consequences for those affected, as well as the wider political implications. 
Sometimes we feel it is important to return to issues that the programme and other broadcasters did 
not have the opportunity to discuss with the politician involved when the story was headline news. We 
felt that the Windrush issue, while it had emerged some time ago, has never been fully explored with 
the Prime Minister. It was particularly important to do so given the close association of her time as 
Home Secretary with the Windrush affair. This also gave Mrs May the chance to address the matter, 
and those affected, directly. Mrs May was also given the opportunity to speak about Conservative 
policy on issues such as housing and dealing with the rough sleeping crisis.  Andrew would use 
exactly the same approach when interviewing any political leader from any party. 

 

 

 

 

 

 

 

http://www.bbc.co.uk/complaints


www.bbc.co.uk/complaints  
 

Newsnight, BBC Two, 10 October 2018 

Complaint 
We received complaints from some viewers who were unhappy that Sophie Cook was the sole 
interviewee in the section on the Wellcome Collection’s recent treatment of inclusive language. 

Response 
Sophie Cook was invited to speak as a writer and broadcaster, with experience on the topic of 
inclusive language. Newsnight welcomes a variety of views and representatives over time. Some 
viewers expressed concern over her comments on including women of colour, however at this point 
Sophie was referring to another alternative spelling - ‘womyn’ – and how this was seen by some 
females to be elitist and exclusive, not ‘women’. While some may not like what they hear or who offers 
the opinion, it’s important to consider all perspectives in due time. A broad range of contributors are 
regularly involved in our items on gender and inclusivity. 

 

 

Strictly Come Dancing, BBC One, October 2018 

Complaint 
We received complaints from some viewers who felt that Seann Walsh and Katya Jones should no 
longer be able to take part in the competition. 

Response 
We appreciate that you feel Seann Walsh and Katya Jones should no longer be able to compete in 
the competition. Although Katya and Seann have both made public apologies for their actions, this is 
ultimately a personal matter. Katya and Seann will continue on the show as normal.  

 

BBC News, October 2018 - Peoples Vote March 

Complaint 
We have received complaints from people who felt that giving Nigel Farage or Leave Means Leave 
spokespeople airtime during the reports on the People's Vote march that took place in London 
displayed bias in favour of Brexit. 

Response 
We began our News coverage of the People’s Vote march from 10am on Saturday, and included a 
pre-recorded interview with Sadiq Khan shortly after the march began at 1pm. This was a significant 
event involving hundreds of thousands of people, and throughout our live coverage we broadcast 
aerial pictures to show the amount of people attending the march and the rally. We also heard from 
our political correspondent, Chris Mason, and our News reporter, Chi Chi Izundu, who spoke to 
people participating in the march. As the News Channel isn’t bound by the same time constraints as 
our News programming in the rest of our output, we believe it was reasonable to seek a response to 
the argument being put forward by protesters attending the Leave Means Leave event. We broadcast 
pre-recorded interviews with Richard Tice, who had been interviewed earlier on our Breakfast 
programme, and Nigel Farage, speaking from the Harrogate event. Our live coverage concluded just 
before 5pm. We continued to cover this story throughout the rest of the evening in our News 
programming. In his report, Chris Mason described the event taking place in Harrogate as “a much 
smaller gathering”. As he attended the Harrogate event, and given his role in the EU Referendum, we 
believe Mr Farage’s counterview is relevant. However, there was no intention to draw any 
equivalence between the People’s Vote march and the Leave Means Leave protest. We clearly 
reflected the numbers involved in both of the events, and we believe we gave an appropriate amount 
of coverage in proportion to each. 

 

http://www.bbc.co.uk/complaints


www.bbc.co.uk/complaints  
 

BBC News, October 2018 

Complaint 
We received some complaints from people who felt there should have been more BBC News 
coverage of the People's Vote march in London on October 20. 

Response 
We reviewed our coverage with these concerns in mind. This was the lead item on our Weekend 
News bulletins on BBC One, with reports on BBC News Channel throughout the day. It was the first 
story on several news bulletins on BBC Radio 1, 2 and 4. Online coverage ran live through the event, 
headlines remained on the main News page until 5am the following day, and the following articles 
remain available:  

https://www.bbc.co.uk/news/uk-45925542 
https://www.bbc.co.uk/news/av/uk-45927564/people-s-vote-march-campaigners-take-over-
london-s-streets  
https://www.bbc.co.uk/news/av/uk-45927245/people-s-vote-march-sadiq-khan-says-young-
people-s-voice-should-be-heard 
https://www.bbc.co.uk/news/uk-45926996 

It's common for news stories to move on following the many marches across UK cities on a Saturday 
especially - but Sunday's news items still included the latest developments in relation to Brexit. Both 
Tom Barton and Chris Mason's reports on Sunday's main TV news looked at the Conservative 
leadership story by opening with the previous day's march as a backdrop. It was also discussed on 
The Andrew Marr Show, which opened by not apologising for still addressing the Brexit story. 
Inevitably there may be disagreements about the level of prominence we give to stories. However, we 
feel the amount of coverage was proportionate and fair. 

 

Today, Radio 4, 25 October 2018 

Complaint 
We received complaints from people unhappy that John Humphrys said, “Let’s assume that we have 
what is called, ludicrously, according to many people, a People’s Vote”, when interviewing John 
McDonnell. 

Response 
The BBC is committed to impartiality in its coverage of Brexit. While the phrasing could have been 
clearer, John Humphrys was reflecting the views of others during the interview with Mr McDonnell, not 
giving a personal opinion. As you may be aware, there has been some comment around the use of 
the term ‘a People’s Vote’ and John was highlighting this in his question. He was not referring to the 
campaign itself, but the debate about the name. 

BBC Breakfast, BBC One, 2nd November 2018 

Complaint 
We received complaints from people who felt that the interview with Malcolm Brabant and his family 
was biased in favour of anti-vaccine campaigners. 

Response 
Mr Brabant, his wife and his son were on the programme to discuss their film, ‘Malcolm is a Little 
Unwell’, which explores his experience of psychosis, his stays in mental health hospitals and his 
subsequent recovery. The Brabant family believes that Malcolm’s psychosis was caused by a yellow 
fever vaccination that he received before a work trip to Africa. We believe the item made clear that his 
claims surrounded this particular vaccination, and not other vaccinations or vaccinations in general. 
The segment also reported that an investigation had been carried out by the vaccine manufacturer, 
Sanofi Pasteur. Our presenter also read out in full a statement provided to the programme by the 
company. 

http://www.bbc.co.uk/complaints
https://www.bbc.co.uk/news/uk-45925542
https://www.bbc.co.uk/news/av/uk-45927564/people-s-vote-march-campaigners-take-over-london-s-streets
https://www.bbc.co.uk/news/av/uk-45927564/people-s-vote-march-campaigners-take-over-london-s-streets
https://www.bbc.co.uk/news/av/uk-45927245/people-s-vote-march-sadiq-khan-says-young-people-s-voice-should-be-heard
https://www.bbc.co.uk/news/av/uk-45927245/people-s-vote-march-sadiq-khan-says-young-people-s-voice-should-be-heard
https://www.bbc.co.uk/news/uk-45926996


www.bbc.co.uk/complaints  
 

 

The Andrew Marr Show, BBC One, 4 November 2018 

Complaint 
We received complaints from some people before transmission about Arron Banks being interviewed 
on ‘The Andrew Marr Show’. 

The BBC’s response  
There is strong public interest in an interview with Arron Banks about allegations of funding 
irregularities in relation to Leave.Eu and the 2016 EU Referendum. The Electoral Commission has 
laid out concerns about this in public and it is legitimate and editorially justified for Andrew Marr to 
question Mr Banks robustly about them, which he will do on Sunday morning. 

The Andrew Marr Show, BBC One, 4 November 2018 

Complaint 
We received a range of complaints from viewers who were unhappy about the interview with Arron 
Banks on this edition. Some felt it displayed a bias against him, while others thought it was biased in 
his favour. We addressed both types of concerns. 

Response 
Andrew Marr approaches interviews with the same firm but fair manner. As our audience would 
expect, this involved tough lines of questioning, but that is not indicative of political bias. The Electoral 
Commission has publicly laid out concerns about funding irregularities within Leave.EU - it was 
legitimate and editorially justified for Andrew Marr to robustly question Mr Banks about them. The 
relationship between Rock Services and Rock Holdings was an important one to explore, as well as 
allegations that the funds were actually received from Russia. Mr Banks made several replies to those 
issues in his own defence, though a clear answer about the precise source of the money was not 
forthcoming. He outlined his objections to the Electoral Commission’s work and the timing of their 
referral with their Select Committee appearance in mind that week. With serious questions remaining 
unanswered, it is only right that we scrutinise those involved. The task of informing the public 
sometimes demands a degree of persistence which might be out of place in other settings. Any 
interruptions are simply intended to keep the topic on track and ensure that a clear reply is obtained. 
Interviewees often need firm steering, and persistence is often needed. Such rigour is commonplace 
in political interviews, regardless of the guest’s political stance – it is no indication of bias or personal 
opinion on the interviewer’s part. While some viewers felt we pressed too hard, others suggested that 
it failed to properly challenge Mr Banks. Andrew pressed Mr Banks repeatedly to obtain clear answers, 
returning to fundamental issues when necessary. He was challenged throughout, on the source of the 
money, the role of Eldon Insurance in Leave.EU, and his conduct towards the DCMS, Parliament and 
the Electoral Commission. We wouldn’t agree that the standard of interviewing fell short here. As we 
can see from the opposing views received, a robust and firm approach was taken. We feel the tone 
and content were rightly judged and just what the Andrew Marr audience would expect. The 
programme Editor, John Neal, responded to a range of questions and outlined other issues at stake 
on this edition of Newswatch on November 9: 
https://www.bbc.co.uk/iplayer/episode/b0bqw15c/newswatch-09112018. As with many interviews, it’s 
not unusual to receive a variety of responses about how it came across at home. The range serves to 
illustrate the diversity of our audience and how the same piece can prompt opposing reactions from 
viewers. 

 

 

  

http://www.bbc.co.uk/complaints
https://www.bbc.co.uk/iplayer/episode/b0bqw15c/newswatch-09112018


www.bbc.co.uk/complaints  
 

David Baddiel Tries to Understand: Wi-Fi, Radio 4, 24th October 2018 

Complaint 
We received complaints from people that there were inaccuracies in this programme’s explanation of 
Wi-Fi. 

Response 
This programme, broadcast on Radio 4 on October 24 contained a number of serious inaccuracies. 
We regret this very much and apologise. The programme has therefore been removed from BBC 
Sounds. We are currently considering how best to correct the errors it contained in future Radio 4 and 
podcast programming.   
Update (14/11/18) 
In the final episode of Series 4, the programme returned to its attempt to understand Wi-Fi. It 
acknowledged that it had failed on that occasion, but that it does try to understand.  

 

BBC Presenter, Social Media Use, November 2018 

Summary 
We received complaints from people unhappy with a tweet posted by Andrew Neil about Carole 
Cadwalladr.  

Response 
We have spoken with Andrew’s team and senior members of staff about people's concerns. They 
have spoken with Andrew, who acknowledges that the tweet was inappropriate, and it was removed 
shortly after it was posted. The tweet was sent from Andrew’s personal account, however the BBC 
has social media guidance which it expects all staff to follow and these have been discussed with 
Andrew. 

The Andrew Marr Show, BBC One, 28 October 2018 

Complaint 
We received complaints from people who felt Andrew Marr didn’t sufficiently challenge Philip 
Hammond on comments he made about the Loan Charge. 

Response 
Andrew used his interview with Philip Hammond to discuss a number of issues, including concerns 
over the Loan Charge which will come into effect in April 2019.  Mr Hammond reflected HMRC’s 
position that disguised remuneration schemes have always been illegal, and Andrew Marr challenged 
him, making the point that many people who have been affected are under the impression they were 
acting legally at the time.  Andrew also spoke to Mr Hammond about the anxiety this is causing some 
of those affected and the serious implications this could have. 

The Andrew Marr Show, BBC One, 18 November 2018 

Complaint 
We received complaints from people who felt that Andrew’s interview with Baroness Chakrabarti was 
biased against her and aggressive in tone. 

Response 
Andrew used his interview with Shami Chakrabarti, Shadow Attorney General, to explore Labour’s 
positon on the draft Brexit withdrawal agreement negotiated by the Prime Minister.  The Labour 
leadership have said they don’t support this deal.  Andrew sought to clarify what areas of this deal 
Labour had issue with, what they would seek from an alternative agreement and the logistics of how 
they would achieve this. When interviewing any politician from any party, Andrew’s intention is to 
scrutinise their position on any given issue. Andrew didn’t intend anything other than to robustly 
question Baroness Chakrabarti on the proposed Brexit deal. He contacted her to make this clear 
afterwards. 

http://www.bbc.co.uk/complaints
https://www.bbc.co.uk/sounds/play/m00013vx


www.bbc.co.uk/complaints  
 

Newsnight, BBC Two, 23/26 November 2018 

Complaint 
We have received complaints from viewers concerned that Pastor Lynn Hayter, who expressed 
support for Theresa May’s Brexit plan, was a paid actor playing a role. 

Response 
Claims that Lynn is a paid actor who was hired to play a role within this debate are simply not true. 
Lynn appeared on Newsnight as part of a panel of members of the public expressing their views on 
Brexit. The panel appeared on Newsnight on Friday 23 November and again on Monday 26 
November.  Lynn is a pastor for an online ministry and chose to wear her dog collar, as she normally 
does, and did not ‘dress up’ for the programme. Lynn and the rest of the panel members were 
recruited via our usual production methods and all were selected for their differing views on Brexit, not 
because of their jobs or religious beliefs. At no point in the programme did we refer to Lynn as a vicar 
or reverend, or by anything other than by her name. We didn’t mention the jobs of any of the 
members of the public on the panel either on screen or in the introduction. Lynn carries out acting 
work as an extra using her middle name, but this is not relevant to the capacity in which she appeared. 
Like all of the members of the public taking part in the discussion, Lynn gave her genuinely-held 
beliefs about Brexit. 

Brexit Debate, BBC One, 9 December 2018 

Complaint 
We received complaints ahead of the BBC's plans for a televised debate on Brexit. Concerns were 
raised that it would only feature the Prime Minister and Leader of the Opposition. 

Response 
We are disappointed that we could not reach an agreement on the BBC’s proposal for a debate on 
Brexit. We were clear throughout the process that in addition to a head-to-head debate, we wanted to 
include other voices and political parties in our programme.  The public and parliamentarians hold a 
wide range of opinions - from those who want a different form of Brexit, to those who want another 
public vote. We wanted to reflect that in the programme. Our final proposal was for: 

1. a head-to-head debate between the Prime Minister and the Leader of the Opposition 
2. a discussion between eight panellists with a wide range of views on Brexit (including 

politicians) 
3. a further head-to-head debate and closing statements 

 
We believe ours was a fair and appropriate format for our audiences and those taking part. It's a 
shame we will not be able to offer this programme as intended. However, we will continue with 
extensive news coverage and analysis around the vote. Note: Updated on 5/12/18. This replaces a 
previous response published when it appeared the debate would take place. 

BBC News, 19 and 20 December 2018 

Complaint 
We received complaints from people who felt we gave too much coverage to the allegations that 
Jeremy Corbyn called Theresa May a “stupid woman”, and that our coverage of this story was biased 
against Mr Corbyn. 

Response 
Allegations that Jeremy Corbyn had called Theresa May a “stupid woman” during Prime Minister’s 
Questions generated a heated political row and accusations of misogyny.  Our coverage of this story 
made clear it wasn’t possible to verify what had been said. We showed the footage and let our 
audience make up their own minds.  We fully reflected that Mr Corbyn denied saying this, and his 
explanation for his comments.  We also reported that senior figures in Labour felt this was contrived 
furore from the Conservatives. This story has wider implications on issues such as sexism in politics 
and the current climate of political debate, which we explored in our coverage. We believe our 
reporting of this story was proportionate to its significance.  We continued to give prominence to other 
stories such as the government’s post Brexit immigration policy and other issues related to Brexit. 

http://www.bbc.co.uk/complaints


www.bbc.co.uk/complaints  
 

 

BBC Sports Personality of the Year 2018, 16 December 2018 

Complaint 
We have received complaints from viewers unhappy that some sports and sporting achievements 
were not featured on the programme.  
 
Response  
BBC Sports Personality of the Year aimed to reflect the major sporting moments of 2018 and after 
such an incredible year of sport we had to carefully consider what we were able to include on the 
show. Sadly, the nature of the show means we cannot feature everything in the two hours we have for 
the programme. This is a challenge we face every year, however we can assure you that along with 
the eight awards we featured, our goal was to get the right balance and reflect on as many sports and 
achievements as possible in the time we did have available. 

http://www.bbc.co.uk/complaints

